SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Ruokamaailman uusi hitti Boltsi saatavilla huomenna kaikista S-kaupoista

Jaa
Kaurasta ja siemenistä leivottu ja paistettu vegepyörykkä Boltsi voitti ruokainnovaatioita metsästävän ensimmäisen Suomalainen Menestysresepti -kilpailun. Trendeissä kiinni oleva, maultaan lihapullamainen Boltsi koukuttaa niin vegejä kuin sekasyöjiäkin. Kilpailu synnytti markkinoille muitakin hitti-innovaatioita: härkäpapujäätelön, kalajauhelihan, kvinoasmoothien, punajuurilevitteen sekä tattarisnacksit -ja murot.
Leivon Leipomoa edustanut Anssi Räntilä ja Boltsi.
Leivon Leipomoa edustanut Anssi Räntilä ja Boltsi.

Suomalainen Menestysresepti -kilpailu päättyi tänään, kun voittaja paljastettiin tv-sarjan finaalijaksossa. Sarjassa on kesän ajan seurattu kuuden yrittäjän matkaa, kun he ovat rakentaneet ideasta kaupan hyllyllä pärjäävää menestystuotetta.

– Boltsi on kuin ruoan JVG, särmikäs ja kiinnostava. Boltsi on hieno esimerkki siitä, mitä saadaan aikaiseksi, kun yhdistetään voimia ja osaamista ruokaketjun eri ammattilaisilta tuotekehityksestä markkinointiin, toteaa kilpailun tuomari ja tv-sarjan juontaja Jyrki Sukula.

Leivon Leipomon Anssi Räntilä johti kisaa pistetaulukossa koko kisan, mutta niin pienellä piste-erolla, että useammalla finalistilla oli koko ajan mahdollisuus voittaa. Tuomaristo harkitsi voittajaa finaalissa pitkään, sillä kilpailijoille yllätyksenä tulleet kunkin tuomarin 5 lisäpistettä tekivät kisasta tiukan.

– Kilpailu on ollut meille yksi suurimpia mahdollisuuksia Leivon Leipomon yli satavuotisen historian aikana. Tuotteen idea syntyi vahingossa, kun yritimme tehdä pientä sämpylää Jyväjemmarin innostamana. Sämpylöistä ei tullut mitään, mutta testipallerot olivat todella hyvän makuisia. Tästä lähti Boltsin kehitys, kertoo Boltsin isä, Leivon Leipomon tuotantopäällikkö Anssi Räntilä (kuvassa).

Kilpailussa suurta draamaa

Finaalivaiheessa koettiin myös draamaa, kun selvisi, että Annika Ikosen edustama Härtelö menetti voittomahdollisuutensa tuotepakkausten myöhästyneen toimituksen vuoksi.

– Tv-sarjassa pääsi kotisohvalta seuraamaan kuinka kovaa työtä elintarvikeyrittäjien arki on ja miten moni asia pitää saada kohdalleen ennen kuin tuote on valmis kauppoihin. Työ on onnistumista ja joskus epäonnistumistakin, mikä kuvaa tuotekehityksen ja menestystuotteen rakentamisen haastavuutta, kilpailua tuomaroinut kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu S-ryhmän vähittäiskaupasta kuvaa.

Finaalissa Alarodun haastattelussa paljastui, että myös muiden finalistien tuotteet tulevat lähiviikkoina myyntiin S-kauppoihin.

– Kilpailu todella näytti, miten kovatasoista ideointikykyä ja innovaatiotaitoa Suomesta löytyy. Ajattelemme turhan helposti, että kaiken uuden suunnittelun pitää kestää vuosia. Kilpailussa näimme, että koko ruokaketjun yhteistyöllä ideasta ruokakaupan hyllyyn -aikajana saadaan puolitettua. Ja kun ruoka-alan yrityksillä on tukenaan eri alojen ammattilaisia, myös kyky ottaa isompaa riskiä hallitusti kasvaa. Siitä seuraa se, että markkinassa päästään nopeammin ja reippaammin eteenpäin, Alarotu pohtii.

Suomalainen Menestysresepti -kilpailu toteuttaa S-ryhmän kesällä 2017 julkaisemaa Ruokamanifestia, jossa kaupparyhmä sitoutui edistämään suomalaista ruoka-alaa, tässä tapauksessa innovaatioita ja pieniä yrityksiä.

Pienille ja keskisuurille, alle 15 miljoonaa euroa vaihtaville yrityksille suunnattuun kilpailuun haki yli 100 yritystä syksyllä 2018. Tammikuun semifinaalista jatkoon valittiin alussa mainitut 6 finalistia, jotka saivat S-ryhmältä 15 000 euroa tuotekehitykseen. Kilpailun palkintona on paikka S-ryhmän ruokakauppojen valtakunnallisessa valikoimassa.

S-ryhmän ja Aito Median kehittämä tv-sarja on katsottavissa Discoveryn suoratoistopalvelu Dplayssa.

Mikä Boltsi?

  • Laktoositon, lisäaineeton, runsaskuituinen, soijaton ja vegaaninen pyörykkä
  • Sisältää auringonkukan-, pellavan- ja kurpitsansiemeniä sekä kauraa
  • Kaksi makua: Boltsi Original ja Boltsi chili-tomaatti

Boltsin tarina: https://yhteishyva.fi/artikkeli/ajatus-lahti-havyttoman-pienista-sampyloista-pian-/F9sluxyvjKq5zJsxibj3f

Muiden finalistien tarinat: https://yhteishyva.fi/artikkeli/kenelta-heista-loytyy-suomalainen-menestysresepti-/2gnphF5bvD1vDlpQGUNHoa

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Jyrki Sukula, Suomalainen Menestysresepti -kilpailu tuomari, 040 046 4372, jyrki@sukula.com


Anssi Räntilä, tuotantopäällikkö, Leivon Leipomo Oy, p. 0500 237 316, anssi.rantila@leivonleipomo.fi


Ilkka Alarotu, kaupallinen johtaja, S-ryhmän vähittäiskauppa, 010 768 5038, ilkka.alarotu@sok.fi

Kuvat

Leivon Leipomoa edustanut Anssi Räntilä ja Boltsi.
Leivon Leipomoa edustanut Anssi Räntilä ja Boltsi.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

http://www.s-ryhma.fi

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.

Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Perinteisiä makuja ja herkullisia lahjoja – tältä maistuu suomalaisten joulu9.12.2024 07:31:00 EET | Tiedote

Joulu on lämpimän tunnelman ja tärkeiden perinteiden aikaa. Juhlan perinteet kantavat joulupöytään saakka, jossa suomalaisille maistuvat vuodesta toiseen tutut maut kuten kinkku, rosolli, limppu, kala, joulumakeiset ja glögi. S-ryhmän ruokakauppojen (Prisma, S-market, Sale, Alepa) myyntidata osoittaa, että joulun mauissa voi kuitenkin havaita myös alueellisia ja ikäpolvien välisiä mieltymyseroja.

Nämä suomalaiset ruokayrittäjät kilpailevat elämän mullistavasta mahdollisuudesta – Suomalaisen menestysreseptin finalistit on valittu4.12.2024 21:00:00 EET | Tiedote

Tänä vuonna kilpailun voitosta kamppaillaan kotimaisella kauralla ja rukiilla, viljattomalla piirakalla, perunalla ja herkuttelutuotteilla. Tuoteideoissa toistuvat S-ryhmän datasta nousevat ruokailmiöt ja niissä on näkyvissä myös heijastuksia uusista ravitsemussuosituksista. Suomalaisen menestysreseptin voittajatuote on vuoden odotetuimpia uutuuksia - voittaja selviää tammikuussa 2025.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye