Saako vanhempi tarkastaa lapsensa puhelimen sisällön luvatta? DNA:n tutkimus paljastaa ristiriidan asenteissa

Lähes puolet (47 %) koululaistutkimukseen vastanneista 5–12-vuotiaiden lasten vanhemmista on täysin samaa mieltä ja 80 prosenttia vähintään jokseenkin samaa mieltä siitä, että heillä on oikeus ja velvollisuus tarkastaa lapsensa puhelimen sisältöä, jopa ilman lapsen lupaa. Vain 3 prosenttia heistä on täysin eri mieltä sen kanssa, että lapsen puhelimelle saisi mennä omin luvin. 13–16-vuotiaiden lasten vanhemmista enää 22 prosenttia on väitteen kanssa täysin samaa mieltä ja 40 prosenttia jokseenkin samaa mieltä.
Tutkimuksen mukaan 5–12-vuotiaiden lasten vanhemmat haluavat tietää, mitä lapsi julkaisee sosiaalisessa mediassa (80 % samaa mieltä) sekä missä chat-ryhmissä lapsi on osallisena ja millaisia keskusteluja niissä käydään (83 % samaa mieltä). Taustalla näyttää olevan huoli siitä, että lapsi altistuu haitallisille, esimerkiksi seksiä, väkivaltaa tai päihteitä käsitteleville sivustoille tai kontakteille. Lähes kaksi kolmasosaa 5–12-vuotiaiden lasten vanhemmista pitää näitä riskeinä.
Viestintäsalaisuus säilyy tietoturvan avulla
DNA:n Aavikon mukaan riskit ovat todellisia ja huoli siten ymmärrettävää. Kuitenkin luottamuksellisen viestinnän suoja ja viestintäsalaisuus kuuluvat perustuslain mukaan myös lapselle.
“Erilaisista pelisäännöistä kannattaa keskustella lapsen kanssa jo ennen puhelimen hankintaa. Miten toimitaan, jos vanhemmalla nousee huoli sisällöistä, joiden parissa lapsi viettää aikaa, entä miten lapsen tulee toimia, jos tuntematon ihminen lähestyy häntä netissä? On olemassa monia tapoja huolehtia lapsen hyvinvoinnista ja hälventää sinänsä perusteltuja pelkoja. Yksi toimivimmista ratkaisuista on kaventaa lapsen digiympäristöä turvallisemmaksi jo ennakoivin tietoturvatoimenpitein”, Aavikko sanoo.
”Huolehtimalla lapsen älylaitteen tietoturvasta esimerkiksi erillisen kattavan palvelun avulla, ei vanhemman ole tarpeen rikkoa viestintäsalaisuutta. Yhä useampi 5–12-vuotiaan lapsen vanhempi on tutkimuksen mukaan löytänyt ratkaisun juuri siitä, että lapsen älylaitteessa tietyt sovellukset ja verkkosivut määritellään kielletyiksi. Tämä on lapsiperheissä yksi eniten käyttöönotetuista ominaisuuksista viimeisen neljän vuoden aikana, samoin kuin lapsen puhelimen sijainnin seuraaminen”, hän jatkaa.
Halu yksityisyyden kunnioittamiseen on vahva
Vaikka suurinta osaa vanhemmista kohtaa kiusaus katsoa lapsen älylaitteen sisältöä, valtaosalla heistä vaikuttaa olevan periaatteellinen tahto kunnioittaa lapsen oikeutta yksityisyyteen netissä. Tutkimuksen mukaan 13–16-vuotiaiden lasten vanhemmista 80 prosenttia vastaa kokevansa sen tärkeäksi, ja osuus on kasvanut kahdeksan prosenttiyksikköä viime vuodesta. 5–12-vuotiaiden lasten vanhemmista yksityisyyden kunnioittamista pitää tärkeänä noin kaksi kolmesta (65 %), eli kuusi prosenttiyksikköä enemmän kuin vuosi sitten.
”Tuloksista näkee, että arvojen tasolla vanhemmat tahtovat kunnioittaa lapsen yksityisyyttä. Kuitenkin vaikuttaa siltä, että arjen käytännöissä moni varsinkin alakouluikäisen lapsen vanhempi haluaa tutustua tarkemmin puhelimen sisältöön. Tilanne ei varmasti ole helppo vanhemmillekaan, jotka yhtäältä haluaisivat olla lapsen luottamuksen arvoisia, mutta toisaalta kipuilevat lapsen hyvinvointiin ja turvallisuuteen liittyvien huolten kanssa”, Aavikko sanoo.
“Asianmukaisesta tietoturvasta huolehtiminen vie jo pitkälle. Kun vaaran vyöhykettä kavennetaan tarkoin määritellyin estoin ja rajauksin jo ennen älylaitteen käyttöönottoa, silloin vanhempikin voi olla entistä varmempi siitä, etteivät haitalliset sisällöt tai kontaktit saavuta lasta. Esimerkiksi DNA Digiturvan avulla on mahdollista torjua kattavasti eri tietoturvauhkia ja suojata laitteet, henkilötiedot ja netinkäyttö helposti yhdellä palvelulla. Unohtaa ei sovi myöskään sitä tärkeintä: avointa ja rakentavaa keskustelua lapsen kanssa siitä, miksi näin toimitaan”, Aavikko sanoo.
DNA:n vuosittain teettämä koululaistutkimus selvittää kouluikäisten lasten ja nuorten puhelimen käyttöön ja hankintaan liittyviä tekijöitä. Tutkimus on toteutettu jo yli kymmenen vuoden ajan. Koululaistutkimuksen kohderyhmän muodostavat ensisijaisesti 5–12-vuotiaiden ja toissijaisesti 13–16-vuotiaiden lasten vanhemmat. Tutkimuksen toteutti Nepa Insight Oy. Tänä vuonna siihen osallistui kaikkiaan 1009 iältään 5–16-vuotiaan lapsen vanhempaa/huoltajaa. Tiedonkeruu tapahtui helmikuussa 2023 Nepan online-paneelissa.
Lisätietoja medialle:
DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi
Toimitusjohtaja Sami Aavikko, DNA Kauppa Oy, puh. 044 044 3069, sami.aavikko@dna.fi
Avainsanat
Kuvat
Liitteet
Linkit
Tietoja julkaisijasta
DNA Kauppa on Suomen laajin matkapuhelimia ja muita mobiilipäätelaitteita sekä matkaviestinliittymiä myyvä ketju, johon kuuluu noin 60 myymälää. DNA Kaupan valikoimissa ovat myös tv- ja laajakaistapalvelut sekä niihin liittyvät päätelaitteet. Ketju on osa DNA-konsernia, jonka liikevaihto vuonna 2022 oli 997 miljoonaa euroa. DNA:lla on 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi ja Facebookissa.
DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Tehtävämme yhteiskunnassa on yhdistää tärkeimmät. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat jo vuosien ajan olleet mobiilidatan käyttömäärissä maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2022 liikevaihtomme oli 997 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1 700 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj
DNA:n talous- ja vastuullisuuskatselmus paketoi vuoden 202414.4.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
DNA Oyj:n vuoden 2024 talous- ja vastuullisuuskatselmus tuo esille yhtiön tärkeimmät saavutukset taloudellisten tulosten ja vastuullisuustyön osalta.
DNA Experience Lounge on alusta tulevaisuuden teknologisten ratkaisujen koeajoon – vain kokeilemalla oivaltaa mahdollisuudet8.4.2025 08:30:00 EEST | Tiedote
DNA on avannut uuden DNA Experience Loungen pääkonttorinsa yhteyteen Ilmalanlinnaan. Tämä innovatiivinen ja immersiivinen tila on digitaalinen alusta, joka tarjoaa DNA:n yritysasiakkaille ja sidosryhmille mahdollisuuden tutustua tulevaisuuden teknologian mahdollisuuksiin ja uhkiin sekä yhtiön tarjoamiin tuotteisiin ja palveluihin interaktiivisessa ympäristössä.
DNA Experience Lounge is a platform for test-driving the technological solutions of the future – you can only grasp the possibilities through hands-on testing8.4.2025 08:30:00 EEST | Press release
DNA has opened the new DNA Experience Lounge at its headquarters in Ilmalanlinna. This innovative and immersive space is a digital platform that enables DNA's corporate customers and stakeholders to explore the opportunities and threats of future technologies as well as familiarise themselves with the company’s products and services in an interactive environment.
DNA:n maaliskuun 2025 myydyimmät puhelimet, älykellot ja tietokoneet1.4.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
OnePlus Nord CE 4 Lite 5G vei ensimmäisen sijan kuluttajien keskuudessa DNA:n maaliskuun myydyimpien laitteiden listalla. Applen iPhone 16 5G nappasi puolestaan kärkisijoituksen yritysasiakkaiden myydyimpänä puhelimena. Apple kiipesi myös käytetyimpien puhelinten listan kärkeen suositulla iPhone 13 5G -mallillaan, ja Apple Watch -älykellot palasivat maaliskuussa myydyimpien älykellojen kärkeen.
Huijaukset ovat tulleet jäädäkseen – Nettipetosvakuutus auttaa petoksen uhreja31.3.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Tällä hetkellä kaikkein nopeimmin kasvavat tietoturvauhat ovat ihmiseen kohdistuvat huijaukset. Samalla tarve suojautua erilaisilta huijauksilta ja identiteettivarkauksilta on kasvanut. DNA vastaa kuluttajien tarpeeseen suojautua erilaisilta tietoturvauhilta tuomalla kattavaan DNA Digiturva -tietoturvapalveluunsa Nettipetosvakuutuksen huhtikuussa. Nettipetosvakuutus auttaa ja tukee kuluttajia nettipetosten osuessa omalle kohdalle. Lisäksi DNA Digiturva -tietoturvapalvelu pitää sisällään myös alkuvuonna lanseeratun Huijausturvan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme