HSY

Sähköisen jäteauton käyttökokeilu on antanut rohkaisevia tuloksia

Jaa
Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY ja Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy​ ovat testanneet viimeisen puolen vuoden aikana täyssähköistä jäteautoa työkäytössä. Monista palasista kootulla prototyypillä karsitaan jätekuljetuksista aiheutuvia melu- ja lähipäästöjä Helsingin kantakaupungin alueella. Kokeilu on antanut arvokasta tietoa ja käyttökokemuksia tulevaisuuden jätehuoltoa ja raskaan liikenteen sähköistymistä varten. Varsinkin auton akkukestävyys on ylittänyt odotukset.
HSY ja VTT ovat testanneet viime vuodesta lähtien sähköistä jäteautoa Helsingin kantakaupungissa, jotta jätehuollon melu- ja lähipäästöjä saataisiin karsittua tulevaisuudessa. Kuva: Jussi Moilanen / HSY
HSY ja VTT ovat testanneet viime vuodesta lähtien sähköistä jäteautoa Helsingin kantakaupungissa, jotta jätehuollon melu- ja lähipäästöjä saataisiin karsittua tulevaisuudessa. Kuva: Jussi Moilanen / HSY

Liikenteen sähköistyessä myös jätehuoltoa pyritään kehittämään hiljaisemmaksi ja ympäristöystävälliseksi. HSY:n ja VTT:n viisi vuotta sitten alkaneessa yhteiskokeilussa pyrittiin rakentamaan hiljainen jäteauto, jonka melutaso ja lähipäästöt olisivat huomattavan alhaiset. Alustan sähköistämisen ohella projektissa testattiin monia muita keinoja vaimentaa jäteastioiden tyhjennystoiminnasta aiheutuvaa melua.

Ilvesmaalauksella koristeltu auto on useasta osasta koottu prototyyppi. Se toimii selkeästi hiljaisemmin kuin dieselkäyttöiset jäteautot, eikä aiheuta lainkaan pakokaasupäästöjä lähiympäristöön. Ilves-autolla on kerätty pilotin aikana sekajätettä Helsingin kantakaupungin alueella.

Mainio akkukesto ja parempi ilmanlaatu

Ilves kuluttaa jätteenkeräystyössä keskimäärin 2,3 kilowattituntia kilometrillä. Suurin osa energiankulutuksesta (1,4 kWh / km) kertyy ajosta. Erityisen tarkastelun kohteena on ollut auton toimivuus talviolosuhteissa. Helmikuisena esimerkkipäivänä sillä pystyi ajamaan 12 tunnin aikana yli 120 kilometriä tyhjennysajoa, minkä aikana kuljettaja tyhjensi yli 500 jäteastiaa ja kävi purkamassa kuorman kaksi kertaa. Päivän päätteeksi akkutehoa oli jäljellä lähes 30 prosenttia.

- Akkujen kestävyys yllätti positiivisesti, joskaan auto ei aivan kykene kahteen perättäiseen työvuoroon ilman välilatausta. Sähköisessä jätekalustossa on selvästi paljon potentiaalia, mutta laajempi käyttö vaatisi parempaa pikalatausinfraa, kertoo HSY:n käyttöpäällikkö Juho Nuutinen.

Myös kuljettajilta saadut käyttökokemukset olivat rohkaisevia. Auto on kaupunkiolosuhteissa yllättävän ketterä, vääntöä löytyy runsaasti ja se kiihtyy hyvin varsinkin taajamanopeuksissa. Kovilla pakkasilla sähkönkulutus on luonnollisesti suurempi, mutta silloinkin autolla voi helposti ajaa yhden vuoron ilman välilatauksia.

Suurimpina haasteina jätepakkaajan toimivuus ja sisätilan lämmitys

Kokeilu osoitti hyvin sähköisen jäteauton toimivuuden Suomen talviolosuhteissa – myös muutamine ongelmineen. Suhteellisen paljon akkutehoa syö auton sisälämmitin, jota tarvitaan sateisella ja kylmällä säällä estämään ikkunoiden huurtumista. Hytin lämmitystä ja kosteuden poistoa täytyykin jatkossa kehittää toimivammaksi ja energiatehokkaammaksi.

- Alusta toimi odotetusti ja jätteenkäsittelyn alhainen energiankulutus oli jopa yllättävää. Käyttöä helpottavat optimaalinen reittisuunnittelu ja kompaktit etäisyydet. Tärkeintä pilotissamme oli, että seuraavat sähköiset jäteautoratkaisut eivät kärsisi enää samoista ongelmista, sanoo VTT:n projektipäällikkö Tommi Muona.

Sääntelyn vuoksi autossa jouduttiin käyttämään perinteistä hydraulista tyhjennyskoneistoa, jonka yhteensovittaminen sähköisen käyttövoiman kanssa ei ollut ongelmatonta. Autoon saatiin pakattua kerrallaan 9,5 tonnia sekajätettä, kun teoreettinen maksimikapasiteetti olisi 11 tonnia.

- Olisimme voineet rakentaa prototyypin sähköisestä jätepakkaajasta, mutta viranomaiset eivät voi myöntää sille poikkeuslupaa työkäyttöön. Työsuojelullisesti hydraulinen pakkaaja ja astiahissi olivat tällä haavaa paras ratkaisu, joskin ne toimivat sähkövoimalla vain hieman hiljaisemmin kuin normaali dieselkäyttöinen pakkaaja, Muona toteaa.

Sähköisen jätepakkaajan työkäyttöön hyväksyttämisestä tulee helpompaa, kun sähköiset toimilaitteet yleistyvät ja niistä tulee tarjolle myös turvaluokiteltuja versioita. Projektin alussa autovalmistajilla ei vielä ollut valmiutta tuottaa samantyyppistä kalustoa, joten kokeilusta on runsaasti hyötyä sähköisen raskaan liikenteen kehitystyössä.

- Saimme Ilveksen avulla arvokasta tietoa, miten sähköistä raskasta kalustoa voidaan lisätä jätteenkeräykseen tiheästi asutuilla alueilla, millaista työ on ja millaisia latausolosuhteita kalusto edellyttää, Nuutinen jatkaa.

Ilves-auton käyttö jatkuu edelleen Helsingissä. HSY vuokraa autoa koekäyttöön myös muille jätelaitoksille, jotta ne voivat testata auton soveltuvuutta omiin tarpeisiinsa ja saada käyttökokemuksia. Sopivasta keräysalueesta riippuen Nuutinen arvioi seuraavan sähköisen jäteauton porhaltavan Helsingin kaduilla jo 2–3 vuoden kuluttua.

HSY:n ja VTT:n kehittämishankkeiden osarahoittajana on toiminut Business Finland.

Lisätiedot:

HSY:n käyttöpäällikkö Juho Nuutinen, puh. 045 657 9310, juho.nuutinen@hsy.fi

VTT:n projektipäällikkö Tommi Muona, puh. 050 346 5058, tommi.muona@vtt.fi

Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Sähköinen jäteauto testauksessa. Kuljettaja Aki Pouta (Ympäristöhuollonurho) esittelee auton ominaisuuksia ja toimivuutta 11-minuuttisella videolla.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

HSY ja VTT ovat testanneet viime vuodesta lähtien sähköistä jäteautoa Helsingin kantakaupungissa, jotta jätehuollon melu- ja lähipäästöjä saataisiin karsittua tulevaisuudessa. Kuva: Jussi Moilanen / HSY
HSY ja VTT ovat testanneet viime vuodesta lähtien sähköistä jäteautoa Helsingin kantakaupungissa, jotta jätehuollon melu- ja lähipäästöjä saataisiin karsittua tulevaisuudessa. Kuva: Jussi Moilanen / HSY
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Tuotamme HSY:ssä kunnallisia vesihuollon ja jätehuollon palveluja sekä tietoa pääkaupunkiseudusta ja ympäristöstä. Teemme kanssasi maailman kestävimmän kaupunkiseudun.                         

Tehdään yhdessä maailman kestävin kaupunkiseutu!

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta HSY

HSY:n hallituksen päätökset 15.11.202415.11.2024 10:42:08 EET | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti valita Helsingin kaupunkikehityksen ja raitioteiden ohjelman allianssikumppaneiksi ryhmittymät Wiehe ja Mainio. Hallitus hyväksyi Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskukselle (ARA) lähetettävät vuonna 2025 sovellettavat tonttien enimmäishinnat. Hintoja käytetään valtion tukemassa asuntotuotannossa. Hallitus päätti seuraavista hankesuunnitelmista ja hankinnoista: - Espoon Kortesmäen vesihuollon rakentamisen hankesuunnitelma hyväksyttiin - Viikinmäen ja Blominmäen jätevedenpuhdistamoille tarvittava metanoli tilataan NovoChem Oy:ltä. Metanolia tarvitaan jäteveden sisältämän typpiravinteen biologiseen käsittelyyn hiilen lähteeksi. - Ämmässuon ekoteollisuuskeskuksen biokaasulaitoksen lannoitetuotteen kuljetus, välivarastointi ja hyödyntäminen tilataan Tero Liukas Oy:ltä. Hallitus päätti äänestyksen jälkeen muuttaa 2 § päätösesitystä. Muutetun päätöksen mukaan yhtymäkokoukselle esitetään konserniohje hyväksyttäväksi liitteen 3 m

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 15.11.202412.11.2024 15:32:30 EET | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 15.11.2024. Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa https://hsy10.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa Helsingin kaupunkikehityksen ja raitioteiden ohjelman allianssikumppanien valinnasta. Hallitus päättää myös Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskukselle (ARA) hyväksyttäväksi lähetettävät vuonna 2025 sovellettavat tonttien enimmäishinnat. Hintoja käytetään valtion tukemassa asuntotuotannossa. Hallitus päättää seuraavista hankesuunnitelmista ja hankinnoista: - Espoon Kortesmäen vesihuollon rakentamisen hankesuunnitelma - Viikinmäen ja Blominmäen jätevedenpuhdistamoille tarvittavan metanolin hankinta. Metanolia tarvitaan jäteveden sisältämän typpiravinteen biologiseen käsittelyyn hiilen lähteeksi. - Ämmässuon ekoteollisuuskeskuksen biokaasulaitoksen lannoitetuotteen kuljetuksen, välivarastoinnin ja hyödyntämisen hankinta. Ystävällisin terveisin Helsi

Ämmässuon mehiläiset tuottivat noin 300 kiloa hunajaa21.10.2024 08:31:00 EEST | Tiedote

Ämmässuon ekoteollisuuskeskukseen tuotiin kesällä kymmenen mehiläispesää. Niiden tarhamehiläiset tuottivat kesän aikana lähes 300 kiloa hunajaa. Ämmässuon pesät ovat olleet yleisesti ottaen kaupunkipesiä tuottavampia alueen niittyjen ja kasvuston takia. Mehiläisten tehtävänä on hunajan tuotannon lisäksi niittykukkien pölyttäminen alueelle perustetuilla niityillä yhdessä luonnon villien pölyttäjien kanssa.

Lajittele oikein ja käytä heijastinta – turvallisuutta Sortti-asemilla ja liikenteessä16.10.2024 07:07:00 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY nostaa syksyn aikana tehostetusti esiin palveluihinsa liittyviä turvallisuusasioita. Sortti-asemilla järjestetään 21.–25.10.2024 turvallisuusviikko, jonka tavoitteena on parantaa asiakkaiden ja henkilökunnan turvallisuutta sekä vähentää virheellisesti lajiteltujen jätteiden aiheuttamia riskejä. Lisäksi HSY kiinnittää huomiota jätteenkuljetuspalveluiden turvallisuuteen viikolla 43 alkavassa kampanjassa, jonka aikana jäteautojen kuljettajat jakavat heijastimia niitä tarvitseville kevyen liikenteen käyttäjille.

Vesi- ja jätehuollon hinnat nousevat 2025 - syynä muun muassa välttämättömät investoinnit11.10.2024 10:38:13 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY korottaa vesihuollon käyttömaksuja keskimäärin 8 prosenttia ja perusmaksuja 13 prosenttia 1.1.2025 alkaen. Korotukset ovat välttämättömiä ikääntyvän vesihuoltoverkoston saneerauksen vaatimien investointien vuoksi. Jätehuollossa jäteastioiden tyhjennysmaksut kiinteistöillä nousevat sekajätteen osalta 7 prosenttia ja hyötyjakeiden osalta 3–4 prosenttia. Sekä vesi- että jätehuollon hintakorotuksissa näkyy arvonlisäveron sekä yleisen kustannustason nousu. HSY:n hallitus päätti vuoden 2025 hinnat kokouksessaan 11.10.2024.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye