Sijoittajan suosikki -miljoona Meluta Oy:lle

Tamperelainen kasvuyritys Meluta Oy on valittu Sijoittajan suosikki 2019 -palkinnon voittajaksi. Palkinto on miljoonan euron arvoinen kasvurahoitus. Meluta vastasi kaikkia palkinnon voittajalle asetettuja kriteerejä. Palkinto jaettiin Kasvu Open Karnevaalissa 23.10.2019.

Ensimmäistä kertaa jaetun Sijoittajan suosikki -palkinnon vastaanottivat Meluta Oy:n hallituksen puheenjohtaja Markku Salmela ja Business Developer Pauliina Peltola. Palkinnon saaja valittiin Kasvu Open -sparraukseen osallistuneiden, miljoonasta kiinnostuneiden 213:sta yrityksen joukosta. Palkinnon jakoivat Innovestorin toimitusjohtaja Tommi Äijälä ja Nordea Startup & Growth - yksikön johtaja Vesa Riihimäki

- Meluta toimii erittäin mielenkiintoisella toimialalla, jossa sijoittajana näemme paljon kasvupotentiaalia. Hyvän tuotteen lisäksi tiimi pystyi vakuuttamaan konkreettisella kasvusuunnitelmallaan ja osaamisellaan. Rohkaisemme nyt muita suomalaisia sijoittajia sijoittamaan kanssamme yhtiöön. Osakeanti on avoinna, sanoo Innovestorin Tommi Äijälä.

Voittajayritykseltä edellytettiin muun muassa uskottavaa kasvusuunnitelmaa, joka osoittaa, että miljoona pystytään käyttämään konkreettisiin asioihin.

- Yhteisestä, Nordean ja Innovestorin, näkökulmasta katsottuna meillä oli paljon yrityksiä, joilla oli edellytyksiä voittoon.Peli oli selvä vasta loppumetreillä. Meluta erottui, koska se on juuri sen kokoluokan yritys, jolle miljoonan suuruinen rahoitus istuu. Heillä on myös hyvä ymmärrys, mihin summa kannattaa sijoittaa, sanoo Nordea Startup & Growth - yksikön Vesa Riihimäki.

Meluta Oy

Tamperelaisen Meluta Oy:n ydinosaaminen on sensoriteknologioissa ja signaalinkäsittelyssä. Yrityksen erikoisosaamista ovat akustiset ja vibroakustiset mittaukset sekä niistä liiketoiminta-arvon tuottaminen algoritmien ja analyysien avulla.

Asiakasuhteessa Meluta Oy keskeisiä arvoja ovat asiakastyytyväisyys, lisäarvon tuottaminen, ehdoton luottamuksellisuus, eettinen toimintatapa sekä suomalaisuus.

- Miljoonan kasvurahoitus mahdollistaa sen, että me voimme investoida skaalautuvampiin liiketoimintamalleihin ja pystymme nopeuttamaan yrityksen kasvua ja kansainvälistymistä, sanoo Meluta Oy:n hallituksen puheenjohtaja Markku Salmela.

Sijoittajan suosikki 2019

Kasvu Openin valtakunnalliset kumppanit Innovestor ja Nordea tarjoavat palkinnon kautta konkreettisen tavan vauhdittaa suomalaisia kasvuyhtiöitä kasvurahoituksen avulla. Sijoittajan suosikki -palkinto on miljoonan euron kasvurahoitus, joka koostuu Innovestorin rahoituskierroksen 500 000 euron pääomasijoituksesta ja Nordean 500 000 euron kasvulainasta.  Sijoittajan suosikki -palkinnon saajalle ei rajattu tiukkaa toimialaa tai kasvuvaihetta. Olennaisina kriteereinä olivat yrityksen ja sen tiimin näytöt, osaaminen sekä yhdessä arvioitu halu ja kyky vauhdittaa kasvua.

Sijoittajan suosikki - palkinnon saajan valitsivat: Vesa Riihimäki (Nordea), Jakob Wikström (Nordea), Tommi Äijälä (Innovestor), Petri Laine (Innovestor) ja Wilhelm Lindholm (Innovestor).

Lisätiedot:

Jaana Seppälä
jaana.seppala@kasvuopen.fi

Tommi Äijälä
Innovestor
tommi.aijala@innovestor.fi

Vesa Riihimäki
Nordea Startup & Growth
+358 40 826 2009
vesa.riihimaki@nordea.fi

Ensimmäistä kertaa jaetun Sijoittajan suosikki -palkinnon vastaanottivat Meluta Oy:n hallituksen puheenjohtaja Markku Salmela ja Business Developer Pauliina Peltola.

Kasvu Open on Suomen suurin, kaikille pk-yrityksille avoin ja maksuton kasvun sparrausohjelma. Mukaan sparraukseen voi hakea yrityksen liikevaihdosta, toimialasta, sijainnista tai iästä riippumatta.

Olemme kasvaneet pienestä pilottihankkeesta koko Suomen kattavaksi ja koko kasvuyrityskentän läpäiseväksi toimijaksi. Tavoitteemme on sytyttää kasvukipinä sellaisissakin yrityksissä, joissa sitä ei vielä ole.

SUPERFINNS 2024 -voittaja QOCO Systems oli piilossa oleva helmi11.6.2024 10:48:10 EEST | Artikkeli

Lentokonehuoltoon liittyviä prosesseja digitalisoiva QOCO Systems vastasi täsmällisesti SUPERFINNS-ohjelman voittajan kriteereihin. Yrityksellä on selkeä ja skaalautuva bisnesmalli, markkinapotentiaalia, kunnianhimoinen ja osaava tiimi sekä rohkeutta ajatella isosti. – QOCO Systemsissä erityisen hienoa oli hyvä ja valmis tuote, joka on ison menestystarinan kynnyksellä, sanoo Nordea Startup & Growth -kasvuyrityspankin johtaja ja tuomariston puheenjohtaja Vesa Riihimäki.