Suomalainen ruoka ja matkailu esillä Berliinissä ennätyssatsauksella ensi viikolla – Suomi maailman suurimpien ruokamessujen kumppanimaa
Kumppanimaayhteistyön tavoitteena on saada näkyvyyttä suomalaisille arktisille ruoka- ja juomatuotteille, raivata niiden tietä Saksan markkinoille sekä houkutella lisää matkailijoita Suomeen markkinoimalla Suomea ruokamaana. Grüne Woche on myös valtaisa kansainvälinen ruoka-alan päättäjä- ja mediatapahtuma. Suomen osastolla järjestetään useita lehdistötilaisuuksia eri teemoista sekä tavataan päättäjiä. Messuille osallistuu vuosittain noin 400 000 kävijää sekä 1700 näytteilleasettajaa ja 4000 median edustajaa 65 eri maasta.
Kumppanimaasopimuksen messujen kanssa allekirjoittanut Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK on vastuussa hankkeen järjestelyistä yhteistyössä maa- ja metsätalousministeriön, suomenruotsalaisia viljelijöitä edustavan SLC:n sekä Business Finlandin kanssa. Hankkeen tukena ovat alueelliset ruoka- ja matkailuhankkeet sekä MTK-Varsinais-Suomi. Viestinnän ja ohjelman tukena on lisäksi Suomen Saksan suurlähetystö.
Suomalainen arktinen ruoka ja juoma esittäytyvät saksalaisille messujen lisäksi myös erillisessä Business Finlandin järjestämässä sisäänostajatapahtumassa sekä Food from Finland -ruokavientihankkeen organisoimissa kauppaketjukampanjoissa.
Avajaisissa Iiro Rantala, tanssiryhmä ja huippukokkien menut
Suomi on pääosassa myös messujen avajaistapahtumassa torstaina 17.1. Avajaisohjelmassa Suomea edustavat pianisti Iiro Rantala, tanssiryhmä VäkeväKollektiivi sekä maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä. Kutsuvieraiden avajaismenut loihtii Suomen kokkimaajoukkue. Kutsuvieraat pääsevät maistelemaan muun muassa saparoporsaan poskea, arktisissa oloissa kasvaneesta ylämaankarjasta tehtyä tartaria, juusto-kaura -kroketteja, mustikkapannacottaa ja tikkupullaa. VIP-vieraat saavat maistaa myös ohrasta tehtyjä karjalanpiirakoita. Juomaksi on tarjolla mun muassa Koskenkorva-drinkkejä, pienpanimo-oluita ja suomalaista vettä.
– Suomi haluaa valloittaa saksalaisten sydämet valttikorteillaan. Niitä ovat arktisen luontomme ja ruokamme tutkitusti todistettu puhtaus, vastuullisuus, innovatiivisuus sekä niiden taustalla oleva villi eksotiikka, kertoo MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila.
– Grüne Wochen näkyvä kumppanuus tuo Suomi-kuvaa vahvasti esiin meille tärkeällä eurooppalaisella markkina-alueella juuri EU-puheenjohtajakautemme kynnyksellä, painottaa maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä. Maa- ja metsätalousministeriö osallistuu hankkeen rahoitukseen.
Mediatilaisuuksia, tangoa, hiljainen huone, joulupukki, pienpanimoita ja kossukylä
Hiljaisuutta kaipaavan pitää mennä Suomen osastolla Saimaan osaston hiljaiseen huoneeseen, sillä ääntä pitävät ohjelmalavalla esiintyvät folk-, tango- ja iskelmäyhtyeet sekä kanteleen soittajat. Luvassa on myös tanssia, akrobatiaa ja keskusteluohjelmaa. Osastolla voi kokeilla suomalaisista raaka-aineista valmistettujen alkupalojen tekoa kokkimaajoukkueen kanssa tai ottaa selfien joulupukin kanssa. Saksalaismedialle kerrotaan mm. suomalaisesta kaurasta, luomusta, metsätaloudesta, kiertotaloudesta ja matkailusta.
Ravintola-alueen ruokatarjoiluista vastaa Bryggeri Helsinki in Berlin yhdessä Suomen kokkimaajoukkueen kanssa. Kokkimaajoukkueen valmistamia ruokia on tarjolla Suomen messuravintolan lisäksi useissa päättäjille- ja medialle suunnatuissa tilaisuuksissa. Ravintola-alueella on myös Lammin Sahdin Suuret Oluet – Pienet Panimot -baari, jossa maistatetaan yli kymmenen suomalaisen pienpanimon ja tislaamon tuotteita.
Näyttelyssä esittäytyy myös tunnelmia suomalaisilta karjatiloilta esittelevä yhteisötaidehanke: ”Jos lehmät puhuisivat”. Se ei mahtunut Suomen halliin vaan on esillä luomuhallissa 1.2. Taidenäyttely avataan perjantaina 18.1. kello 16.
Mukana sankka joukko yhteistyökumppaneita
Tapahtuman PR-tilaisuuksien ruoka- ja juomasponsoreita ovat Altia Koskenkorvallaan, Atria, Arla, Helsingin Mylly ja Reinin liha. Keittiökalusteet toimittaa Electrolux, hiljaisen huoneen Framery, valtaosan messukalusteita Isku ja Kekkilä viherkasvien ruukkuja. Kumppanimaailmeen on suunnitellut mainostoimisto Hasan & Partners. Messuosaston rakentaa Messeforum. Suomen Saksan suurlähetystö on tiiviisti mukana tapahtuman päättäjä- ja vaikuttaja- ja mediatapaamisten järjestelyissä. Lisäksi viestinnän apuna toimii saksalainen viestintätoimisto Genius.
Yritykset näyttäytyvät omassa Suomi-hallissaan maantieteellisten alueiden alla, tuoteryhmittäin sekä messuravintolan valikoimissa. Tuotteitaan ja palveluitaan markkinoivat muun muassa Altia Koskenkorva-kylällään, Hätälä, Arctic Finland, Pro Agria, Birkkalan tila, Helsingin Mylly, Kaslink Foods, Kyrö Distillery, Laihian Mallas ja Lomalaidun. Kaikki osastolla mukana olevat yritykset ja yhteistyökumppanit sekä tapahtuman ohjelmatarjonta löytyvät tapahtuman verkkosivuilta.
Mediatilaisuus Suomen hallissa torstaina 17.1.kello 15
Järjestämme mediatilaisuuden Berliinin messukeskuksessa, Suomen hallissa 10.2. torstaina 17.1.2019 klo 15-17. Tilaisuudessa puheenvuoron pitävät maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä, MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila sekä SLC:n puheenjohtaja Mats Nylund.
Tilaisuudessa on mahdollisuus tutustua Suomen osaston yrityksiin ja niiden antimiin ennen messujen alkua.
Lisätietoja
Projektijohtaja, viestintäjohtaja Klaus Hartikainen, MTK, 040 169 2060, klaus.hartikainen@mtk.fi
Puheenjohtaja Juha Marttila, MTK, 050 341 3167, juha.marttila@mtk.fi
Yhteydenotot maa- ja metsätalousministeri Jari Lepälle: MMM:n viestintäjohtaja Janne Impiö, +358 50 330 6065
www.ausderwildnis.fi
Mediakuvia Suomesta kumppanimaana (vapaa käyttöoikeus journalistisiin sisältöihin)
Lisätietoja eri alueiden näyttäytymisestä messuilla
Kainuu: Salli Mikkonen, +358 44 710 0872, salli.mikkonen@kainuu.fi
Lounais-Suomi: Paavo Myllymäki, +358 40 582 8261, paavo.myllymaki@mtk.fi
Keski-Suomi, Häme ja Pirkanmaa (läntinen Järvi-Suomi):
Sanna Ojala, +358 50 412 0491, sanna.ojala@jamk.fi
Suvi-Tuulia Leinonen, 358 40 669 0645, suvi-tuulia.leinonen@jamk.fi.
Lapland Food Club: Juho Ikonen, +358 43 824 2290, juho.ikonen@businessrovaniemi.fi
Pohjois-Karjala: Hanne Husso, +358 40 532 6756, hanne.husso@josek.fi
Saimaan alue:
Hannele Hynninen, +358 44 794 2217, hannele.hynninen@mikseimikkeli.fi
Kirsi Mättölä, +358 44 036 1606, kirsi.mattola@mikseimikkeli.fi
Päivi Karhunen, +358 44 794 2212, paivi.karhunen@mikseimikkeli.fi
Avainsanat
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
MTK:n valtuuskunnan syyskokous 26.–27.11.202420.11.2024 07:54:00 EET | Tiedote
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry kutsuu median edustajat seuraamaan valtuuskunnan syyskokousta.
Kutsu Peltokasvifoorumin viljelijäseminaariin 19.11. Turkuun15.11.2024 09:52:08 EET | Kutsu
Tervetuloa seuraamaan Peltokasvifoorumin viljelijäseminaaria 19.11. Turun linnan Bryggman-salissa. Päivän aikana kuulet mm. tuoreimmat näkymät maatalouden toimintaedellytyksistä, rahoituksesta, kasvinjalostuksesta, lannoitemarkkinoista, kasvinjalostuksesta, öljykasvien mahdollisuuksista ja uusista teknologioista.
EU-parlamentti hyväksyi vuoden lisäajan metsäkatoasetukselle - Meppien vaatimat muutokset tuomassa epävarmuutta toimeenpanoon14.11.2024 14:42:10 EET | Tiedote
Euroopan parlamentti hyväksyi komission esityksen 12 kuukauden lisäajasta metsäkatoasetuksen toimeenpanoon ja puolsi niin kutsutun neljännen riskiluokan luomista. Tämä tarkoittaa, että tähän luokkaan kuuluvissa jäsenmaissa ei katsota olevan metsäkadon riskiä, joten niiden tuottamien tuotteiden taustatietovaatimukset olisivat lievemmät. EPP:n laatimista ja EU-parlamentin hyväksymistä esityksistä aloitetaan nyt neuvottelut. Nyt on kiire saada Brysselin päätökset valmiiksi vielä ennen vuoden vaihdetta, sillä muuten voimassa oleva asetus astuu voimaan 1.1.2025. Samalla tarvitaan kansallisesti, ministeriön johdolla, yhteinen tulkinta alalle, jotta pitkään pysähdyksissä olleet investoinnit saadaan vihdoin liikkeelle.
Nepalin naiskalankasvattajat ja -metsänhoitajat rakentavat kestävää tulevaisuutta – FFD tukee ilmastoviisasta yrittäjyyttä13.11.2024 15:08:29 EET | Artikkeli
Nepalissa naiset ovat nousseet kalanviljelyn ja metsänhoidon uusiksi edelläkävijöiksi, kiitos pitkäaikaisen yhteistyön Food and Forest Development Finlandin (FFD) kanssa. Jo kymmenen vuoden ajan FFD on tukenut paikallisia osuuskuntia ja ryhmiä tarjoten koulutusta ja liiketoimintamahdollisuuksia. Nyt, vuosien kehitystyön jälkeen, naisviljelijät ja metsänhoitajat eivät pelkästään paranna toimeentuloaan, vaan rakentavat myös ilmastoresilienttiä tulevaisuutta omille yhteisöilleen.
Luonto on Suomen tärkein matkailuvaltti – suomalainen elämäntapa ja kulttuuri nousussa8.11.2024 10:55:23 EET | Tiedote
Luonto on Suomen matkailun tärkein vetovoimatekijä. Luonto mainitaan lähes jokaisen maakunnan ja matkailukeskuksen tärkeimpänä houkuttelevuustekijänä. Samalla suomalainen elämäntapa ja kulttuuri ovat nousseet keskeiseksi osaksi matkailukokemuksia tuoden erottuvuutta Suomen matkailutarjontaan. Kansainvälisille matkailijoille suunnatut palvelut nähdään suurena kehitysmahdollisuutena, jossa vastuullisuus ja turvallisuus ovat keskeisiä, selviää majoitus- ja ohjelmapalveluyrityksille tehdyssä kyselyssä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme