Talvi- ja pimeän ajan nopeusrajoitukset voimaan lokakuun lopulla Kaakkois-Suomessa
Talven tullessa ajokelit huononevat, ja liikenteessä on aika ottaa käyttöön alennetut nopeusrajoitukset. Alennettujen nopeusrajoitusten avulla pienennetään pimeyden, hirvieläinten, märkien tienpintojen ja talviajan liukkaiden kelien aiheuttamaa kohonnutta onnettomuusriskiä.
Talvi- ja pimeän ajan nopeusrajoitusperiaatteet
Maanteillä nopeus lasketaan talven ajaksi yleensä 80 kilometriin tunnissa. Joillakin tieosuuksilla nopeusrajoitus pudotetaan 70 tai 60 kilometriin tunnissa. 100 km/h nopeusrajoitus jää voimaan pääsääntöisesti teillä, joissa ajosuunnat on erotettu toisistaan.
Moottoriteillä rajoitukset laskevat 100 kilometriin tunnissa. Poikkeuksena, vaihtuvien nopeusrajoitusten moottoriteillä voidaan pitää korkeammat rajoitukset voimassa marraskuun loppuun asti, jos sää- ja keliolot sallivat. Esimerkiksi 120 km/h rajoitus voi olla voimassa valoisalla ja hyvissä ajo-olosuhteissa vielä marraskuussa.
Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen alueelle jää talviajaksi 207kilometriä 100 km/h nopeusrajoituksia, joista 95 kilometriä on moottoriteillä. Talvikautena 100 km/h -rajoitus on voimassa seuraavilla tieosuuksilla:
- Valtatie 6, Elimäki (16 km)
- Valtatie 6, Utti – Kaipiainen (9 km)
- Valtatie 6, Kaipiainen – Kaitjärvi (12 km)
- Valtatie 6, Somerharju – Taavetti (4 km)
- Valtatie 6, Rantsilanmäki – Selkäharju (25 km)
- Valtatie 6, Selkäharju – Muukko, vaihtuva rajoitus (20 km)
- Valtatie 6, Muukko – Kaukopää (36 km)
- Valtatie 7, Markkinamäki – Vaalimaa, vaihtuva rajoitus (85 km).
Takaisin kesärajoituksiin siirrytään tavallisesti maalis-huhtikuun vaihteessa, kun päivät pitenevät ja kelit paranevat. Vaihtuvien nopeusrajoitusten siirtymäaika moottoriteillä alkaa maaliskuun alusta.
Oikea tilannenopeus ja erottuvuus korostuvat talviaikaan
Talvirajoitukset tukevat turvallisempaa liikkumista. Rajoitusten avulla säästetään vuosittain arviolta kahdeksan ihmisen henki sekä estetään kymmeniä loukkaantumisia. Huonolla kelillä kuljettajan vastuulla on ajonopeuden sopeuttaminen vallitseviin olosuhteisiin – usein rajoitusmerkkiä alhaisemmaksi. Nopeuden alentaminen antaa lisäaikaa reagointiin ja lyhentää pysähtymismatkaa.
Talviaikana aiempaa suuri osa kulkemisesta tapahtuu pimeään aikaan. Jos lisäksi sataa vettä tai räntää, niin näkyvyys on ajoittain erittäin huono ja muita tielläliikkujia, kuten kävelijöitä ja pyöräilijöitä, on vaikea erottaa. Jalankulkijan kannattaakin huolehtia erottuvuudestaan heijastimien avulla. Polkupyörissä etuvalon lisäksi myös punainen takavalo on pakollinen pimeän tai hämärän aikaan liikuttaessa. Autoilijan on syytä varmistaa, että takavalot palavat myös hämärässä ja huonolla ajokelillä.
Alennetut rajoitukset tukevat energiansäästöä
Alennetut rajoitukset tukevat myös kestävän liikkumisen periaatteita, sillä niiden myötä esimerkiksi polttoaineen ja sähkön kulutus laskee, päästöt vähenevät, tien päällyste kuluu hitaammin ja rengasmelu pienenee.
Energiansäästö alemmissa nopeuksissa riippuu monesta tekijästä - erityisesti kuljettajan ajotavasta. Tutkimusten mukaan talvinopeusrajoitukset voivat vähentää yksittäisen henkilöauton kulutusta jopa 15–18 prosenttia verrattuna kesänopeuksiin. Lisäksi on arvioitu, että ajonopeuden kasvaessa maantienopeuksista moottoritienopeuksiin ilmanvastus nostaa kulutusta helposti kymmeniä prosentteja.
Liitteenä kartta talvi- ja pimeän ajan nopeusrajoituksista Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen alueella.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Liikenneturvallisuusvastaava Janne Saarikoski, puh. 0295 029 000.
Liitteet
Tietoja julkaisijasta
Kauppamiehenkatu 4 (PL 1041)
45101 Kouvola
0295 029 000http://www.ely-keskus.fi/kaakkois-suomi
Kaakkois-Suomen ELY-keskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla valtionhallinnon toimeenpano- ja kehittämistehtäviä Kymenlaaksossa ja Etelä-Karjalassa. ELY-keskus hoitaa elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen, liikenteeseen ja infrastruktuuriin sekä ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä.
Kaakkois-Suomen ELY-keskus kehittää ja tukee taloudellista, sosiaalista ja ekologisesti kestävää hyvinvointia. ELY-keskus toimii tiiviissä yhteistyöverkostossa alueen, kansalaisten, yritysten, yhteisöjen ja muiden toimijoiden hyväksi tavoitteenaan elinvoimainen, kestävä ja saavutettava Kaakkois-Suomi.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kaakkois-Suomen ELY-keskus
Ainutlaatuisessa kokeiluissa Kuutostiellä Taavetissa testataan formiaatteja tiesuolauksen sijasta20.11.2024 12:59:51 EET | Tiedote
Väylävirasto ja Kaakkois-Suomen ELY-keskus kokeilevat kuluvana talvena, miten pelkästään formiaatit toimivat tiesuolan sijasta liukkaudentorjunnassa pohjavesialueella. Vastaavaa tutkimusta ei tiettävästi ole tehty muualla maailmassa vastaavissa liikenneoloissa. Kokeilun tuloksia tullaan hyödyntämään muillakin Suomen pohjavesialueilla.
Tienkäyttäjät ovat puhuneet: Maanteiden kuntoon kesäkaudella oltiin koko Suomessa viime vuotta tyytyväisempiä, mutta kaakossa tyytyväisyys hieman laski15.11.2024 11:37:58 EET | Tiedote
Sekä yksityishenkilöiden että ammattiautoilijoiden tyytyväisyys maanteiden tilaan ja kuntoon kesäkaudella 2024 nousi koko Suomessa hieman vuoteen 2023 verrattuna, selviää Väyläviraston tilaamasta tuoreesta tutkimuksesta. Kaakkois-Suomesta löytyy paljon kriittisiä ammattiautoilijoita, koska raskaan liikenteen kokonaistyytyväisyys maanteiden tilaan laski selvästi.
Liikenne Husulan tunnelissa Haminassa ohjataan kiertotielle tunnelin huoltotöiden vuoksi 19.11.2024 klo 9.00 – 21.11.2024 klo 18.00 väliseksi ajaksi11.11.2024 08:00:00 EET | Tiedote
Husulan tunneli suljetaan tunnelijärjestelmän huoltotöiden takia, ja liikenne ohjataan tunnelin varareitille.
Teiden talvihoito pyrkii minimoimaan talven tuomat yllätykset - Kaakon hoitourakoitsijoilla on alkanut talvipäivystys5.11.2024 15:47:39 EET | Tiedote
Talvi voi yllättää autoilijat, mutta maanteiden talvihoito pyrkii vähentämään mahdollisen yllätyksen vaikutuksia. Liukkautta torjutaan mahdollisimman ennakoivasti suolaamalla, hiekoittamalla tai formiaatteja käyttämällä. Kun lunta sitten tulee, aurataan vilkkaimmat tiet ensimmäisenä. Lämpötilan sahaaminen plusasteiden ja pakkasen välillä on haastavin talviolosuhde tienpitäjän kannalta.
Kaakkois-Suomen näkymien ennakoidaan piristyvän ensi vuonna – työvoimabarometri kertoo osaamistarpeista29.10.2024 10:10:24 EET | Tiedote
Alueelliset kehitysnäkymät ja Työvoimabarometrin tulokset syksyltä 2024 on julkaistu. Elinkeinoelämän vaisun tilanteen uskotaan jatkuvan Kaakkois-Suomessa seuraavina kuukausina. Odotukset 12 kuukauden päähän ovat jo varovaisen positiiviset. Työvoimabarometrissä arvoitiin neljän toimialan osaamistarpeita.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme