Toisen asteen opiskelijat kokevat etäopiskelun heikentävän oppimista ja hyvinvointia
Helsingin kaupunki kartoitti toisen asteen opiskelijoiden oppimista ja hyvinvointia etäopiskelun aikana toukokuussa 2020 sekä helmikuussa 2021 toteutetuilla opiskelijakyselyillä kaupungin lukioissa ja Stadin ammatti- ja aikuisopistossa. Pääkaupunkiseudulla etäopiskelu on jatkunut jo vuoden lukuun ottamatta lyhyttä lähiopetusjaksoa syksyllä 2020.
Kyselyn mukaan 77 prosenttia lukiolaisista kokee oppivansa etäopiskellen lähiopetusta huonommin. Ammatillisen koulutuksen opiskelijoilla etäopiskelu on vaikeuttanut etenkin käytännön harjoittelua, joka on olennainen osa ammattiin oppimista. Opiskelijoiden on vaikeaa pitää yllä opiskelumotivaatiota etäopiskelun aikana ja koronatilanne lisää kokonaiskuormitusta.
Toisen asteen etäopiskelun pitkittyminen on lisännyt oppimisen tuen tarvetta. Vastausten perusteella moni opiskelija kokee avun pyytämisen etäopiskelussa lähiopetusta vaikeammaksi, mikä vaikeuttaa tuen oikea-aikaista toteuttamista. Opiskelijat pitävät hyödyllisenä ohjauksena ja tukena etäopetuksen selkeitä ja yhteneväisiä toimintakäytänteitä. Lukiolaiset ovat lisäksi hyötyneet oppimistehtävien määrän vähentämisestä sekä joustavista palautusajoista ja ammatillisen koulutuksen opiskelijat välttämättömän lähiopetuksen järjestämisestä etenkin ammatillisissa opinnoissa. Sekä lukiolaiset ja ammatillisen koulutuksen opiskelijat pitävät etäopiskelussa tärkeänä opetus- ja ohjaushenkilöstöltä saatua yksilöllistä ohjausta ja tukea. Henkilökunnalta saatu tuki parantaa myös oppimiskokemusta.
”Etäopiskelun aikana opiskelijoiden hyvinvointi on heikentynyt hälyttävästi. Varsinkin nuoremmille opiskelijoille opiskeluarjen sosiaaliset suhteet kuten kavereiden ja opettajien tapaaminen, ovat tärkeitä. Yksinäisyyden kokemukset ovat lisääntyneet voimakkaasti vuoden aikana lukiolaisilla ja kaiken kaikkiaan mielen hyvinvointi heikentynyt”, toteaa kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja Liisa Pohjolainen.
Lukiolaisista 56 prosenttia kokee toivottomuutta ja alakuloa lähes joka päivä tai useimpina päivinä, kun keväällä 2020 osuus oli 39 prosenttia ja kouluterveyskyselyssä vastaavan kysymyksen tulos 18 prosenttia. Ammatillisen koulutuksen opiskelijoista alakuloa ja toivottomuutta usein kokevien osuus on noin kolmannes. Usein tai jatkuvaa yksinäisyyttä kokee 38 prosenttia lukiolaisista ja 28 prosenttia ammatillisen koulutuksen opiskelijoista. Hyvinvointi ja oppiminen ovat etenkin lukiolaisilla yhteydessä toisiinsa: opiskelijat, jotka voivat huonosti, myös kokevat oppivansa heikommin ja koronatilanteen koetaan selvästi useammin vaikeuttaneen opintojen etenemistä.
Osalle opiskelijoista etäopiskelu sopii. Erityisesti aikuisopiskelijat kokevat hyötyvänsä etäopiskelusta. Lukiolaisista noin 12 prosenttia ja ammatillisen koulutuksen opiskelijoista noin 18 prosenttia pitää etäopiskelusta hyvin paljon. Osa opiskelijoista kannattaa myös etäopetuksen aikaisempaa laajempaa järjestämistä sekä digitaalisten työvälineiden hyödyntämistä opetuksessa myös koronatilanteen jälkeen. Suurin osa opiskelijoista osasi käyttää etäopiskelun ohjelmia ja sovelluksia ja vaikeuksien kokeminen oli vähentynyt vuoden aikana.
”Kun etäopiskelu kuitenkin sopii osalle opiskelijoista, saamme tästä arvokasta tietoa erilaisten opiskelumuotojen kehittämiseen myös koronan jälkeiseen aikaan. Korostan kuitenkin, että meillä on syvä huoli nuorten oppimisesta ja jaksamisesta pitkittyneen etäopiskelun vuoksi. Tuemme nuoria kaikin mahdollisin keinoin, mutta oppimisen ja hyvinvoinnin heikentymisellä voi olla pitkäkestoisia vaikutuksia nuorten elämään ”, Pohjolainen toteaa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätiedot: Liisa Pohjolainen, toimialajohtaja, kasvatus ja koulutus, puh. 09 310 86200
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Työpajankatu 8
00580 Helsinki
09 310 44986https://www.hel.fi/kasvatuksen-ja-koulutuksen-toimiala/fi
Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala huolehtii Helsingin kaupungin varhaiskasvatuksesta, esiopetuksesta, perusopetuksesta ja lukiokoulutuksesta, suomenkielisestä ammatillisesta koulutuksesta sekä vapaasta sivistystyöstä. Toimialaan kuuluu neljä palvelukokonaisuutta: varhaiskasvatus ja esiopetus, perusopetus, lukio- ja ammatillinen koulutus ja vapaa sivistystyö, ruotsinkieliset palvelut sekä hallinto. Seuraa meitä @HelsinkiOppii, @tyovaenopisto, @Hforsarbis ja @StadinAO
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala
Päätöstiedote kasvatus- ja koulutuslautakunnan kokouksesta 17.12.202417.12.2024 19:22:55 EET | Tiedote
Lautakunnan tiistaina 17. joulukuuta pidetyn kokouksen päätöstiedote on julkaistu kasvatuksen ja koulutuksen toimialan verkkosivuilla. Kokouksen esityslista on saatavilla toimialan verkkosivuilta.
Ennakkotiedote: Helsingin kasvatus- ja koulutuslautakunta kokoontuu tiistaina 17.12.202413.12.2024 11:35:43 EET | Tiedote
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan seuraava kokous pidetään tiistaina 17. joulukuuta klo 16.15. Kokouksen esityslista on julkaistu kasvatuksen ja koulutuksen toimialan verkkosivuilla. Esityslistalla on muun muassa toimialan tulosbudjetti vuodelle 2025 sekä vastaus nuorten aloitteisiin koulubussilipun kehittämisestä. Tilahankkeista esityslistalla on seuraavat tilat: päätös Ruoholahdessa sijaitsevan päiväkoti Troolarin toiminnan lakkauttamisesta lausunto Kruununhakaan osoitteeseen Siltavuorenpenger 10 sijoittuvien Helsingin kuvataidelukion ja Kallion lukion lisätilojen hankesuunnitelmasta lausunto Malminkartanoon osoitteessa Pihkatie 11 sijaitsevan Pihkapuiston ala-asteen koulun ja päiväkoti Kaunokin perusparannuksen ja laajennuksen hankesuunnitelmasta Lautakunnan kokouksen päätöstiedote julkaistaan kokouksen päätyttyä toimialan verkkosivuilla.
Beslutsmeddelande: Svenska sektionen vid nämnden för fostran och utbildning sammanträdde i kväll 10.12.202410.12.2024 18:27:29 EET | Pressmeddelande
Protokollet finns på sektorns webbplats. Beslutet i ärende nummer fem fattades i enlighet med motförslagen.
I Helsingfors övar skolelever på framtidskompetenser tillsammans med rävkompisarna9.12.2024 14:39:49 EET | Pressmeddelande
I Helsingfors lär sig ettorna och tvåorna hur vi skapar en hållbar framtid med hjälp av rävar, som de lärt känna redan i dagis. Att reflektera över hållbarhet gör det möjligt för barnen att växa upp till aktiva medborgare som har färdigheter att tillsammans arbeta för en bättre framtid.
Helsingissä pienet oppijat harjoittelevat kestävän tulevaisuuden taitoja kettukaverien kanssa9.12.2024 14:39:00 EET | Tiedote
Helsingissä eka- ja tokaluokkalaiset tutustuvat kestävän tulevaisuuden rakentamiseen päiväkodista tuttujen kettuhahmojen avulla. Kestävien toimintatapojen harjoittelu mahdollistaa kasvun aktiivisiksi kansalaisiksi, joilla on valmiudet pyrkiä yhdessä kohti hyvää tulevaisuutta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme