Digi- ja väestötietovirasto

Tuhansilta organisaatioilta puuttuu yhä sähköisessä asioinnissa tarvittavat Suomi.fi-valtuudet – Valtuudet saa kuntoon aiempaa helpommin ja nopeammin

Jaa
Suomi.fi-valtuudet korvasi Katso-tunnistuksen viranomaisten sähköisissä asiointipalveluissa viime vuonna. Kuitenkin edelleen tuhansilta yrityksiltä, yhdistyksiltä ja muilta yhteisöiltä puuttuu yhä Suomi.fi-valtuudet. Suomi.fi-valtuuksiin on syksyllä kehitetty monta ominaisuutta, jotka tekevät valtuuttamisesta nyt aiempaa helpompaa.

Viimeistään kevään aikana monien yritysten, yhdistysten, metsä-, maatalous- ja kiinteistöyhtymien sekä muiden organisaatioiden tulee hankkia Suomi.fi-valtuudet voidakseen asioida esimerkiksi Verohallinnon sähköisissä palveluissa.

Valtuudet kannattaa laittaa kuntoon hyvissä ajoin ennen tärkeitä eräpäiviä, sillä muutoin sähköinen asiointi ei onnistu. 

Suurin osa organisaatioista voi valtuuttaa omatoimisesti Suomi.fi-valtuuksissa

Helpointa sähköinen asiointi organisaation puolesta on henkilöille, joiden edustusoikeuden Suomi.fi-valtuudet pystyy tarkistamaan kauppa-, yhdistys tai verotusyhtymärekisteristä.

Esimerkiksi yrityksen toimitusjohtaja, elinkeinonharjoittaja, yhdistyksen puheenjohtaja tai metsä-, maatalous- tai kiinteistöyhtymän vastuuhenkilö voi hoitaa asioita henkilökohtaisilla pankkitunnuksillaan, mobiilivarmenteellaan tai sähköisellä henkilökortilla. Yhdistykseltä edellytetään nimenkirjoitussääntöä, joka mahdollistaa yksinedustuksen.

Edustusoikeuden omaava henkilö voi myös kirjautua Suomi.fi-valtuuksiin ja valtuuttaa toisen henkilön tai toisen organisaation kuten tilitoimiston hoitamaan asioita puolestaan. Erillistä hakemusta ei tarvitse tällöin lähettää.

Valtuushakemuksen voi nyt allekirjoittaa hyväksymällä se vahvasti tunnistautumalla –paperihakemukselle ei tällöin tarvetta

Osa organisaatioista ei voi hoitaa valtuuttamista omatoimisesti Suomi.fi-valtuuksissa, vaan heidän tulee tehdä valtuushakemus. Tällaisia organisaatioita ovat mm. valtion tai kunnan organisaatiot, osa yhdistyksistä, kuolinpesät, säätiöt, seurakunnat sekä ulkomaalaiset yritykset. Valtuushakemusten käsittelyaika on tällä hetkellä kahdesta kolmeen viikkoa.

Näille organisaatioiille valtuushakemuksen teko on aiempaa helpompaa, jos organisaation kaikilla nimenkirjoittajilla on sähköisen tunnistautumisen välineet. Valtuushakemuksen voi nyt allekirjoittaa suomalaisella vahvan tunnistautumisen välineellä eli verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai henkilökortin varmenteella. Tällöin valtuushakemusta ei tarvitse enää tulostaa ja allekirjoittaa käsin. Pois jäävät myös henkilöllisyystodistusten kopioiden lisääminen liitteeksi ja valmiin hakemuksen skannaaminen.

Jos vain osalla allekirjoittajista on mahdollisuus sähköiseen tunnistautumiseen, allekirjoitettu paperihakemus ja kopio henkilöllisyystodistuksesta vaaditaan vain henkilöiltä, joilla tunnistautumisvälineitä ei ole.

Allekirjoitetut paperihakemukset liitteineen vaaditaan edelleen esimerkiksi ulkomaalaisilta yrityksiltä.

Suomi.fi-valtuudet

  • Suomi.fi-valtuuksissa voi antaa digitaalisesti toiselle henkilölle yritykselle tai yhteisölle oikeuden puolesta-asiointiin. Se tarjoaa käyttäjille sujuvaa ja tietoturvallista itsepalvelua ajasta ja paikasta riippumatta. 
  • Valtuudet-palvelu on turvallinen ja ajantasainen. Se tarkistaa oikeuden puolesta-asiointiin valtuusrekisteristä, kaupparekisteristä, yhdistysrekisteristä tai väestötietojärjestelmästä. 
  • Valtuudet-palvelua hyödyntävät mm. Verohallinto, Kela, Tulli. Palvelu on integroitu yli 166 asiointipalveluun, joita hyödyntää noin 250 yksityisen ja julkisen sektorin palveluntarjoajaa. Näiden lisäksi palvelu on käytössä muun muassa kaikissa Suomen apteekeissa. 
  • Vuonna 2016 lanseeratussa palvelussa on luotu jo noin 29 miljoonaa valtuutta. 
  • Kuukausittain Valtuudet-palveluun tehdään yli 8 valtuustarkistusta. 

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja
Projektipäällikkö Risto Ollikainen, 040 507 3479, ext.risto.ollikainen@dvv.fi

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Digi- ja väestötietovirasto
Digi- ja väestötietovirasto
Lintulahdenkuja 2
00530 HELSINKI

0295 536 000 (vaihde)https://dvv.fi

Digi- ja väestötietovirasto

Digi- ja väestötietovirasto edistää yhteiskunnan digitalisaatiota, turvaa tietojen saatavuutta ja tarjoaa palveluja asiakkaiden elämäntapahtumiin.

Digi- ja väestötietovirasto huolehtii yhteiskunnan perustana olevan väestötietojärjestelmän ylläpidosta ja yhteiskunnan digitalisaatiosta. Viraston tehtäviä ovat mm. siviilivihkimiset, nimen- ja osoitteenmuutokset, holhous- ja edunvalvonta-asiat, väestötietojärjestelmän ylläpito, sähköisen identiteetin ratkaisujen kehittäminen sekä keskitettyjen sähköisen asioinnin tukipalvelujen kehittäminen ja ylläpito. Tällaisia sähköisen asioinnin tukipalveluja ovat mm. Suomi.fi-verkkopalvelu, sähköiset viranomaisviestit (Suomi.fi-viestit) sekä valtuuttaminen toisen puolesta asiointiin (Suomi.fi-valtuudet). Virasto myös vastaa kansallisen palveluarkkitehtuurin toteutuksesta.

Vuonna 2020 perustettu Digi- ja väestötietovirasto toimii valtiovarainministeriön hallinnonalalla. Virasto syntyi, kun Väestörekisterikeskus ja maistraatit yhdistyivät 1.1.2020.

http://dvv.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Digi- ja väestötietovirasto

Uppgifter om dödsfall överförs automatiskt mellan Finland och Estland från och med den 15 april15.4.2025 07:00:00 EEST | Pressmeddelande

Från och med den 15 april 2025 utbyter finska och estniska myndigheter automatiskt information om sina medborgare som avlidit i det andra landet. Detta underlättar de anhörigas ärendehantering och säkerställer att de myndighetsprocesser som behövs i och med dödsfall, såsom att betalningen av sociala förmåner upphör och bankkontona stängs, framskrider utan separata notifikationer.

Information on deaths to be transferred automatically between Finland and Estonia as of 15 April15.4.2025 07:00:00 EEST | Press release

As of 15 April 2025, Finnish and Estonian authorities will automatically exchange information on their citizens who have passed away in another country. This makes it easier for family members to handle their affairs and ensures that the necessary official processes, such as the termination of the payment of social benefits and the closure of bank accounts, progress without separate notifications.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye