SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Tuottajille uusi kanava lähiruoan myyntiin? – S-ryhmä pilotoi suoramyyntiä verkkokaupassaan

Jaa
Luomulihaa, vihanneksia, marjoja, kananmunia, jauhoja – suoraan lähituottajalta oman Prisman noutopisteeseen toimitettuna? S-ryhmässä starttaa tänä vuonna pilotti, jonka tavoitteena on tehdä lähiruoan ostamisesta asiakkaille helppoa. Samalla tarjotaan pientuottajille mahdollisuus myydä omia tuotteita suoramyynnillä kaupparyhmän verkkokaupan kautta.

Suomalaiset arvostavat lähiruokaa ja paikallisten pienten tuottajien tuotteita ja niitä halutaan ostaa yhä useammin myös suoraan tuottajilta.

– Haluamme tarjota asiakkaillemme mahdollisuuden ostaa ruokaa suoraan tuottajilta helposti yhdistämällä ostokset ruoan verkkokaupan tilaukseen. Samalla tuottajille avautuu uusi kiinnostava kanava muun suoramyynnin oheen, valikoimajohtaja Antti Oksa S-ryhmän vähittäiskaupasta kertoo.

Pilotissa testattavan toimintamallin idea on, että asiakkaat voivat tilata yhdestä ja samasta verkkokaupasta sekä suoramyynnissä olevia lähituotteita että ruokakaupan muut ostokset ja hakea ne sovitun toimitusrytmin mukaisesti S-ryhmän noutopisteeltä.

– Tämän mallin avulla lähiruokatilauksen voi yhdistää muuhun asiointiin ja noutopisteiden laajojen aukiolojen myötä myös omaan elämänrytmiin, Antti Oksa kuvaa.

Pilotissa on mukana kolme osuuskauppaa: pääkaupunkiseudun HOK-Elanto, Pirkanmaan Osuuskauppa ja Satakunnan Osuuskauppa.

Logistiikka povaa menestystä – tuottajia haetaan mukaan

Lähiruokaan ja pienten tuottajien tuotteisiin keskittyviä verkkokauppoja on testattu aiemminkin. Pullonkaulaksi on usein osoittautunut logistiikka: kuluttajan ja tuottajan kohtaamispistettä on ollut työlästä ja kallistakin järjestää. S-ryhmän pilotissa ratkotaan nimenomaan tätä saumakohtaa.

– Meillä on noutopisteitä ympäri Suomea ja niiden avulla voimme yhdistää asiakkaat ja tuottajat yhä paremmin, Antti Oksa kertoo.

Suoramyynnin toimintamalli on kehitetty yhdessä biotalouden digitaalisia ratkaisuja toimittavan Mtech Digital Solutionsin kanssa.  

– Maatilayrittäjät ovat Mtechin tärkein asiakasryhmä. Olemme siksi innoissamme, kun pääsemme kehittämään S-ryhmän pilotoimaa innovatiivista toimintamallia, joka antaa uusia mahdollisuuksia maatilayrittäjille kehittää liiketoimintaansa ja luoda uutta ansaintaa suoramyynnillä. Palvelu ratkaisee suoramyynnin isoimman haasteen eli tuotteiden kustannustehokkaan ja turvallisen toimituksen kuluttajille, Mtechin digijohtaja Markku Brummer kertoo.

Toimintamallissa tuottaja hinnoittelee tuotteensa itse ja S-ryhmä perii tuottajalta ainoastaan komission.

Pilotit on tarkoitus käynnistää vuoden 2019 aikana. Pilottiin haetaan mukaan suoramyyntimahdollisuudesta kiinnostuneita lähiruokatuottajia pilottialueilla Uudellamaalla, Pirkanmaalla ja Satakunnassa.

Lisätietoja:

Valikoimajohtaja Antti Oksa, S-ryhmän vähittäiskauppa
p. 01076 80699, antti.oksa@sok.fi

Digijohtaja Markku Brummer, Mtech Digital Solutions,
p. 0400 555 757, markku.brummer@mtech.fi

Tuottajia haetaan mukaan pilottialueilta:

Yhteyshenkilönä maatilayrittäjä ja tuotepäällikkö, Eero Mäkipää, Mtech Digital Solutions,
p. 043 8250010, eero.makipaa@mtech.fi

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

http://www.s-ryhma.fi

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.

Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Bonus juhlii kolmekymppisiään – asiakasomistajille on maksettu jo yli kahdeksan miljardia euroa27.8.2024 09:02:27 EEST | Tiedote

S-ryhmän asiakasomistajille on maksettu kolmen vuosikymmenen aikana yhteensä yli 8 miljardia euroa Bonusta ja muita rahana maksettavia etuja. Bonusten määrän moninkertaistuminen kertoo asiakasomistajuuden suosion kasvusta: Bonusta maksetaan nyt joka kuukausi enemmän kuin alkuvaiheessa koko vuoden aikana. Myös asiakastyytyväisyys NPS-tutkimuksessa on noussut ennätyskorkeaksi. Uudistuksia toimivaan konseptiin tehdään harkitusti ja aikaa seuraten.

Sokos tutki: valtaosa kauneudenhoidon palveluita käyttävistä valitsee palveluntarjoajan tutun tekijän perusteella26.8.2024 07:45:00 EEST | Tiedote

Sokoksen teettämän kyselytutkimuksen mukaan 40 prosenttia kauneudenhoidon palveluita hyödyntävistä vastaajista kokee, että ennalta tuttu ja varmaa jälkeä tekevä ammattilainen on tärkein kriteeri sopivaa palveluntarjoajaa valitessa. Tekijän tuttuus on erityisen tärkeää 55–74-vuotiaille kuluttajille. Nuoremmat kuluttajat valitsevat palveluntarjoajan yleensä ympäristöstä kuultujen suositusten perusteella.

Marketmuodin suosio laajenee – Prisma lanseeraa täysin uuden nuorille aikuisille suunnatun vaatemalliston19.8.2024 08:30:00 EEST | Tiedote

Suomen suosituimmaksi muotikaupaksi tuoreimmassa Kaupan Liiton tutkimuksessa jälleen todettu Prisma vahvistaa pukeutumisen sekä omien vaatemerkkien valikoimaansa. Prisma-myymälöihin sekä Prisma.fi-verkkokauppaan saapuu 19. elokuuta alkaen myyntiin uusi WKLY.-vaatemallisto, joka puhuttelee myös marketmuodin kasvavaa nuorta asiakaskuntaa. Mallisto pitää sisällään miesten ja naisten sisä- ja ulkopukeutumisen tuotteita, kenkiä, asusteita ja laukkuja. Mallisto tulee myyntiin Suomen ja Viron Prismoissa, verkkokaupassa sekä suurimmissa S-marketeissa.

Suosituissa pastakastikkeissa fiksu pakkausmuutos: Coop-pastakastikkeet lasipurkin sijaan kevyemmissä kartonkitetroissa16.8.2024 08:00:00 EEST | Tiedote

Perinteisen lasisen purkin sijasta Coop-pastakastikkeet pakataan kartongista valmistettuihin tetrapakkauksiin. Pakkaus mahdollistaa tehokkaamman tilankäytön niin varastoinnissa kuin kuljetuksissa, mikä vähentää tämän myötä myös hiilidioksidipäästöjä. Samaan tilaan voidaan pakata nyt lähes tuplasti tuotteita. Uusi pakkaus on myös asiakkaalle kevyempi kantaa ja säästää tilaa kodinkin ruokakaapissa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye