Uusi siltarakentamisen innovaatio käyttöön Turussa – myytiin jo myös Ruotsiin
Innovaatio tuotti jo myös vientikaupan Ruotsiin, jossa se on käytössä tässä kuussa alkavassa Uumajanjoen 500-metrisen suursillan rakentamisessa.
Turussa Pyhän Marian 80 metriä pitkän ja 12 metriä leveän ajoneuvosillan työmaa on tuettu viiden terästornin varaan Paattistenjoen vanhan uoman päälle. Teräskehikoiden yläosien välissä erottuu väärinpäin asennettujen kattotuolien näköisiä moduulirakenteita, joiden päälle silta valetaan.
Nämä vakiomuoteiksi nimetyt, kestävät puumoduulit mahdollistavat perinteisestä maan varaan rakennetusta puutelineistöstä luopumisen. Tällä työmaalla vakiomuotit säästävät noin 20 prosenttia eli 300 kuutiota puuta ja runsaasti työaikaa.
– Muottien puuelementit tulevat tehtaaltamme määrämittaisina. Niiden kokoaminen työmaalla muistuttaa legopalikoiden kasaamista. Se voidaan tehdä yhtä aikaa terästornien pystytyksen kanssa, kertoo Sepa Oy:n kehitysjohtaja Olli Hentunen.
Turvallisuus lisääntyy, kun siltatelineitä ei tarvitse rakentaa ilman tukea
Pyhän Marian sillan terästornien ja puumuottien välisen jaon suunnitelleen, jo vuonna 1987 uransa aloittaneen Tapio Käkösen mukaan siltarakentamisen tavat ovat pysyneet Suomessa viime vuosikymmenet samoina.
Puun halpa hinta on tehnyt siitä meillä päämateriaalin sillan rakennusvaiheen tukitelineissä. Telineet on rakennettu perinteisesti paikan päällä ylöspäin. Tällöin rakentajille itselleen ei joka vaiheessa ole tukia ja telineitä. Uusi innovaatio parantaa turvallisuutta.
– Tässä mallissa moduulitasot kootaan maassa ja nostetaan kalustonosturilla paikalleen. Rakennusvaiheessa ei tarvitse tehdä työtä ilman tukia, ja ylhäällä kuljetaan valmiilla tasoilla, sanoo mm. Helsinki-Lahti ja Turku-Vaalimaa -teiden siltatelineet suunnitellut konkari, joka johtaa yhä eläkepäiviensä ohessa TAK-Plan Oy -insinööritoimistoaan.
Terästornien varaan voidaan keskittää suuri kuormitus.
– Teräspaalut ja niiden päälle kootut tukitornit ovat puurakenteita järkevämpi ja nopeampi ratkaisu etenkin tällaisen entisen joen pohjan kaltaisessa upottavassa maaperässä, sanoo Sepan Olli Hentunen.
Heti käyttöön myös Uumajan suursiltaan – EU-patentti haussa
Puuta säästyy myös tarkan lujuuslajittelun ansiosta.
– Tehtaallamme puutavara höylätään ja lujuuslajitellaan. Pyrimme käyttämään mahdollisimman tarkasti hyväksi puun lujuusominaisuuksia. Mitä korkeampi lujuusluokka on, sitä vähemmän puuta tarvitaan ja sitä kustannustehokkaampaa valmistaminen on. Tämä pienentää hiilijalanjälkeämme, Olli Hentunen kertoo.
Sepan vakiomuottiratkaisua käytetään myös Imatran Tainionkosken sillan rakentamisessa. Imatran siltatyömaa alkoi pian Pyhän Marian sillan jälkeen ja on nyt käynnissä.
Samaa ideaa sovelletaan myös Uumajan keskustan tuntumassa jo tässä kuussa alkavalla siltatyömaalla. Kohteena on Uumajanjoen ylittävän 500 metriä pitkän vesistösillan työmaa, jonne Sepa Oy toimittaa uuden muottiratkaisun mukaiset siltapukit.
Sepan siltainnovaatio on hyödyllisyysmallisuojattu. Yhtiö on hakenut sille 40 maata kattavaa Eurooppapatenttia.
Turun Pyhän Marian sillan uudistuksen suunnittelivat Concari Oy ja Insinööritoimisto TAK Plan Oy. Pääurakoitsijana toimii Terrawice Oy. Terästelineet toimitti Peri Suomi Oy.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Sepa Oy
Esko Ovaskainen, toimitusjohtaja
050 407 6016 I esko.ovaskainen@sepa.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Sepa Oy on vuonna 1982 perustettu perheyritys, joka on kasvanut Suomen merkittävimmäksi ja nykyaikaisimmaksi kattoristikoiden valmistajaksi. Yhtiön Keiteleellä sijaitseva tehdas on yksi toimialan suurimmista koko Euroopassa.
Erityyppisten kattoristikoiden lisäksi Sepa Oy valmistaa Posi-palkkeja, paloristikoita, runkokehiä, siltamuotteja, meluesteitä sekä sääsuojia. Yrityksen asiakkaita ovat Suomen suurimmat talotehtaat ja infrarakentajat, rakennus- ja tukkuliikkeet sekä yksityisasiakkaat.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.