Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

Uusi talvipyöräilyn reitti Itä-Helsinkiin

Jaa
Tehostetun talvihoidon piirissä olevat reitit laajenevat itään aina Itäkeskukseen ja Laajasaloon saakka. Lisärahaa ehdotetaan kävelyreittien tehostettuun talvihoitoon.
Harjasuolausta Baanalla keväällä 2017. Kuva: Pertti Nisonen
Harjasuolausta Baanalla keväällä 2017. Kuva: Pertti Nisonen

Tehostetun talvihoidon piirissä olevia reittejä on talvella 2019–2020 noin yhteensä 40,8 kilometriä.

Harjasuolausta käytetään 25,2 kilometrin osuudella. Tehostetun aurauksen piirissä on Rantaratareitti (5,9 km). Uusi idän reitti hoidetaan harjauksen ja biohajoavan kaliumformiaatin yhdistelmällä (9,7 km).

”Reittiä itään on toivottu useissa palautteissa, joten on hienoa, että reitin laajentaminen onnistui nyt”, iloitsee kävelyn ja pyöräilyn projektipäällikkö Antti Takkunen ylläpidosta.

Harjan ja suolan liitto lunta ja liukkautta vastaan

Harjasuolaus on tehokas tapa pitää pyöräväylät jäättöminä ja turvallisina. Parannusta turvallisuuteen ja käytettävyyteen saavutetaan myös keväällä, jolloin väylillä ei ole hiekoitussepeliä. Hiekoitussepelin käyttöä vähennettäessä vähenee myös keväinen katupöly.

Pelkkä harjaaminen ei riittäisi, sillä ilman suolausta reitti olisi helposti jäinen ja vaarallinen. Suolausta tai muuta liukkaudentorjuntaa siis tarvitaan. Jatkossa kaupunki kehittää suolan käytön optimointia aiempaa tarkemman keliseurannan avulla, jotta suolaa ei turhaan käytettäisi liikaa.

Kokeilussa uusi biohajoava liukkaudentorjuntaliuos

Uudet Itäväylän ja Herttoniemi-Laajasalon reitit hoidetaan harjasuolauksella, mutta liukkaudentorjunnassa käytetään suolaliuoksen sijasta kaliumformiaatti-ainetta. Kaliumformiaatti toimii suolaliuoksen lailla, mutta se on biohajoavaa, eikä kulkeudu pohjavesiin. Ainetta on testattu aikaisemmin talvella 2015-2016, jolloin se oli teholtaan vastaavaa kuin suolaliuos.

Lisärahoitus jalkakäytävien tehostettuun hoitoon

Kaupunginhallituksen tekemässä talousarvioehdotuksessa vuodelle 2020 ehdotetaan lisärahoitusta keskeisten kävelyreittien tehostettuun talvikunnossapitoon.

Ehdotus koskisi kantakaupungin tärkeitä kävelyreittejä sekä metro– ja lähiliikenteen asemille johtavia reittejä. Kaupunginvaltuusto käsittelee talousarviota kokouksissaan 13.11.2019 ja 27.11.2019. Budjettiehdotus mahdollistaisi jalankulkuolosuhteiden parantamisen vilkkaimmilla kävelyreiteillä.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

projektipäällikkö Antti Takkunen p. 09 310 26554

Kuvat

Harjasuolausta Baanalla keväällä 2017. Kuva: Pertti Nisonen
Harjasuolausta Baanalla keväällä 2017. Kuva: Pertti Nisonen
Lataa
Talvipyöräilyn priorisoidun hoidon reitit 2019-2020.
Talvipyöräilyn priorisoidun hoidon reitit 2019-2020.
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki

09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto

Kaupunkiympäristön toimiala huolehtii Helsingin kaupunkiympäristön suunnittelusta, rakentamisesta ja ylläpidosta, rakennusvalvonnasta sekä ympäristöön liittyvistä palveluista.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

Prissättningsmodellen för parkering ändras – efterfrågan och utbud på parkering förs närmare varandra30.8.2024 13:57:17 EEST | Tiedote

I Helsingfors övergår man från början av december 2024 till en ny prissättningsmodell för parkering där priset fastställs utifrån efterfrågan och utbud. Målet med förnyelsen är att det ska bli lättare än för närvarande att hitta en parkeringsplats. Prissättningsmodellen gäller alla parkeringstyper, och priserna fastställs vid de årliga beräkningarna av parkeringsplatsernas nyttjandegrad. Priserna förblir desamma nästa år, med undantag av D-området på Skatudden och DC-området på Sveaborg.

Pysäköinnin hinnoittelumalli muuttuu – pysäköinnin kysyntä ja tarjonta lähemmäksi toisiaan30.8.2024 13:57:17 EEST | Tiedote

Helsingissä siirrytään joulukuun 2024 alusta alkaen uuteen pysäköinnin hinnoittelumalliin, jossa hinta määräytyy kysynnän ja tarjonnan mukaan. Uudistuksen tavoitteena on, että pysäköintipaikka löytyy nykyistä helpommin. Hinnat määräytyvät pysäköintipaikkojen käyttöasteen vuosittaisissa laskennoissa. Hinnoittelumalli koskee kaikkia pysäköintityyppejä. Hinnat pysyvät ensi vuonna samoina Katajanokan D-alueen ja Suomenlinnan DC-alueen asukaspysäköintiä lukuun ottamatta.

The pricing model of parking is changing – the aim is to match demand with supply30.8.2024 13:57:17 EEST | Press release

At the beginning of December 2024, Helsinki is transferring to a new pricing model for parking. Going forward, the price is determined by the demand and supply. The purpose is to make it easier to find a parking spot. The pricing model applies to all parking types, and the prices will be determined according to an annual calculation of the utilisation rate of parking spots. Next year, the prices will remain the same with the exception of Katajanokka’s residential zone D and Suomenlinna’s residential zone DC.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye