Vaasa tavoittelee 50 kilometrin baanaverkostoa
Vaasan kaupungin tavoite on olla hiilineutraali 2020-luvun loppuun mennessä. Liikenne on jo nyt suuri päästölähde, ja sen aiheuttamia hiilidioksidipäästöjä pyritään vähentämään muun muassa pyöräilyn ja kävelyn lisäämisellä.
– Tavoitteena on saada mahdollisimman moni kaupunkilainen pyöräilemään. Lihasvoimin liikkumisella on merkittäviä vaikutuksia myös aluetalouteen jäävän rahasumman kasvattamisessa sekä liikkumattomuudesta johtuvien kustannusten vähentämisessä, Vaasan kaupungin projekti-insinööri Samuli Huusko kertoo.
Hankkeen aikana Vaasaan rakennetaan noin 50 kilometriä korkealuokkaisia kävely- ja pyöräilybaanoja, jotka yhdistävät eri kaupunginosat keskustaan.
– Vaasa on ihanteellinen pyöräilykaupunki, koska yli 81 prosenttia asukkaista asuu alle 5 kilometrin päästä torista parhaiden pyöräilyetäisyyksien sisällä. Keskustan ja eri kaupunginosien väliset baanat helpottavat liikkumista eri puolille Vaasaa, kuten Vaskiluotoon, Palosaareen, Gerbyhyn, Vetokannakselle, Metsäkallioon, Teeriniemelle, Ristinummelle, Vanhaan Vaasaan ja Suvilahteen, Huusko kuvailee.
Pyöräilyallianssi vastaa toteutuksesta
Kaupunkiympäristölautakunta valitsi pyöräilyhankkeen toteuttajaksi Pyörällä päästään -allianssiryhmittymän, johon kuuluvat GRK Suomi Oy ja Sitowise Oyj. Allianssi vastaa kaikesta pyöräilyn kehittämiseen liittyvistä tehtävistä, eli suunnittelusta, rakentamisesta, ylläpidosta, markkinoinnista ja kehittämisestä.
– Allianssimallissa hankintapäätöstä seuraavat ensimmäisen vuoden kehitys- ja toteutusvaihe sekä koko sopimusta koskeva ylläpitovaihe. Kehitysvaihe alkaa tammikuussa 2023 ja varsinaiset rakennustyöt alkavat Vaasan keskustassa kesällä 2023, Huusko sanoo.
Projektiryhmä on hakenut parhaita oppeja muista pyöräilykaupungeista. Jotta vaasalaiset saadaan siirtymään polkupyörän selkään myös talvisin, tulee baanojen lisäksi kehittää myös muita oheispalveluja.
– Hankkeeseen kuuluu olennaisena osana pyöräteiden kunnossapito, jotta ne ovat myös syksyn ja talven aikana helppoja ja turvallisia ajaa. Pääpyörätiet laitetaan kunnossapidon superluokkaan, eli niitä pystyy jatkossa käyttämään hymyissä suin kelistä riippumatta. Hankkeessa suunnitellaan myös muita oheispalveluita, kuten pyöräpysäköintiä, projektipäällikkö Pasi Samppala GRK:lta sanoo.
Hanke on jaettu osavaiheisiin vuosille 2023–2029. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että jokakesäisen rakennusvaiheen jälkeen suunnitellaan ja kehitetään seuraavat pyöräilyetapit. Hankkeessa työskentelee GRK:n ja Sitowisen henkilöstöä ja lisäksi toteuttamiskumppaneiksi haetaan pohjalaisia yrittäjiä.
– Hanke muodostaa erittäin mielenkiintoisen kokonaisuuden sen sisältäessä pyöräilyn kehittämisen kokonaisvaltaisesti niin markkinoinnin, suunnittelun, rakentamisen kuin kunnossapidon näkökulmasta. Suunnittelemalla laadukkaita ja innovatiivisia ratkaisuja voimme luoda erittäin hyvät ympärivuotiset olosuhteet pyöräilylle ja mahdollistaa pyöräilyn suosion kasvattamisen. Hankkeessa tulemme innovatiivisesti kehittämään pyöräilyn edellytyksiä niin teknisten ratkaisuiden kuin pyöräilyyn liittyvien palveluidenkin osalta, toteaa hankkeen suunnittelusta vastaava Sitowisen osastopäällikkö Pasi Pekkala.
Hankkeen kokonaiskustannus määräytyy vuosittaisten kehitysvaiheiden aikana ja tavoiteltu suuruusluokka on noin 30–50 miljoonaa euroa. Mustasaaren kunta ja ELY-keskus ovat allianssissa mukana optioina, eli allianssi voi toteuttaa myös muiden tilaajien omia tai tilaajien yhteisiä pyöräilyhankkeita Vaasan seudulla.
Pyöräteistä hiilinieluja
Pyöräilyhankkeen tavoitteena on Vaasan hiilidioksidipäästöjen vähentäminen, joten myös toteutuksessa kiinnitetään huomiota työmaan ja rakennusmateriaalien päästöihin.
Rakennusalalla oman toiminnan hiilijalanjäljen suuruuteen vaikuttaa ennen kaikkea työmaakaluston ja ajoneuvojen polttoainepäästöt. Tämän vuoksi GRK käyttää Vaasassa 95 prosenttisesti uusiutuvia polttoaineita päästöjen vähentämiseksi.
Hankkeessa käytetään biohiiltä edesauttamaan ilmastotavoitteiden saavuttamista. Pyöräväylillä biohiili toimii kasvualustojen rakennemateriaalina sekä hulevesien puhdistuksessa suodattimena. Yksi tonni biohiiltä sitoo noin 3–5 tonnia hiilidioksidia, tehden siitä hiilinielun.
Yhteyshenkilöt
Jouko Viitala, yksikönjohtaja GRK Suomi Oy
040 538 1768, jouko.viitala@grk.fi
Pasi Samppala, projektipäällikkö GRK Suomi Oy
050 543 0499, pasi.samppala@grk.fi
Pasi Pekkala, osastopäällikkö, Sitowise
050 312 0341, pasi.pekkala@sitowise.com
Samuli Huusko, projekti-insinööri, Vaasan kaupunki
040 354 5778, samuli huusko@vaasa.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Vaasa on Pohjolan energiapääkaupunki, jossa on helppo olla onnellinen.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Vaasan kaupunki - Vasa stad
Öjbergets A-backe öppnas 31.130.1.2025 17:03:27 EET | Pressmeddelande
Vasas vintersportcenter Öjbergets A-backe öppnas fredagen 31.1. Tidigare har B-backen och barnbacken öppnats.
Öjbergetin A-rinne aukeaa 31.1.30.1.2025 17:02:12 EET | Tiedote
Vaasan talviurheilukeskus Öjbergetin A-rinne aukeaa perjantaina 31.1. Aiemmin ovat auenneet B-rinne sekä lastenrinne.
Tillsammans mot rasism – Ungdomar och beslutsfattare söker lösningar i Vasa30.1.2025 14:01:00 EET | Pressmeddelande
Hur kan rasism, diskriminering och ensamhet förebyggas? Får ungdomar från minoriteter sommarjobb och praktikplatser? Den 20 januari ordnades en diskussion i Vasa där ungdomar och beslutsfattare gemensamt tog sig an dessa utmaningar.
Rasismia vastaan yhdessä – Nuoret ja päättäjät etsivät ratkaisuja Vaasassa30.1.2025 14:00:00 EET | Tiedote
Miten rasismia, syrjintää ja yksinäisyyttä voi ehkäistä? Saavatko vähemmistönuoret kesätyö- ja työharjoittelupaikkoja? Vaasassa järjestettiin 20.1. keskustelutilaisuus, jossa nuoret ja päättäjät tarttuivat yhdessä muun muassa näihin haasteisiin.
Parkeringen i hamnen blir avgiftsbelagd30.1.2025 12:43:21 EET | Pressmeddelande
I Vasa hamn är parkeringen avgiftsbelagd från och med den 5 februari. I hamnen är det under högsäsong svårt att hitta parkeringsplatser, de används även av dem som jobbar i Vasklot.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme