Pirkanmaan ELY-keskus

Vaikeaa kelirikkoa luvassa Pirkanmaalle

Jaa
Syksyn runsaat vesisateet ja talven pitkät pakkasjaksot aiheuttavat Pirkanmaan teille vaikean kelirikkokevään. Routaheittoja on ollut tiestöllä nähtävissä jo tammikuusta lähtien.

Erittäin sateisen syksyn ja marraskuun lopussa alkaneiden pitkien pakkasjaksojen seurauksena maaperässä on nyt runsaasti vettä, ja pohjavedet ovat olleet talven aikana korkealla. Pirkanmaan lumitilanne on myös keskimääräistä korkeampi, mikä lisää sulamisvaiheessa tiestön vesikuormitusta. Runsaasta lumipeitteestä huolimatta maa on routaantunut suuressa osassa Pirkanmaata selvästi tavanomaista syvemmälle.

Onkin ennustettavissa, että tänä keväänä sorateiden kelirikkotilanne voi olla vaikea ja haasteellinen erityisesti raskaalle liikenteelle. Raskaat kuljetukset kannattaa sen vuoksi ajoittaa joko kelirikkoa edeltävään tai sen jälkeiseen aikaan. Vaikka tielle ei olisikaan vielä asetettu painorajoitusta, voi yksittäinenkin raskas kuljetus pehmenneellä tiellä vaurioittaa tietä niin, että painorajoitus joudutaan sen jälkeen asettamaan. Lisäksi tien vaurioituminen voi vaikuttaa tien liikennöitävyyteen kaikilla ajoneuvoilla.

Runkokelirikon aiheuttamat paikalliset rungon pehmentymät, reiät ja kohoumat vaikeuttavat sorateillä kaikkia liikkujia. Soratien runkokelirikko näkyy koko tien kantavuuden heikkenemisenä, pintakelirikko taas tien pehmeänä tai liejumaisena pintakerroksena. Tienkäyttäjien tulee sopeuttaa ajonopeutensa kelirikon edellyttämälle tasolle.

Sorateille luvassa painorajoituksia

Pirkanmaalla on runsaasti sekä pinta- että runkokelirikolle alttiita teitä. Kelirikon vakavuus riippuu kuitenkin suurelta osin kevään säistä. Kuiva ja aurinkoinen sää sekä yöpakkaset voivat lieventää kelirikkoa. Vaikka maaliskuun alun säät ovat koetelleet päällystettyä tieverkkoa monilla jäätymis-sulamissykleillä, lumi on sulanut aukeilta paikoilta hyvin, ja yöpakkaset taas ovat hidastaneet sulamista muualla. Paikalliset olosuhteet vaikuttavat merkittävästi kelirikon syntymiseen ja ajankohtaan. Aukeilla kuivilla paikoilla tie voi olla jo täysin kesäisessä kunnossa, kun kosteilla metsäisillä paikoilla kelirikko on vasta alkamassa.

Viime vuosina Pirkanmaalla on yleensä kelirikon vuoksi painorajoitettu sorateitä alle 40 kilometriä. Vuosi 2018 oli poikkeus. Silloin runkokelirikko oli poikkeuksellisen vaikea ja painorajoituksia kertyi kaikkiaan 282 tiekilometrille. Todennäköistä on, että tänä keväänä painorajoituksia joudutaan Pirkanmaalla asettamaan runsaasti. Myös huonokuntoisia päällystettyjä teitä voidaan joutua painorajoittamaan. Painorajoitustilanteen voi tarkistaa Finntrafficin Liikennetilanne-palvelusta

Päällysteiden kannalta perinteinen ja luminen talvi on ollut hyvä, joskin päivällä sulaneen hangen kylmän yön uudelleen jäädyttämä vesi kurittaa jäätyessään niitäkin. Etenkin vähäliikenteisten teiden ikääntyneet päällysteet voivat paikoin reikiintyä. Yhdessä sateen kanssa nollan molemmin puolin vaihtelevat lämpötilat ovat päällysteille myrkkyä.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Tienpidon asiantuntija Tomi Alho
Puhelin 0295 036 218
Sähköpostiosoite on muotoa etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi


Liikenteen asiakaspalvelu
Puhelin 0295 020 600
liikenteen.asiakaspalvelu(at)ely-keskus.fi

Kuvat

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Pirkanmaan ELY-keskus
Pirkanmaan ELY-keskus
Yliopistonkatu 38, PL 297
33101 Tampere

https://www.ely-keskus.fi/pirkanmaa

Huolehdimme sujuvasta arjesta; teiden rakentamisesta ja niiden kunnosta, ympäristön tilasta ja suojelusta sekä yritysten tukemisesta. Maakunnan kehittäjänä ja rahoituksen myöntäjänä teemme ELY-keskuksessa päivittäin työtä kestävän tulevaisuuden ja Pirkanmaan parhaaksi. 

Tilaa uutiskirjeemme sähköpostiisi!

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Pirkanmaan ELY-keskus

Mänttä-Vilppulassa käynnissä liikenneturvallisuutta parantavia tietöitä27.6.2024 09:48:45 EEST | Tiedote

Mänttä-Vilppulassa tehdään tänä kesänä useita jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvallisuutta parantavia tietöitä. Töitä tehdään Satamatien, Lampitien, Vähä-kangasjärventien, Ajostaipaleenkadun, Koivikkotien ja Ratatien liittymissä. Kohteissa siirretään suojateitä, tarkistetaan nopeusrajoitusta sekä siirretään pysäkkejä ja tehdään korotuksia reunakiveyksellä. Lisäksi uusitaan liikennemerkkejä ja opasteita. Työt valmistuvat koulujen alkuun mennessä.

NTM-centralen i Birkaland har gett en motiverad slutsats om MKB-beskrivningen av kraftledningsprojektet mellan Kristinestad och Nokia26.6.2024 12:54:31 EEST | Tiedote

Fingrid Abp planerar ett 400 +110 kilovolts kraftledningsprojekt mellan Kristinestad och Nokia. Kraftledningssträckningarna placeras i kommunerna Kristinestad, Bötom, Storå, Kankaanpää, Karvia, Parkano, Ikalis, Ylöjärvi, Tavastkyro och Nokia. Kraftledningssträckningarna som granskats är delvis parallella med de befintliga kraftledningarna, delvis belägna i en helt ny terrängkorridor. Kraftledningsförbindelsen som byggs är cirka 157–176 kilometer lång, beroende på vilket alternativ som genomförs.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye