Väitös 14.1.2022: Move!-mittaukset kertovat nuorten toimintakyvystä ja terveydentilasta (Joensuu)
Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisessä tiedekunnassa ja Likesillä tehdyssä väitöskirjatutkimuksessa tarkasteltiin, miten liikunta, kehonkoostumus, kasvu ja kehitys ovat yhteydessä Move!-mittauksilla mitattuihin fyysisiin kunto-ominaisuuksiin sekä niiden muutoksiin murrosiän aikana. Lisäksi tarkasteltiin kunto-ominaisuuksien yhteyksiä koettuun terveyteen. Kahden vuoden seurantatutkimukseen osallistui 970 nuorta peruskoulun vuosiluokilta 4─9.
Tutkimuksessa havaittiin, että fyysiset kunto-ominaisuudet kehittyvät luonnollisesti murrosiän aikana, mutta liiallinen kehon rasvakudoksen määrä vaimentaa kunnon kehittymistä. Alentuneen kuntotason havaittiin säilyvän murrosiän aikana sekä ryhmä- että yksilötasolla.
– Move!-mittaukset kuvastavat henkilön kyvykkyyttä tehdä erilaisia fyysisiä tehtäviä. Tämä on merkityksellistä fyysisen toimintakyvyn kannalta, ja nämä ominaisuudet luovat mahdollisuuksia osallistua muiden mukana arjen toimintaan, väitöskirjatutkija Laura Joensuu kommentoi.
– Liiallinen paino tekee liikkumisesta raskaampaa ja voi rajoittaa toimintakykyä. Tämän vuoksi terveellisen painokehityksen tukeminen kasvun, kypsymisen ja kehityksen aikana on tärkeää, Joensuu painottaa.
Tutkimus osoitti, että hyvä fyysinen kunto tarkoitti yleensä myös hyväksi koettua terveyttä. Toisaalta fyysinen kunto ei ennustanut tulevaa koettua terveyttä kahden vuoden seurannan päätteeksi.
– Koettu terveys kuvaa nuoren kokonaisvaltaista terveyttä ja hyvinvointia. Nuoret, joilla on hyvä kunto, kokevat usein myös terveytensä hyväksi. Kunto ei kuitenkaan pelkästään selitä hyvää koettua terveyttä myöhemmin nuoruudessa, taustoittaa Joensuu.
Tutkittua tietoa Move! – fyysisen toimintakyvyn seurantajärjestelmän tueksi
Move! – fyysisen toimintakyvyn seurantajärjestelmä on peruskoulujen 5. ja 8. luokan liikunnanopetukseen integroitu valtakunnallinen tiedonkeruu- ja palautejärjestelmä, jonka keskeisenä tarkoituksena on kannustaa omatoimiseen fyysisestä toimintakyvystä huolehtimiseen. Tuore väitöstutkimus tuottaa yhteiskunnallisesti merkittävää tietoa Move!-järjestelmän tueksi.
– Move!-järjestelmä on kansainvälisesti ainulaatuinen. Tueksi tarvitaan tutkimustietoa, jotta järjestelmää voidaan hyödyntää parhaalla mahdollisella tavalla kouluissa, terveydenhuollossa ja päätöksenteossa, Joensuu sanoo.
– Erityisesti tutkimustietoa mittausten terveysyhteyksistä on vielä vähän, ja lisätietoa tarvitaan Move!-mittausten tulosten hyödyntämiseksi kouluterveydenhuollossa, Joensuu kommentoi.
Suurella osalla väestöstä fyysinen kunto saavuttaa huipputasonsa murrosiän päätteeksi. Nuoruudessa saavutettu kuntotaso on siis merkityksellistä niin nuoren arjen kuin hänen tulevaisuutensakin kannalta.
– Yksilötasolla on merkityksellistä ymmärtää, että jos kunto on heikko murrosiässä, ilman korjaavia toimenpiteitä toimintakyky rajoittuu aikuisena tavanomaista aiemmin, Joensuu toteaa.
Väestötasolla lasten ja nuorten fyysisen kunnon seuranta auttaa ennakoimaan kasvavan sukupolven toimintakykyisyyttä ja terveydenhuollon tarvetta.
– Suomi on niitä harvoja maita, joissa saadaan nyt seurantatietoa lasten ja nuorten fyysisen kunnon tilanteesta. Move!-järjestelmän avulla on pystytty seuraamaan esimerkiksi pandemian vaikutuksia lasten ja nuorten toimintakykyyn, Joensuu pohtii.
Väitöskirjatutkimuksen aineistona käytettiin Likesin Oppilaiden liikunta ja hyvinvointi -seurantatutkimusta (2013–2015). Väitöskirjatutkimus on tehty yhteistyössä Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisen tiedekunnan, Likesin, Jyväskylän yliopiston informaatioteknologian tiedekunnan sekä Exeterin yliopiston (Iso-Britannia) kanssa.
Laura Joensuun liikuntalääketieteen väitöskirja “Longitudinal study on physical fitness characteristics in adolescents with special reference to the determinants of change and associations with perceived health” tarkastetaan Jyväskylän yliopistossa 14.1.2022 klo 12 alkaen Liikunta-rakennuksen salissa L304. Vastaväittäjänä toimii professori Francisco B. Ortega (University of Granada, Espanja) ja kustoksena professori Jari Parkkari (Jyväskylän yliopisto). Väitöstilaisuuden kieli on englanti. Yleisö voi seurata väitöstä verkkovälitteisesti tästä linkistä: https://r.jyu.fi/dissertation-joensuu-140122
Väitöstutkimusta ovat rahoittaneet opetus- ja kulttuuriministeriö, Juho Vainion säätiö ja Jyväskylän yliopisto. Väitöskirja on julkaistu verkkojulkaisusarjassa JYU Dissertations 475, Jyväskylä 2022, ISSN 2489-9003, ISBN 978-951-39-8966-8 (PDF) ja se on luettavissa JYX-julkaisuarkistossa: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78934
Laura Joensuu valmistui liikuntatieteiden maisteriksi vuonna 2011 pääaineenaan valmennus- ja testausoppi. Joensuu toimi projektitutkijana ja asiantuntijana Kilpa- ja huippu-urheilun tutkimuskeskus KIHUssa ja Liikunnan ja kansanterveyden edistämissäätiö Likesissä valmistumisensa jälkeen. Vuodesta 2016 lähtien Joensuu on työskennellyt Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisessä tiedekunnassa väitöskirjatutkijana. Tällä hetkellä Joensuu työskentelee Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisessä tiedekunnassa projektitukijana ja tutkii liikunnan, terveyden ja perimän välisiä yhteyksiä.
Lisätietoja
Laura Joensuu
LitM
Liikuntatieteellinen tiedekunta
laura.p.joensuu@jyu.fi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Laura-Maija Suur-Askolaviestinnän asiantuntija
Puh:+358505628202laura-maija.m.a.suur-askola@jyu.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Tasavallan presidentti pitää ensimmäisen Martti J. Kari -muistoluennon Jyväskylän yliopistossa22.11.2024 16:30:07 EET | Tiedote
Martti J. Kari -muistoluento 3.12.2024 klo 15.00–16.00, Jyväskylän yliopiston juhlasali, päärakennus (C), Seminaarinkatu 15, Jyväskylä.
Väitös: Luokan ulkopuolella tapahtuva kielenoppiminen osaksi myös vieraan kielen opetusta ja arviointia22.11.2024 08:58:00 EET | Tiedote
FM Elisa Räsäsen väitöstutkimus osoittaa, että kielenoppijoilla on monia mahdollisuuksia käyttää opiskelemaansa kieltä luokan ulkopuolella myös vieraan kielen oppimisen kontekstissa. Oppitunneilla voidaan tukea tätä luokan ulkopuolella tapahtuvaa oppimista tarjoamalla välineitä teknologiavälitteisen ympäristön hyödyntämiseen ja kielenkäytön reflektoimiseen.
Väärällä tiedolla vaikuttaminen toi Vuoden Uno -palkinnon Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakouluun - Misinformaation tutkimukseen merkittävä rahoitus Strategisen tutkimuksen neuvostolta20.11.2024 12:38:30 EET | Tiedote
Professoriliiton Jyväskylän osasto on myöntänyt Vuoden Uno -palkinnon viestinnän johtamisen professori Vilma Luoma-aholle syyskokouksessaan 19.11.2024. Samana päivänä Strategisen tutkimuksen neuvosto “sinetöi” nimityksen myöntämällä Luoma-ahon tutkimusryhmälle lähes 500 000 euron rahoituksen liittyen tekoäly- ja informaatiovaikuttamiseen. Vuodesta 2014 lähtien Jyväskylän yliopistossa kahdessa eri tiedekunnassa professorina työskennellyt Luoma-aho on tehnyt monipuolista ja ansiokasta tutkimusta muun muassa viestinnän luotettavuuden, vaikuttavuuden sekä misinformaation parissa.
Flerspråkiga barns hemspråk kan också beaktas i tvåspråkig undervisning20.11.2024 09:05:00 EET | Tiedote
Anu Palojärvi vid Jyväskylä universitet har i sin doktorsavhandling undersökt hur en expertlärare, som arbetar med tvåspråkig (finsk-svensk) undervisning på daghem med flerspråkiga barn, tänker och agerar. Resultaten tyder på att utvecklande av tvåspråkig undervisning och inkludering av de flerspråkiga barnens hemspråk kan ske samtidigt. En skicklig lärare kan därför både stödja inlärning av nya språk genom tvåspråkig undervisning och visa uppskattning för och ge utrymme åt de flerspråkiga barnens hemspråk, vilket gör undervisningen mer socialt rättvis.
Monikielisten lasten kotikielet voidaan huomioida myös kaksikielisessä opetuksessa20.11.2024 09:00:50 EET | Tiedote
KM Anu Palojärvi selvitti väitöstutkimuksessaan kaksikielistä pedagogiikkaa (suomi-ruotsi) varhaiskasvatuksessa toteuttavan eksperttiopettajan ajattelua ja toimintaa monikielisten lasten kanssa. Tulosten perusteella kaksikielisen opetuksen kehittäminen ja monikielisten lasten kotikielien mukaan ottaminen toimintaan voivat tapahtua samanaikaisesti. Taitava opettaja voi siis tukea sekä uusien kielten oppimista kaksikielisellä opetuksella että osoittaa arvostusta ja antaa tilaa monikielisten lasten kotikielille, mikä tekee opetuksesta sosiaalisesti oikeudenmukaisempaa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme