Valtaosa uusista M300-sarjan metrojunista on valmistunut
Helsinkiin hankituista 20 uudesta M300-sarjan junasta 13 on jo kuljetettu Suomeen Espanjan Zaragozasta. Viimeiset junat saapuvat Helsinkiin kevään ja kesän 2016 aikana.
M300-sarjan metrojunat ovat nelivaunuisia ja 90 metrin mittaisia, ja niissä on tilaa 576 matkustajalle. Junat ovat kokonaan läpikäveltävä eli vaunusta toiseen vaihtaminen matkan aikana on helppoa. Junissa on myös ilmastointi. Metrojunat toimittaa HKL:lle espanjalainen kiskokalustovalmistaja Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A. eli CAF.
-Tämä on hieno hetki HKL:lle – puolen vuosisadan juttu. Metrojunahankinnan valmistelu aloitettiin 9 vuotta sitten ja junilla on nyt edessään 40 vuotta palvelua matkustajaliikenteessä. Helsingin nykyisten metrojunien hyvät ominaisuudet on otettu mukaan uuteen metrojunaan. Lisäksi palvelutasoa on nostettu muun muassa ilmastoinnilla, LED-valoilla ja automaattisella sammutusjärjestelmällä, sanoo HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski.
M300-sarjan metrojunia ei vielä ole matkustajaliikenteessä, mutta niillä tehdään koeajoja metron vuoroliikenteen välissä.Varsinaiseen matkustajaliikenteeseen ensimmäinen uusi juna otetaan mahdollisesti loppukeväällä. Matkustajat pääsevät kuitenkin kokeilemaan uudella junalla matkustamista sunnuntaina 8. toukokuuta, jolloin yksi junista toimii äitienpäivän ruusumetrona. Ruusumetron aikataulusta tiedotetaan erikseen.
Uusia junia on hankittu laajentuvan metroliikenteen tarpeisiin. Metroliikenne laajenee Helsingin Ruoholahdesta Espoon Matinkylään 15.8.2016. Metroa liikennöidään kahdella linjalla: Matinkylä–Vuosaari ja Tapiola–Mellunmäki. Ruuhka-ajan vuoroväli linjojen yhteisellä osuudella Tapiola–Itäkeskus on 2,5 minuuttia.
Junien pysähtymispaikat merkitään asemille
Vuorovälin tiheneminen ja metrojunien lyheneminen nelivaunuisiksi vaikuttaa myös matkustajien kulkemiseen nykymetron osuuden metroasemilla. Kun jatkossa kaikki metrojunat ovat kahden vaunuparin mittaisia, on tärkeää, että matkustajat sijoittuvat jo valmiiksi oikeaan kohtaan metrolaiturilla. Näin matkustajien siirtyminen junaan ja junasta pois on sujuvaa ja metroliikenne on luotettavaa myös tiheällä vuorovälillä.
-Erityisesti toivomme, että matkustajat eivät enää juoksisi junan ovien väliin tai jäisi pitämään ovia auki. Tämä viivästyttää kaikkien metromatkustajien liikkumista. Kahden ja puolen minuutin vuorovälillä seuraava juna tulee niin pian, että kiirehtiminen on turhaa, sanoo HKL:n liikennöintiyksikön johtaja Arttu Kuukankorpi.
Matkustajien ennakointia helpottamaan tullaan nykymetron metrolaitureille kiinnittämään havainnollinen tarroitus laituriin, jossa kerrotaan paitsi metrojunan pysähtymispaikka, myös se osuus laiturista, jolle metrojuna ei jatkossa pysähdy. Tarroissa myös opastetaan päästämään poisjäävät matkustajat ensin ulos metrojunasta ennen sisäänmenoa. Merkintöjen näkyvyyttä ja selkeyttä testataan Itäkeskuksen keskiraiteelle asennetuilla koetarroilla ja niiden ulkoasuun ja sisältöön voidaan tehdä muutoksia saadun palautteen perusteella. Matkustajat voivat antaa palautetta merkinnöistä toukokuun loppuun asti osoitteessa hsl.fi/palaute.
Yhteyshenkilöt
M300-sarjan metrojunahankinta ja junan pysähtymispaikkamerkinnät: HKL, infra- ja ka-lustoyksikön johtaja Artturi Lähdetie, p. 040 673 1602, artturi.lahdetie@hel.fi
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
![Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy](/data/images/00112/4439228e-2456-4e3c-99b8-36b800cca2a2-w_300_h_250.png)
PL 100
01022 Kaupunkiliikenne
(09) 310 1071https://kaupunkiliikenne.fi/
Me Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:ssä mahdollistamme pääkaupunkiseudun kestävän kasvun rakentamalla tulevaisuuden raideverkostokaupunkia ja pitämällä sen liikkeessä. Vastaamme joukkoliikenneinfran rakentamisesta sekä metrojunien ja raitiovaunujen liikennöinnistä, kunnossapidosta ja kehittämisestä laadukkaasti ja kustannustehokkaasti. Tuotamme kaupunkipyöräpalvelun ja liikennöimme Suomenlinnan lauttoja tytäryhtiömme kautta. Kannamme vastuun koko toimintamme elinkaaren päästöistä ja teemme valintoja, jotka muuttavat koko alan toimintaa, koska haluammeolla kestävien kaupunkien paras liikuttaja ja kehittäjä ̶ nyt ja tulevaisuudessa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy
Matinkylän metroasemalla pintarakenteiden tarkastus- ja korjaustöitä7.2.2025 15:00:23 EET | Tiedote
Matinkylän metroaseman liukuporrasalueella tullaan tarkastamaan seinäpinnat ja varmistamaan seinälaattojen kiinnitysten pitävyys. Tarkastustyöhön ryhdytään, sillä liukuportaan viereiseltä seinältä havaittiin seinärakenteesta irronnut laatta.
Kantakaupungin raitiotien ajojännite yhdenmukaistetaan pikaratikan kanssa5.2.2025 12:00:00 EET | Tiedote
Kaupunkiliikenne Oy tulee nostamaan kantakaupungin raitiotien ajojännitteen 600 voltin tasavirrasta (VDC) 750 VDC:hen tänä vuonna. Muutos yhdenmukaistaa koko raitiotien sähkönjakeluverkon.
Junatien metrosillan väliaikaiset tuentatyöt valmistuvat3.2.2025 14:19:43 EET | Tiedote
Junatien huonokuntoiseksi todetulle metrosillalle toteutetut väliaikaiset tuentatyöt valmistuvat ja niiden vuoksi toteutetut poikkeusreitit ajoneuvo- ja kevyelle liikenteelle Kalasatamassa poistuvat tämän viikon lopulla. Kaupunkiliikenne Oy jatkaa sillan kunnon tarkkailua ja laatii parhaillaan suunnitelmaa ja aikataulua sillan laajemmalle kunnostukselle.
Opintoputki avataan 31.1.30.1.2025 12:15:14 EET | Tiedote
Kaupunkiliikenne Oy on uusinut Helsingin yliopiston metroasemalle johtavan Opintoputken lattian sulanapitojärjestelmät. Viimeistelytyöt ovat valmistuneet, ja Opintoputki avataan matkustajien käyttöön perjantaina 31.1.
Rautatientorin metroaseman paloturvallisuustyöt valmistuivat etuajassa28.1.2025 14:45:00 EET | Tiedote
Rautatientorin metroaseman paloturvallisuuden parantamishanke on valmistunut kaksi kuukautta etuajassa. Kaupunkiliikenne Oy paransi metroaseman paloturvallisuutta ja viihtyisyyttä uusimalla järjestelmiä, laituritason ja liukuportaiden valaistusta sekä pintamateriaaleja.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme