Turun kauppakamari

Vastuullisuudesta puhutaan strategiatasolla – käytännön toteutus vaikeampaa

Jaa
Vastuullisuusasiat arvotetaan organisaatioissa yleisesti ottaen tärkeiksi, mutta niiden mittaaminen on yllättävän vähäistä. Myös vastuullisuuteen liittyvien käytännön ohjeistuksien ja tavoitteiden laatiminen jää yrityksissä usein tekemättä. Tiedot selviävät Turun kauppakamarin jäsenistölleen kesäkuussa tekemästä vastuullisuuskyselystä.

Kauppakamarin kyselyyn vastanneista organisaatioista miltei 80 prosenttia kertoo vastuullisuuden kuuluvan osaksi organisaationsa strategiaa. Tilanne on toinen, kun vastuullisuusasioiden toteutumista tarkastellaan käytännössä. Vastanneista noin hieman alle puolet kertoo, ettei organisaatiossa ole laadittu konkreettisia vastuullisuustavoitteita tai -ohjeistuksia.

Vastuulliseen toimintaan ryhtymistä tai sen ylläpitämistä vaikeuttavat moninaiset syyt. Useimmiten organisaatiot kokevat, ettei vastuullisuudelle lopulta anneta tarpeeksi painoarvoa tai vastuullisuuden jäljittäminen arvoketjussa on vaikeaa. Noin kolmasosa vastanneista ei koe asiakkaidensa vaativan organisaatiolta vastuullista toimintaa. Vastuullisuudesta tingitään myös siksi, että on vaikeaa saada selville, mikä oikeastaan on vastuullista.

”Kyselyn vastauksia lukiessa kävi selvästi ilmi, ettei vastuullisuuden haluta olevan pelkkiä korulauseita. Potentiaalia ja tahtoa siis on, kunhan käytännön esteitä saadaan raivattua. Yksi hyvä ja konkreettinen apukeino on vertailukelpoisten tavoitteiden ja mittaristojen luominen. Esimerkiksi Keskuskauppakamari käynnistää syksyllä yrityskentälle suunnatut päästövähennyksiä koskevat koulutukset, jollainen tullaan järjestämään myös Turussa. Vastuullisuus on laaja käsite, mutta Suomessa monet perusasiat ovat kunnossa jo lainsäädännönkin puitteissa, joten eivät nämä vastuullisuuden totuttamisen vaikeaksi kokevat yrityksetkään nyt aivan vastuuttomia ole”, kommentoi edunvalvontapäällikkö Pauliina Forsman.

Vastuullisuus on tekoja

Organisaatiot, joiden vastuullisuustyö on tavoitteellista, panostavat asiaan monipuolisesti. Useimmat kyselyn vastausten esimerkit käytännön vastuullisuustavoitteista ja -ohjeistuksista liittyvät esimerkiksi henkilöstön johtamiseen, tasa-arvoon, ympäristöasioihin, työturvallisuuteen, hankintoihin, ruokahävikkiin, muovin kulutukseen, sertifikaatteihin, energian käyttöön tai harmaan talouden ehkäisemiseen.

Erilaisiksi tavoitteiden mittaustavoiksi mainitaan muun muassa KPI-mittaristo, materiaalien alkuperän selvittäminen, hävikkiruuan määrä, sähkönkulutus, kemikaalikuormitus, päästöjen seuranta, reklamaatioiden määrä ja sertifiointien auditoinnit.

Vaikuttimet vastuullisen toiminnan toteuttamiseen ovat vaihtelevia. Organisaation maine, ympäristösyyt, laatu ja työntekijöiden hyvinvointi nähdään useimmiten tärkeimpinä motiiveina. Vastuullisuusasiat nähdään toisinaan myös kannattavuutta edistävänä tekijänä.

”Vastuullisuus on laatua. Laatu on kustannustehokkuutta. Kustannustehokkuus on kannattavuutta”, kuvailee eräs vastaaja.

Tiedot ilmenevät Turun kauppakamarin toteuttamasta vastuullisuuskyselystä, jossa selvitettiin alueellisten toimijoiden käytäntöjä ja asenteita vastuullisuusasioissa. Kysely suunnattiin noin 1700:lle Varsinais-Suomen alueen toimijalle, mukaan lukien yritykset, kunnat, yhdistykset ja toiminimiyrittäjät, ja siihen tuli yhteensä 98 vastausta. Kysely toteutettiin 11.–28.6.2019.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Liitteet

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Turun kauppakamari
Turun kauppakamari
Puolalankatu 1
20100 Turku

http://www.turunkauppakamari.fi

Turun kauppakamari on Varsinais-Suomen alueella elinkeinoelämän edunvalvojana, kouluttajana ja asiantuntijana toimiva organisaatio. Kauppakamari on linkki yritysten ja julkisten päättäjien välillä, ja sen toiminta perustuu kauppakamarilakiin ja vapaaehtoiseen jäsenyyteen. Turun kauppakamari on perustettu vuonna 1917, ja se on yksi Pohjoismaiden suurimmista kauppakamareista.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Turun kauppakamari

Turun kauppakamarin kysely: Hyvinvointialueen palvelut varsinaissuomalaisten yritysjohtajien toivelistan kärjessä4.7.2024 00:01:00 EEST | Tiedote

Turun kauppakamari selvitti varsinaissuomalaisten yritysjohtajien toiveita alueen kilpailukyvyn ja houkuttelevuuden suhteen. Yritysjohtajilta kysyttiin kesäkuussa yritysten sijoittumiseen vaikuttavista tekijöistä sekä tähän liittyen julkisten palvelujen merkityksestä yritystoiminnalle. Vuosittain toteutettavaan kyselyyn vastasi 191 johtohenkilöä alueen yrityksistä.

Yrityksissä odotellaan edelleen suhdannetilanteen parantumista23.5.2024 07:06:15 EEST | Tiedote

Kauppakamarien toukokuun kyselystä ei löydy vielä selkeitä merkkejä suhdannetilanteen paranemisesta. Kauppakamarien tekemän kyselyn mukaan alkuvuosi on sujunut heikosti, ja isolla osalla yritysvastaajista liikevaihto on supistunut edelliseen vuoteen verrattuna. Tilauskanta oli edelleen toukokuun kyselyssä haasteellinen suurella osalla vastaajista, eikä se ole oleellisesti parantunut tammikuusta.

Kysely: Yrityksissä on reagoitu nuorten aikuisten mielenterveyden haasteisiin20.5.2024 08:05:28 EEST | Tiedote

Kauppakamarien tekemästä kyselystä selviää, että enemmistö yrityksistä on käynnistänyt jo toimenpiteitä vastatakseen mielenterveyden ja työssä jaksamisen haasteisiin. Varsinaissuomalaisista yrityksistä noin kolmannes (35 %) on tehnyt yksittäisiä toimia, ja 16 prosenttia ilmoitti reagoineensa asiaan muassa rekrytoineissa, koulutuksessa, työn käytännöissä tai palveluissa. Reilu kolmannes (37 %) ei ole vielä muuttanut toimintaansa aiemmasta.

Työmarkkinauudistusten vaikutusta investointeihin selviteltiin Varsinais-Suomessa16.5.2024 07:04:33 EEST | Tiedote

Kauppakamarien toukokuun kyselyyn vastanneista yrityksistä lähes 40 prosenttia kertoo, että hallituksen työmarkkinauudistukset lisäävät niiden investointihalukkuutta joko merkittävästi tai jonkin verran. Noin puolet vastanneista yrityksistä arvelee, ettei uudistuksilla ole vaikutusta, ja vain 5,7 prosenttia arvelee uudistusten vaikutusten vähentävän investointihalukkuutta.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye