Virtuaaliapuri Milli on tukenut jo tuhansia suomalaisia – apuna vuorokauden ympäri
Milli tarjoaa käyttäjälleen tukea ja kertoo luotettavasti, mistä hänen kannattaisi hakea apua ahdistukseen tai masennukseen. Virtuaaliapurin kanssa voi myös arvioida oireidensa vakavuutta täyttämällä ahdistus- tai masennuskyselyn. Kyselyn on täyttänyt viidennes kaikista Millin käyttäjistä.
Näiden pääasiallisten tehtävien lisäksi Milli on kesän aikana oppinut paljon muutakin ja kehittyy jatkuvasti.
Viime syksystä asti käytössä ollut Milli on vakiintunut osaksi Nuorten mielenterveystalon palveluvalikoimaa. Koronavirusepidemian vuoksi Millin käyttö laajeni Mielenterveystalon etusivulle. Erityisen aktiivisesti siltä haettiin apua koronavirustilanteen aiheuttamiin huoliin: maalis–huhtikuun vaihteessa Milli kävi yhden viikon aikana yli 500 keskustelua.
”Erityisesti nuoret ovat oppineet hakeutumaan Millin juttusille ja pyytämään siltä apua. Milli auttaa nuorta arvioimaan tilannettaan ja hakeutumaan auttavan ihmisen luo. Tavoitteemme on, että mahdollisimman moni nuori pääsisi oikean avun piiriin jo varhaisessa vaiheessa sen sijaan, että joutuu jonottamaan erikoissairaanhoitoon”, sanoo HUSin nuorisopsykiatrian linjajohtaja Klaus Ranta.
Milli on apuna ympäri vuorokauden, paikasta ja loma-ajoista piittaamatta. Eniten palvelua hyödynnetään virastoaikojen lisäksi myöhään illalla. Milli tarjoaa tukea ahdistuksen ja masennuksen lisäksi muun muassa itsetunto-ongelmiin, yksinäisyyteen ja kaverisuhteisiin liittyvissä kysymyksissä. Virtuaaliapuri neuvoo myös, miten toimia esimerkiksi itsetuhoisten ajatusten kanssa tai muissa kriisitilanteissa.
Milli toimii ohjaa ja auttaa oikean palvelun pariin. Avuntarpeesta riippuen Milli voi ohjata käyttäjänsä päivystäviin puhelimiin tai chatteihin tai se voi kehottaa hakeutumaan terveydenhoitajalle tai päivystykseen. Milli suosittelee usein myös Mielenterveystalon omahoito-ohjelmia, joita voi hyödyntää itsenäisesti tai hoidon tukena.
”Perinteinen chatbot osaa vastata ennalta määriteltyihin kysymyksiin, ennalta määritellyllä tavalla. Millin kaltainen keskustelevaan tekoälyyn pohjautuva virtuaaliapuri sen sijaan tulkitsee käyttäjänsä tarpeita laajemmin. Millin luonnollisen kielen ymmärrys on kehittynyttä, eli se ymmärtää myös puhekielisiä ilmaisuja ja murteita, mikä tekee siitä lähes inhimillisen oloisen keskustelijan”, sanoo Accenturen terveys- ja julkisten palveluiden johtaja Konstantin Vdovenko ja jatkaa: ”Milli on loistava esimerkki siitä, miten digitaaliset apurit voivat työskennellä sosiaali- ja terveydenhuollossa ihmisten rinnalla helpottaen ammattilaisten työkuormaa ja palvellen käyttäjiä avuntarpeissaan. Millin osaaminen kehittyy jatkuvasti sen mukaan, mitä käyttäjät kysyvät. Milliltä on kysytty paljon elämäntilanteeseen liittyvistä huolista ja eri diagnooseista kuten vaikkapa tarkkaavaisuushäiriöistä. Näihin kysymyksiinkin Milli osaakin pian jo vastata.”
Virtuaaliapuri Milli on osa Mielenterveystalo.fi -palvelua. Palvelu on kaikille avoin ja ilmainen. Mielenterveystalo.fi -palvelun ylläpidosta ja kehittämisestä vastaa HUS Helsingin yliopistollinen sairaala yhdessä kaikki Suomen sairaanhoitopiirit, kolmas sektori sekä kokemusasiantuntijat. Milli virtuaaliapuri on kehitetty yhteistyössä Accenturen ja boost.ai:n kanssa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Reetta-Maria Roiha
Projektipäällikkö
IT-psykiatrian ja psykososiaalisten hoitojen linja
HUS Psykiatria
050 441 5301
Linkit
Tietoja julkaisijasta
HUS Helsingin yliopistollisessa sairaalassa saa vuosittain hoitoa noin 680 000 potilasta. HUSissa työskentelee lähes 27 000 ammattilaista kaikkien potilaiden parhaaksi. Vastuullamme on 24 jäsenkunnan asukkaiden erikoissairaanhoito. Lisäksi meille on keskitetty valtakunnallisesti useiden harvinaisten ja vaikeiden sairauksien hoito.
HUS on Suomen suurin terveydenhuoltoalan toimija ja maan toiseksi suurin työnantaja. Osaamisemme on kansainvälisesti tunnettua ja tunnustettua. Yliopistollisena sairaalana tutkimme ja kehitämme jatkuvasti hoitomenetelmiämme sekä toimintaamme.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HUS
Incidensen av akut kranskärlssyndrom bland unga kvinnor minskar långsammare31.12.2024 10:33:02 EET | Pressmeddelande
I Finland har man inte lyckats minska incidensen av akut krankärlssyndrom bland unga och medelålders kvinnor. Bland äldre kvinnor och män minskade antalet fall årligen fram till 2010-talet, men nu har minskningen saktat av. Man har dock lyckats minska dödligheten i sjukdomen. Vikt bör dock fortfarande fästas vid att förebygga hjärt- och kärlsjukdomar.
Nuorten naisten sepelvaltimotautikohtausten ilmaantuvuuden lasku hidastunut31.12.2024 10:33:02 EET | Tiedote
Suomessa ei ole onnistuttu vähentämään sepelvaltimotautikohtausten ilmaantuvuutta nuorilla ja keski-ikäisillä naisilla. Ikääntyvillä naisilla ja miehillä kohtausten määrä väheni vuosittain 2010-luvulle saakka, mutta nyt lasku on hidastunut. Sairauteen kuolleisuutta on kuitenkin onnistuttu laskemaan. Edelleen tulee kiinnittää huomiota sydän- ja verisuonisairauksien ehkäisyyn.
Decrease in the incidence of acute myocardial ischemic syndrome in young women has slowed31.12.2024 10:33:02 EET | Press release
Finland has not succeeded in reducing the incidence of acute myocardial ischemic syndrome in young and middle-aged women. The number of cases among older women and men decreased every year until the 2010s, but this decline has now stagnated. However, there has been a reduction in the mortality rate. Attention should still be paid to the prevention of cardiovascular diseases.
HUS utökar användningen av eKonsultationer30.12.2024 10:56:44 EET | Pressmeddelande
HUS-sammanslutningens styrelse sammanträdde den 30 december 2024 för att behandla bland annat verkställigheten av sammanslutningens stämmas beslut av den 19 december 2024 samt en utökad användning av eKonsultationer mellan Nylands välfärdsområden, Helsingfors stad och HUS.
HUS laajentaa eKonsultaation käyttöä30.12.2024 10:56:44 EET | Tiedote
HUSin yhtymähallitus kokoontui 30.12.2024 käsittelemään muun muassa HUSin yhtymäkokouksen 19.12.2024 päätösten toimeenpanoa sekä eKonsultaation käytön laajentamista Uudenmaan hyvinvointialueiden, Helsingin kaupungin ja HUSin välillä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme