HSL Helsingin seudun liikenne-logo

HSL Helsingin seudun liikenne

HSL Helsingin seudun liikenne

Helsingin seudun liikenne HSL vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta, tilaamisesta ja lipuista sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on noin 400 työntekijää. Vuonna 2023 HSL:n toimintakulut olivat 830 miljoonaa euroa ja toimintatuotot 876 miljoonaa euroa. HSL:n liikennevälineiden kyytiin noustiin vuoden 2023 aikana 344 miljoonaa kertaa, mikä on suurin osa Suomen joukkoliikennematkoista.
Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

Tiedotteen tyyppi
Näytä

HSL tavoittelee Helsingin seudulle laadukkaampaa ja yhtenäisempää raideliikennettä8.4.2025 12:43:10 EEST | Tiedote

HSL:n nykyiset raideliikenteen sopimukset umpeutuvat 2030-luvulla. Tulevaisuuden raideliikenne on HSL-alueella järjestettävä EU:n palvelusopimusasetuksen mukaisesti, kuten muukin joukkoliikenne –julkiset hankinnat on lähtökohtaisesti kilpailutettava. Toimiva raideliikenteen markkina koko Suomessa on siksi elinehto myös HSL:n raideliikenteen toimivuudelle. HSL pyrkii nyt varmistamaan, että lähijuna- ja kaupunkiraideliikenne seudun asukkaille voidaan järjestää myös tulevaisuudessa mahdollisimman laadukkaasti ja edullisesti.

Suomalainen joukkoliikenne yhä kärkikastia kansainvälisessä BEST-tutkimuksessa – HSL-alue piti neljännen sijansa vuonna 20244.4.2025 09:00:00 EEST | Tiedote

Euroopan eri kaupunkien asukkaat arvioivat BEST-vertailussa kotialueensa joukkoliikennettä. HSL-alue piti vuonna 2024 neljännen sijansa kaupunkien välisessä vertailussa ja päihitti muut pohjoismaiset pääkaupunkiseudut monissa laatutekijöissä. HSL-alueen saama NPS-luku on vuodesta 2021 ollut vertailussa kolmanneksi paras. Pitkän aikavälin tarkastelussa eniten kehitystä näkyy HSL-alueen vastaajien tyytyväisyydessä tarjontaan, tiedonsaantiin sekä matkustusmukavuuteen.

Rantaradan junaliikenteessä katkoja keväällä, kesällä ja syksyllä2.4.2025 10:00:00 EEST | Tiedote

Väyläviraston ratatyöt katkaisevat rantaradan junaliikenteen keväällä, kesällä ja syksyllä vuonna 2025. HSL-junaliikenteessä on viiden viikon katko juhannuksen jälkeen 23.6.–27.7. Lisäksi junaliikenteessä on lyhyempiä yhden ja kahden vuorokauden katkoja viikonloppuisin toukokuussa ja syksyllä. Katkot vaikuttavat lähijunaliikenteeseen Leppävaarasta länteen Kauklahden, Kirkkonummen ja Siuntion suuntaan. Katkojen aikana junaliikennettä korvataan busseilla. Rantaradan työt liittyvät Espoon kaupunkirata -hankkeeseen, joka jatkuu vuoteen 2029 asti.

Ei metroliikennettä Vuosaaressa eikä Rastilassa 5.5. alkaen – HSL lisää bussiliikennettä alueelle13.3.2025 12:00:00 EET | Tiedote

Vartiokylänlahden ylittävän Vuosaaren metrosillan peruskorjaus alkaa ma 5.5. Peruskorjauksen vuoksi Vuosaaren ja Rastilan metroasemilla ei ole metroliikennettä 5.5. alkaen. Tavallisesti Vuosaareen kulkevien metrojen pääteasema on 5.5. alkaen Puotila. Metroliikenne Vuosaareen ja Rastilaan alkaa jälleen ma 29.9. HSL lisää korvaavaa bussiliikennettä alueelle.

HSL:n kampanja: jokaisella on oikeus kulkea ilman häirintää joukkoliikenteessä12.3.2025 06:43:00 EET | Tiedote

HSL aloittaa keskiviikkona 12. maaliskuuta kampanjan, jonka teemana on jokaisen oikeus liikkua joukkoliikenteessä näkyvästi omana itsenään ilman häirintää, syrjintää ja rasismia. Kampanja ”Jottei kenenkään tarvitsisi toivoa olevansa näkymätön” näkyy liikennevälineissä ja lisäksi teemaan liittyy oivalluttava 10 jakson podcast-sarja, jossa häirintää kokeneet ihmiset jakavat ajatuksiaan aiheesta.

HSL:llä nousujohteinen vuosi – kovista tavoitteista kuitenkin jäätiin, ja kustannukset ovat kasvussa11.3.2025 12:08:36 EET | Tiedote

HSL:n vuosi 2024 oli talouslukujen valossa nousujohteinen. HSL:n liikennevälineiden kyytiin noustiin noin 361 miljoonaa kertaa, mikä oli 17 miljoonaa enemmän kuin viime vuonna. Alkuvuoden heikomman kehityksen takia emme kuitenkaan saavuttaneet kaikkia korkealle asetettuja tavoitteitamme. HSL:n tulosta rasittivat etenkin alkuvuoden 2024 vaikeat keliolosuhteet ja joukkoliikenteeseen kohdistuneet lakot.

Helpompaa metromatkustamista uusien opasteiden ja ohjeiden avulla7.3.2025 09:00:00 EET | Tiedote

Opasteet ovat keskeinen osa matkustajien vaivatonta liikkumista asemilla ja terminaaleissa. Kehittämällä opasteita tavoitteenamme on tehdä matkustamisesta entistäkin helppokäyttöisempää ja sujuvampaa. Viimeisimpänä muutoksena olemme uudistaneet metromatkustamiseen liittyvät asemajulisteet, joiden asennus on parhaillaan käynnissä. Esimerkkinä opasteiden kehittämisestä on myös Rautatientorin metroaseman uudenlainen suuntaopaste, joka toteutettiin yhteistyössä Kaupunkiliikenteen kanssa vuoden 2024 paloturvallisuushankkeen yhteydessä.

Raitiovaunut eivät kulje Hakaniemessä 3.3. alkaen – liikenne pohjoisen suuntaan palaa 31.3.26.2.2025 15:00:00 EET | Tiedote

Joukkoliikenne muuttuu Hakaniemessä maanantaina 3.3., kun raitiovaunuliikenne alueella katkeaa kokonaan. Ratikat palaavat Hakaniemeen 31.3., mutta Hakaniemen ja Kaisaniemen välillä ei ole raitioliikennettä. Pitkänsillan yli liikenne alkaa kulkea taas marraskuun alussa. Hakaniemeen pääsee koko ajan metrolla ja bussilla. Ajantasaiset reittivaihtoehdot ovat HSL:n reittioppaassa.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • Viimeinen
  • >>

Helsingin seudun liikenne HSL vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta, tilaamisesta ja lipuista sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on noin 400 työntekijää. Vuonna 2023 HSL:n toimintakulut olivat 830 miljoonaa euroa ja toimintatuotot 876 miljoonaa euroa. HSL:n liikennevälineiden kyytiin noustiin vuoden 2023 aikana 344 miljoonaa kertaa, mikä on suurin osa Suomen joukkoliikennematkoista.
Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye