Mira Laurinantti SOOLin puheenjohtajaksi

Viikonloppuna 20.–21. huhtikuuta pidetty Opettajaksi Opiskelevien Liiton liittokokous päätti muun muassa liiton koulutuspoliittisista linjauksista ja jäsenmaksun korotuksesta. Lisäksi valittiin uusi puheenjohtajisto ja hallitus vuoden mittaiselle toimikaudelle.

Mira Laurinantti
Mira Laurinantti on päättyvällä kaudella toiminut SOOLin varapuheenjohtajana. Tomikausi puheenjohtajana alkaa vappuna. Rami Setälä SOOL

Kokouksessa hyväksytyssä toimintasuunnitelmassa kalenterivuodelle 2025 painopisteinä on muun muassa Tavoitteet opettajankoulutukselle -ohjelman päivittäminen, viestinnän tavoittavuuden ja vaikuttavuuden kehittäminen sekä jäsenyhdistysten toiminnan tukeminen.

Liittokokouksen hyväksymät SOOLin koulutuspoliittiset linjaukset varhaiskasvatuksesta täydennys- ja aikuiskoulutukseen on tarkoitettu liiton edunvalvontatyötä tekevien käyttöön. Ne toimivat ohjenuorana liiton hallitusten toiminnassa ja ensi vuonna uudistettavan Tavoitteet opettajankoulutukselle -ohjelman päivittämisessä.

Liittokokous päätti myös kahden euron korotuksesta jäsenmaksuun, joka nousee 26 euroon lukuvuonna 2024–2025. Korotus johtuu yleisestä kustannustason noususta viime vuosina sekä heikentyneestä jäsenmääräkehityksestä. SOOLin jäsenmaksu on pysynyt samana yli kymmenen vuotta ja sitä korotettiin viimeksi vuonna 2013.

Kokouksen valitseman uuden puheenjohtajiston ja hallituksen vuoden mittainen toimikausi alkaa 1. toukokuuta. Puheenjohtajaksi valittiin Tampereen yliopistossa luokanopettajaksi opiskeleva Mira Laurinantti ja varapuheenjohtajaksi Itä-Suomen yliopistossa erityisopettajaksi opiskeleva Julia Lautala. Hallitukseen valittiin kahdeksan jäsentä kaikkiaan kolmestatoista ehdokkaasta, ja valituiksi tuli varhaiskasvatuksen opettajaksi, luokanopettajaksi, aineenopettajaksi ja erityisopettajaksi opiskelevia eri opettajankoulutusyksiköistä.

Liittokokouksen laatimassa julkilausumassa kannettiin huolta opiskelijoiden toimeentulosta. Liittokokous vaatii, että päättäjät arvostavat tulevien opettajien työpanosta ja huomioivat jo päätettyjen toimeentulo- ja työelämäheikennysten yhteisvaikutukset.

Liittokokouksessa SOOLin ylintä päätösvaltaa käyttävät jäsenyhdistysten nimeämät kokousedustajat. Edustettuna oli laajasti eri opettajankoulutusalat ja suurin osa jäsenyhdistyksistä. Niiden äänimäärät määräytyvät sen mukaan kuinka monta SOOLin jäsenmaksun maksanutta jäsentä yhdistyksellä on.

Uusi%20hallitus%20ryhm%E4kuvassa
Uusi hallitus ensimmäisessä ryhmäkuvassa. Edessä Mira Laurinantti ja Julia Lautala, takana Aino Lehtola, Claudia Gonzalez, Jani Siirilä, Elias Pusa, Anni Manninen, Aino Soukkala ja Elli Myllymäki. Kuvasta puuttuu Lauri Malkamäki. Rami Setälä SOOL

Mira Laurinantti
Uusi hallitus ryhmäkuvassa