VR Groupin puolivuosikatsaus 1.1. – 30.6.2024: Ensimmäisen vuosipuoliskon kannattavuus parani edellisvuoden tasolle
VR Groupin puolivuosikatsaus 1.1. – 30.6.2024: Ensimmäisen vuosipuoliskon kannattavuus parani edellisvuoden tasolle
VR-Yhtymä Oyj, puolivuosikatsaus, 16.8.2024 klo 9.00
VR:n kannattavuus parani vaikean ensimmäisen neljänneksen jälkeen. Junaliikenteen matkamäärät kasvoivat kaupunki- ja kaukoliikenteessä. Liikevaihdon kasvua tukivat kaupunkiliikenteen uudet sopimukset Suomessa ja Ruotsissa sekä kaukoliikenteen yritysosto Ruotsissa. Tavaraliikenteen volyymit kehittyivät positiivisesti teollisuuden kysynnän elpyessä. Strategian toteuttaminen ja tuloskäänteen vauhdittaminen kilpailukyvyn parantamiseksi jatkuvat määrätietoisesti.
Huhti-kesäkuu 2024 (Q2):
- Konsernin liikevaihto kasvoi 7,8 % ja oli 337,2 (312,7) miljoonaa euroa. Liikevaihto ilman 30.5.2024 toteutettua Ruotsin yrityshankintaa kasvoi 6,5 % ja oli 333,0 miljoonaa euroa.
- Vertailukelpoinen liiketulos oli 34,6 (15,7) miljoonaa euroa eli 10,3 % (5,0 %) liikevaihdosta.
- Liiketulos oli 25,7 (4,2) miljoonaa euroa eli 7,6 % (1,3 %) liikevaihdosta.
- Liiketoiminnan rahavirta oli 67,3 (55,4) miljoonaa euroa.
- Matkamäärät kasvoivat huhti-kesäkuussa 3,4 % Suomen kaukoliikenteessä, jossa tehtiin 3,9 (3,8) miljoonaa matkaa.
- Tavaraliikenteen rautatiekuljetusten volyymit laskivat -0,9 % ja olivat 5,9 (6,0) miljoonaa tonnia.
- VR Group osti ruotsalaisen kaukoliikenneoperaattorin MTR Express (Sweden) AB:n. Yrityskauppa toteutui 30.5.2024. Yhtiö toimii nyt nimellä VR Snabbtåg Sverige AB.
Tammi-kesäkuu 2024 (H1):
- Konsernin liikevaihto kasvoi 2,0 % ja oli 628,1 (615,6) miljoonaa euroa. Liikevaihto ilman 30.5.2024 toteutettua Ruotsin yrityshankintaa kasvoi 1,3 % ja oli 623,9 miljoonaa euroa.
- Vertailukelpoinen liiketulos oli 17,5 (15,4) miljoonaa euroa eli 2,8 % (2,5 %) liikevaihdosta.
- Liiketulos oli 10,7 (7,0) miljoonaa euroa eli 1,7 % (1,1 %) liikevaihdosta.
- Liiketoiminnan rahavirta oli 102,4 (83,6) miljoonaa euroa.
- Poliittisilla lakoilla oli lähes 20 miljoonan euron negatiivinen vaikutus liiketulokseen.
- Matkamäärät kasvoivat tammi-kesäkuussa 2,8 % Suomen kaukoliikenteessä, jossa tehtiin 7,4 (7,2) miljoonaa matkaa.
- Tavaraliikenteen rautatiekuljetusten volyymit laskivat -10,2 % ja olivat 10,6 (11,8) miljoonaa tonnia.
Avainluvut |
4-6/2024 |
4-6/2023 |
1-6/2024 |
1-6/2023 |
1-12/2023 |
Liikevaihto, M€ |
337,2 |
312,7 |
628,1 |
615,6 |
1 224,1 |
Vertailukelpoinen käyttökate, M€* |
81,8 |
67,4 |
111,3 |
113,3 |
251,0 |
% liikevaihdosta |
24,3 |
21,6 |
17,7 |
18,4 |
20,5 |
Liiketulos, M€ |
25,7 |
4,2 |
10,7 |
7,0 |
81,5 |
% liikevaihdosta |
7,6 |
1,3 |
1,7 |
1,1 |
6,7 |
Vertailukelpoinen liiketulos, M€* |
34,6 |
15,7 |
17,5 |
15,4 |
59,9 |
% liikevaihdosta |
10,3 |
5,0 |
2,8 |
2,5 |
4,9 |
Tilikauden tulos, M€ |
20,6 |
0,2 |
6,0 |
0,8 |
52,4 |
Liiketoiminnan rahavirta, M€ |
67,3 |
55,4 |
102,4 |
83,6 |
203,8 |
Investoinnit, M€ |
66,4 |
42,5 |
120,1 |
79,2 |
186,9 |
Sijoitettu pääoma kauden lopussa, M€ |
1 782,7 |
1 784,4 |
1 782,7 |
1 784,4 |
1 823,6 |
Vertailukelpoinen sijoitetun pääoman tuotto % |
8,3 |
4,3 |
2,5 |
2,4 |
4,0 |
Vertailukelpoinen oman pääoman tuotto % |
9,5 |
3,8 |
2,1 |
1,5 |
2,5 |
Korollinen nettovelka kauden lopussa, M€ |
452,3 |
379,1 |
452,3 |
379,1 |
330,8 |
Nettovelkaantumisaste % |
37,0 |
31,1 |
37,0 |
31,1 |
26,1 |
Henkilöstö keskimäärin, HTV |
8 331 |
7 870 |
8 331 |
7 870 |
7 765 |
* VR Group esittää vertailukelpoisen liikevoiton vaihtoehtoisena tunnuslukuna. Vertailukelpoisen tunnusluvun tavoitteena on parantaa raportointikausien vertailtavuutta. |
|||||
Tunnuslukujen laskentakaavat on esitetty VR Groupin 2023 vuosikertomuksessa. |
|||||
Luvut ovat tilintarkastamattomia. |
|||||
Vertailuluvut suluissa viittaavat edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon, ellei toisin mainita. |
|||||
VR-Yhtymä osti ruotsalaisen raideoperaattori MTR Express (Sweden) AB:n. Yrityskauppa toteutui 30.5.2024 ja yhtiö toimii nyt nimellä VR Snabbtåg Sverige AB. |
Toimitusjohtaja Elisa Markula:
“VR:n tulos parani selvästi toisella neljänneksellä ja nosti ensimmäisen vuosipuoliskon kannattavuuden edellisvuoden tasolle vaikean ensimmäisen neljänneksen jälkeen. Liikevaihto kasvoi toisella neljänneksellä 7,8 %. Kasvu johtui lisääntyneistä matkamääristä, kaupunkiliikenteen uusista sopimuksista ja kaukoliikenteen yrityskaupan toteutumisesta Ruotsissa. VR:n vertailukelpoinen liiketulos oli 34,6 (15,7) miljoonaa euroa toisella neljänneksellä nostaen tammi-kesäkuun liiketuloksen 17,5 (15,4) miljoonaan euroon. Kannattavuutta paransivat liikevaihdon kasvu ja suunnitellusti etenevä tulosparannusohjelman toteuttaminen.
Toteutimme kasvustrategiaamme laajenemalla Ruotsin kaukoliikenteeseen MTRX-yrityskaupalla toukokuun lopussa. Suomessa junamatkustamisen kysyntä oli vahvaa toisella neljänneksellä sekä kaukoliikenteessä että kaupunkiliikenteessä. Suomen kaukoliikenteessä matkamäärät kasvoivat 3,4 % ja asiakaspaikkojen käyttöaste oli 48 % (48 %). Nettosuositteluindeksillä (NPS) mitattu kaukoliikenteen asiakastyytyväisyys laski toisella neljänneksellä vertailukaudesta ja oli 44 (48). Asiakastyytyväisyyteen vaikutti eniten heikentynyt kaukojunien täsmällisyys, joka jäi ratatöiden ja tilapäisten nopeusrajoitusten vuoksi poikkeuksellisen heikolle tasolle 78 % (87 %).
Kaupunkiliikenteessä matkamäärien kasvu ja uudet alkaneet sopimukset Suomessa ja Ruotsissa paransivat selvästi liikevaihtoa toisella neljänneksellä. VR osallistuu aktiivisesti alueellisiin ostoliikenteen kilpailutuksiin koskien sekä raide- että linja-autoliikennettä. Ruotsin kilpaillulla ostoliikennemarkkinalla voitimme huhtikuussa Tyresön alueen sekä heinäkuussa Norrtågin liikennöintisopimukset.
Tavaraliikenteen liikevaihto kasvoi 4,9 % edellisen vuoden toiseen neljännekseen verrattuna. Rautatiekuljetusten volyymit laskivat -0,9 % ja olivat 5,9 (6,0) miljoonaa tonnia. Vaikka metsäteollisuuden kysyntä elpyi viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna, volyymeihin vaikutti negatiivisesti huhtikuulle jatkunut työtaistelu. Kannattavuutta paransi operatiivisen toiminnan tehostaminen, hinnoittelumuutokset ja energiansäästöohjelma, joka on onnistuneesti vähentänyt rautatieliikenteen energian kulutusta.
Strategiamme keskittyy kannattavuuteen, kasvuun sekä arvoihin pohjautuvan VR-kulttuurin luomiseen. Rahoittaaksemme yli miljardin euron investoinnit ja varmistaaksemme kilpailukyvyn säilymisen, tavoittelemme vuoden 2027 loppuun mennessä 250 miljoonan euron edestä tulosparannustoimenpiteitä. Investoimme jatkuvasti asiakaskokemuksen parantamiseen samalla kun operatiivista tehokkuutta kehitetään ja kiinteitä kustannuksia tarkastellaan kriittisesti.
Tyytyväiset asiakkaat ovat toimintamme keskiössä. Oikein kohdennetut ja riittävät valtion investoinnit raideinfraan ovat välttämättömiä junien täsmällisyyden parantamiseksi, sillä myöhästymisistä noin puolet johtuu radan heikosta kunnosta. Myös toimivat verkkoyhteydet ovat merkittävä osa junamatkan asiakaskokemusta. Elokuun loppuun mennessä kaikkiin kaukoliikennejuniin on asennettu viisi kertaa nopeampi uusi junaverkko. Junien verkkoyhteyksien parantamiseksi tarvitaan kuitenkin myös teleoperaattoreiden investointeja radanvarren verkkoinfraan.
VR tukee Suomen hallitusohjelman raideliikennekirjausten toteuttamista. Vapaata markkinaehtoista matkustajaliikenteen kilpailua täydentää julkisesti tuettu, kilpailutettava ostoliikenne. Useilla alueilla on tahto kehittää alueellista ostoliikennettä jo lähivuosina. Ostoliikenteen kalustoyhtiön perustamisella tuettaisiin kilpailun syntymistä niin ostoliikenteeseen kuin markkinaehtoiseen liikenteeseenkin markkinalle tulon kynnystä alentaen. Kilpailuneutraalin ympäristön luomiseksi VR luopuu asema- ja varikkokiinteistöistä, ja yhtiön omistukseen jääneestä raideinfrasta.
Kiitän työntekijöitämme sitoutumisesta strategiamme toteuttamiseen ja arvokkaasta työstä asiakkaidemme parhaaksi. Yhdessä jatkamme asiakaskokemuksen kehittämistä sekä Suomessa että Ruotsissa. Välitämme, teemme yhdessä, pyrimme parempaan - arvomme ohjaavat meitä eteenpäin yhteisellä matkallamme.”
Näkymät vuodelle 2024
VR odottaa, että vuoden 2024 vertailukelpoinen liiketulos paranee verrattuna vuoteen 2023.
Junamatkustuksen suosio kasvoi vuoden 2023 aikana ennätystasolle. Arkipäivien liike- ja työmatkustaminen sekä vapaa-ajan matkustaminen kasvoivat, ja kaukoliikenteen matkamäärien arvioidaan kasvavan edelleen vuoden 2024 aikana.
VR arvioi, että tavaraliikenteen rautatiekuljetusten volyymit kasvavat vuonna 2024 verrattuna edelliseen vuoteen erityisesti vuoden toisella puoliskolla teollisuuden parantuneiden suhdanteiden seurauksena.
Kaupunkiliikenteessä ennen pandemiaa solmittujen pitkäaikaisten sopimusten negatiivisen vaikutuksen kannattavuuteen odotetaan jatkuvan. Tehostamistoimenpiteillä ja sopimuskannan uudistamisella pyritään kannattavuuden parantamiseen, mutta kaupunkiliikenteen kannattavuushaasteiden odotetaan jatkuvan.
Tämä pörssitiedote on kooste VR Groupin puolivuosikatsauksesta 1.1.-30.6.2024. Katsaus kokonaisuudessaan on saatavissa tämän koosteen liitteenä.
VR-Yhtymä Oyj
Lisätietoja:
VR Group mediadesk
viestinta(a)vr.fi
puh. 029 434 7123
Yhteyshenkilöt
Tietoja julkaisijasta VR-Yhtymä Oyj
Me VR:llä vauhditamme tulevaisuuden vastuullista liikennettä. Olemme Suomen valtion omistama matkustuksen, logistiikan ja kunnossapidon palveluyritys, joka kasvattaa hiilineutraalin raide- ja kaupunkiliikenteen suosiota. Huolehdimme arjen sujuvista matkoista Suomessa ja Ruotsissa sekä toimimme teollisuuden tukijalkana kotimaan logistiikassa. Vuonna 2023 kyydissämme tehtiin 15,1 miljoonaa kaukoliikenteen matkaa ja kuljetimme rautateitse 23,4 miljoonaa tonnia tavaraa. Liikevaihtomme oli 1 224,1 miljoonaa euroa ja työllistimme yli 9 100 rautaista ammattilaista. Lisätietoja: https://www.vrgroup.fi/
Pörssitiedote muilla kielillä
Liitteet
Tilaa pörssitiedotteemme
Pysy ajan tasalla tilaamalla pörssitiedotteemme sähköpostiisi.
Kaikki tiedotteet on koottu uutishuoneeseen.
Uutishuone