Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne OyPääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy

Taidelinjalla: Kosminen Piknik Pohjois-Haagassa, teatteria seiskan ratikassa

HKL:n Taidelinjalla tapahtuu taas! Kosminen Piknik tarjoillaan Pohjois-Haagan asemalla, ja seiskan ratikka kuljettaa muistojen matkalle Pasilaan.

Pohjois-Haagan rautatieasema muuttuu kokeellisen taiteen keskukseksi

Taideyhteisö Kosminen Koe-eläintarha tuo elämää Pohjois-Haagan rautatieasemalle kokeilevan ja tutkivan taiteen muodossa. Asema on 19.5.–29.5. taidemaailma, Kosminen Piknik, jossa jamit, installaatiot ja teokset tuodaan keskelle matkustajien arkea. Monipuoliseen ohjelmistoon kuuluu muun muassa Anniina Kinnusen Radio-installaatio.

”Toivon, että installaatio voisi tuoda iloa, oivalluksia ja viedä katsojat toisiin todellisuuksiin avaruusseikkailulle ja tuntemattomille radioaalloille”, kertoo Kinnunen.

Kosminen Piknik on Taidelinjan ensimmäinen lähijuna-asemalla järjestettävä tapahtuma.

Seiskan ratikka rakentui osaksi kaupunginteatterin Pasila in memoriam -esitystä

Pasila in memoriam on esitys Pasilasta, sen menneisyydestä, nykyisyydestä ja tulevaisuudesta.

Pasilaa on rakennettu aina: ensin Puu-Pasila muuttui betoniviidakoksi, ja nyt rakenteilla on tulevaisuuden Tripla – "Helsingin uusi keskus". Mitä haluamme muistaa suuren muutoksen alla? Mitä käy identiteetille? Esitys vie katsojan lännestä itään, autenttisille tapahtumapaikoille katsomaan kaupunkia muistojen läpi. Esitys alkaa Länsi-Pasilan puolelta ja päättyy Itä-Pasilaan. Ratikkalinja toimii tärkeänä idän ja lännen yhdistäjänä.

Pasila in memoriam on osa Pääroolissa Pasila -projektia, joka on Helsingin Kaupunginteatterin kolmatta kauttaan toimiva yleisötyöprojekti. Kyseessä on yksi Kulttuurikeskuksen yhteisöllisistä kehityshankkeista. Esityksissä on mukana Eläintarhan ala-asteen ja Alppilan yläasteen koulujen oppilaita.

Esitykset: ma 25.5. klo 18.00 (ensi-ilta), ke 27.5. klo 18.00 ja to 28.5. klo 18.00

Lähtöpaikka: Helmi-talo

Tulossa kesäkuussa: ratikkanäyttely Arkadiankadulla

Arkadiankatu täyttyy museo- ja erikoisraitiovaunuista lauantaina 6.6., kun HKL järjestää kalustonäyttelyn 70-vuotissyntymäpäiviensä kunniaksi. Kaupunkilaiset pääsevät tutustumaan raitiovaunuihin sisältä ja ulkoa, ja HKL:n henkilökuntaa on paikalla esittelemässä vaunuja. Lisäksi tarjolla on monenlaista muuta ohjelmaa koko perheelle.

Kosminen Piknik:
taiteilija Virpi Velin, puh. 04 5882 4569
Annika Niskanen, HKL, taiteilija-koordinaattori, puh. 040 749 8434, annika.niskanen@hel.fi

Pasila in memoriam:
paaroolissapasila@hkt.fi tai p. 040 652 9932

01022 Kaupunkiliikenne

HKL on metron ja raitioliikenteen liikennöitsijä ja Helsingin joukkoliikenneinfran omistaja ja ylläpitäjä. HKL pitää Helsingin liikkeellä: noin puolet kaupungissa tehdyistä joukkoliikennematkoista kuljetaan HKL:n kyydissä. Lisätietoa: www.hkl.fi

Kulosaaren liityntäpysäköintialue muuttuu maksulliseksi24.10.2024 09:33:47 EEST | Tiedote

Helsingin liityntäpysäköintialueita hallinnoiva Kaupunkiliikenne Oy pyrkii kehittämään alueita palvelemaan yhä paremmin joukkoliikenteellä matkaansa jatkavien tarpeita. Jotkin liityntäpysäköintialueet ovat olleet erityisen suosittuja, ja niitä on käytetty esimerkiksi pitkäaikaiseen pysäköintiin. Yhtenä toimenpiteenä osa pysäköintialueista on muutettu maksullisiksi: tätä kautta alueella on varmemmin tilaa liityntäpysäköijälle.