Yli puolet suomalaisista on saanut maksumuistutuksen tai perintäkirjeen ainakin kerran
Kerran maksumuistutuksen tai perintäkirjeen saaneita oli 20 prosenttia vastanneista, ja useammin kuin kerran saaneita oli 35 prosenttia. 45 prosenttia vastanneista ilmoitti, ettei ole koskaan saanut maksumuistutusta tai perintäkirjettä.
Tästä huolimatta 76 prosenttia katsoi maksavansa laskunsa aina ajallaan. 22 prosenttia katsoi maksavansa laskunsa myöhässä joskus ja 2 prosenttia aina.
Kuluttajat suhtautuvat tutkimuksen perusteella laskujen maksuun yhtä tunnollisesti kuin vuosi sittenkin eikä maksukyvyssä ole tapahtunut merkittävää muutosta.
- Tulosten perusteella voidaan todeta, että maksaminen saattaa joskus jäädä tunnolliseltakin maksajalta. Viivästyneistä maksuista on siksi hyvä muistuttaa johdonmukaisesti, toteaa Intrum Justitian johtaja Juha Iskala .
Niistä, jotka vastasivat saaneensa joskus maksumuistutuksen tai perintäkirjeen, 77 prosenttia kertoi sen johtuneen omasta syystä (esimerkiksi unohdus) ja 12 prosenttia ilmoitti, ettei ollut saanut alkuperäistä laskua. 11 prosenttia vastaajista ilmoitti syynä olleen jokin muu, kuten laskun aiheettomuus tai oma matka.
Kysely toteutettiin 1.6.-12.8.2009 Intrum Justitian asiakasneuvontateltalla, joka pystytettiin jo kahdeksatta kesää peräkkäin arkipäivisin Helsingin kauppatorille ja jokaisen kesäkuukauden ensimmäisenä maanantaina Tampereen Keskustorille.
Fair pay -teltalta kuluttajat saavat ohjeita siitä, mistä voi saada apua maksuvaikeuksien kohdatessa ja miten on paras toimia, jos perintäkirje kolahtaa postiluukusta. Kaikkien osapuolten, niin myyjän, laskunsaajan kuin erääntyvää laskusaatavaa hoitavan toimistonkin yhteinen etu on, että rästiin jääneen maksun hoitaminen alkaa mahdollisimman pian. Näin maksajan luottotiedot pysyvät puhtaina ja ylimääräiset kulut pysyvät kurissa. Intrum Justitia haluaa korostaa Fair pay... please! -motollaan, että sovituista maksuvelvoitteista on syytä pitää kiinni.
Lisäkuvat teltasta sekä lisätiedot ja haastattelupyynnöt: viestintäpäällikkö Katja Luotola, puhelin (09) 2291 1623.
Intrum Justitia -konserni on Euroopan johtava asiakashallintapalveluiden asiantuntija, joka parantaa palveluillaan toimeksiantajiensa rahankiertoa ja pitkän aikavälin kannattavuutta. Sen palveluksessa on 3 400 henkilöä 24 markkina-alueella Euroopassa, ja sen liikevaihto on 382,9 miljoonaa euroa. Suomessa Intrum Justitialla on 300 työntekijää. www.intrum.fi
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
Intrum on alan johtava luotonhallintapalvelujen tarjoaja 20 markkina-alueella Euroopassa. Auttamalla yrityksiä saamaan maksunsa ja tukemalla ihmisiä viivästyneiden maksujen kanssa Intrum näyttää tietä kohti tervettä taloutta ja on ratkaisevassa asemassa yhteiskunnassa. Intrumilla on noin 9 500 omistautunutta ammattilaista, jotka palvelevat noin 70 000 yritystä eri puolilla Eurooppaa. Vuonna 2024 liikevaihto oli 18 miljardia Ruotsin kruunua. Intrumin pääkonttori sijaitsee Tukholmassa, Ruotsissa ja Intrumin osake on noteerattu Nasdaq Tukholman pörssissä. Lisätietoja on osoitteessa www.intrum.com.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Intrum Oy
Tutkimus: Yritykset hyödyntävät aiempaa enemmän luottotietopalveluja24.4.2025 08:05:00 EEST | Tiedote
Viime vuoteen verrattuna moni yritys onnistui saavuttamaan tavoitteensa usealla mittarilla ja tavoittelee sinnikkäästi kasvua epävarmuudesta huolimatta. Kauppasota voi kuitenkin kampittaa yritysten kasvuhaaveet ja haalistaa aiemmat onnistumiset kaukaiseksi muistoksi. Yrityksissä varaudutaankin nyt talouden häiriöihin kustannussäästöillä, myynnin vahvistamisella ja saatavien nopealla kotiuttamisella. Osana varautumista maksuviiveitä torjutaan aiempaa tarmokkaammin erityisesti annakkomaksujen ja luottotietopalvelujen avulla, kertoo luotonhallintayhtiö Intrumin julkaisema Eurooppalainen yritysten maksutaparaportti.
Perintään siirtyy aiempaa suurempia summia15.4.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
Luotonhallintayhtiö Intrumin laskunvälityksen ja perinnän katsaus kertoo, että yhä useampi muistutuslasku jää maksamatta ja siirtyy perintään. Perintään siirtyvien maksujen määrät ja summat kasvoivat vuoden ensimmäisellä neljänneksellä sekä yritys- että kuluttajaperinnässä. Vuoden 2024 lopulla maksukyvyssä nähtiin lievää parannusta, mutta perintätapausten määrien ja pääomien kasvu voi ennakoida maksukyvyn heikentymistä kevään ja kesän aikana.
Maksuviiveellisiä yrityksiä aiempaa vähemmän – suurin parannus majoitus- ja ravitsemistoimialalla14.4.2025 07:50:00 EEST | Tiedote
Luotonhallintayhtiö Intrumin maksuviivetutkimus vuoden 2025 ensimmäiseltä neljännekseltä kertoo, että maksuviiveellisten yritysten suhteellinen osuus on laskenut 3,84 prosentilla viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Positiivisen alkuvuoden ilo voi kuitenkin jäädä lyhytaikaiseksi. Toimialavertailussa majoitus- ja ravitsemistoimialalla maksuviiveellisten yritysten osuus on laskenut viime vuoteen verrattuna eniten. Suhteellisesti eniten nousua maksuviiveellisten yritysten määrässä oli julkisen hallinnon ja maanpuolustuksen toimialalla. Alueellisesti maksuviiveellisten yritysten määrä nousi Kainuussa ja Pohjois-Savossa. Eniten maksuviiveellisiä yrityksiä on edelleen Satakunnassa, mutta määrä on laskenut. Yhdysvaltain asettamat tullit ja poliittinen epävarmuus voivat romuttaa alkuvuoden positiivisen kehityksen ja yritysten kasvuhaaveet.
Tutkimus: Huoli taloudesta ja työstä varjostaa suomalaisnaisten uskoa tulevaisuuteen7.3.2025 08:09:16 EET | Tiedote
Naiset suhtautuvat talouden ja työllisyyden tulevaisuuden näkymiin miehiä pessimistisemmin, paljastaa luotonhallintayhtiö Intrumin Eurooppalainen kuluttajien maksutaparaportti. Tutkimuksessa ilmenee selkeitä eroja naisten ja miesten tulevaisuuden näkymissä työllistymisen ja taloudellisen hyvinvoinnin osalta. Velkaongelmat ja niiden taustalle olevat syyt voivat selittää naisten huolia tulevaisuudesta.
Kuluttajien maksukyky laskussa kevään kynnyksellä20.1.2025 08:10:00 EET | Tiedote
Kuluttajien perintätapausten määrät kääntyivät kasvuun loppuvuonna 2024, kertoo luotonhallintayhtiö Intrumin katsaus. Samaan aikaan perintään siirtyneiden maksujen summat laskivat ja pitkän aikavälin perintäonnistuman kehitys heikkeni, mikä viittaa kuluttajien maksukyvyn alentumiseen. Heikot työllisyysnäkymät nakertavat kuluttajien luottamusta ja hidastavat kulutuksen elpymistä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme