Yhteisömanagereiden CMADFI-päivä 2016 : Työntekijälähettilyys on kahden kauppa

– Jos organisaatio haluaa työntekijöiden toimivan lähettiläinään, se on syytä kirjoittaa osaksi henkilön virallista työnkuvaa ja siihen pitää oikeasti varata työaikaa, Minna Janhonen muistutti.
Minna Janhosen mukaan hyvä organisaation ja ihmisen välinen vuorovaikutus perustuu niin mediassa kuin muutenkin luottamukseen. Kun suhde on luottamuksellinen, työnantaja ja työntekijä tukevat toistensa (some)toimintaa vastavuoroisesti.
– Työntekijälähettilyyden tukeminen on myös rekrytointivaltti, joka hyödyttää myös viestinnässä aktiivisen työntekijän urakehitystä yli organisaatiorajojen, Minna Janhonen totesi.
Johtaminen on vuorovaikutusta
Työntekijöiden rinnalla myös yritysjohdon on syytä aktivoitua sosiaalisessa mediassa. Descomin toimitusjohtajana viimeiset kuusi vuotta toiminut Juha Harju korosti varsinkin kasvuyrityksen johdon tarvetta vuorovaikutukseen eri ryhmien kanssa. Hän muistutti, että johtaminen on vuorovaikutusta.
– Toimitusjohtajan pitää olla yhteisömanageri, joka johtaa ja tukee omaa yhteisöään.
Jos et halua avoin, rohkea ja osallistua keskusteluun, olet excel-johtaja ja kontrollifriikki, pysy poissa somessa. Siellä on oltava aito ja läsnä, vuodesta 2009 Twitterissä vaikuttanut Juha Harju kiteytti.
Vahvaa vastakaikua osanottajilta sai digitaalisen teknologian asiantuntijayritys Sinisen Meteoriitin markkinointijohtaja Janne Gylling, joka vertasi yhteisömanagerin työtä tiskijukkaan: Yhteisömanageri-DJ nostaa ja kannustaa työkavereitaan kuin artisteja ja varmistaa, että hittibiisejä eli suosittua sisältöä syntyy ja se liikuttaa yleisöä tanssilattialla.
Tunne ohjaa toimintaa enemmän kuin tieto
Jyväskylän yliopiston yhteisöviestinnän professori Vilma Luoma-aho kyseenalaisti käyttäytymistaloustieteen pohjalta mahdollisuuksia vaikuttaa ihmisten toimintaan pelkällä tiedolla, sillä tiedon sijasta ihmisen toimintaa ohjaa tunne.
– Pelkkä tieto vaikuttaa toimintaan vain, jos yksilö haluaa ottaa vastaan uutta tietoa, hän saa sille vahvistuksen muustakin lähteestä ja jos se sattuu olemaan paketoitu oikein ja vielä henkilökohtaisesti sopii kuvioon, Vilma Luoma-aho tiivisti.
Viidettä kertaa Suomessa järjestettävä CMADFI (Community Manager Appreciation Day Finland) kokosi tänä vuonna Jyväskylään noin 250 verkkoyhteisöjä työkseen palvelevaa viestintäammattilaista. Paikat vapaaehtoisvoimin järjestettävään tapahtumaan varattiin tälläkin kertaa loppuun vain muutamassa tunnissa, kertoo tapahtuman primus motor, sosiaalisen median kouluttaja, konsultti ja Wikipedia-aktiivi Johanna Janhonen.
Yhdysvalloista alkunsa saanutta CMAD-teemapäivää vietetään vuosittain tammikuun neljäntenä maanantaina.
– Ensi vuoden tapahtumapaikkaa ei vielä ole päätetty, mutta jatkoa seuraa, Johanna Janhonen sanoo
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Yhteisömanagereiden yhteisömanageri ja CMADFI-tapahtuman pääjärjestäjä
Johanna Janhonen,
puh. 040 506 1960
johanna@piilotettuaarre.fi
Kuvat




Linkit
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Viestintätoimisto Medita Oy
Sami Puutio uudistamaan Viestintätoimisto Meditaa3.12.2024 14:10:19 EET | Tiedote
Viestintätoimisto Medita vahvistaa strategisen ja luovan suunnittelun palvelujaan. Hybriditoimisto Nitron varatoimitusjohtajana ja Turun toimiston vetäjänä toiminut Sami Puutio siirtyi joulukuun alussa uudistamaan sisältömarkkinointiin ja vastuullisuusviestintään erikoistunutta Meditaa luovan johtajan ja strategin roolissa.
Sinäkin saatat olla yhteisömanageri – Yhteisön palveleminen somessa kuuluu moneen ammattiin9.1.2023 13:17:47 EET | Tiedote
Yhteisömanagerointi kuuluu osana moneen ammattiin: Päätoimittaja, nuorisotyöntekijä, yrittäjä, henkilöstöpäällikkö, tubettaja, rehtori, markkinointijohtaja, pappi, somevastaava, yhteisömanagereille vuotuista CMADFI-seminaaria järjestävä Johanna Janhonen luettelee. – Kaikki yhteisömanagerit eivät vieläkään tunnista omasta työstään tätä roolia, vaikka olemme yrittäneet tuoda tehtävää esiin jo 11 vuoden ajan tämän teemapäivän kautta.
Minne some on menossa – 10. CMADFI tuo uusinta tietoa alan ammattilaisille19.1.2021 07:32:10 EET | Tiedote
Somealustojen vallankäyttö on puhuttanut pitkään, mutta erityisen huomion kohteeksi aihe on noussut viime viikkoina Facebookin ja Twitterin suljettua Yhdysvaltain presidentin käyttäjätilit väkivaltaisen mellakan jälkeen. Mihin suuntaan sosiaalinen media on menossa ja miten siihen tulisi suhtautua, jos se on iso osa omaa arkea tai jopa työpaikka? Somen ajankohtaisia ilmiöitä tarkastellaan alan ammattilaisten maksuttomassa CMADFI 2021 koulutus- ja verkostoitumispäivässä verkossa 25. tammikuuta.
Medita ja Jooli yhdistyvät viestintätoimistoksi, joka puhuu teknologiaa – ja kertoo siitä ymmärrettävästi 2.3.2020 15:29:46 EET | Tiedote
Strategista viestintää ja vastuullista sisältömarkkinointia teknologia- ja asiantuntijayrityksille tarjoavat viestintätoimistot Medita Communication Oy ja Jooli markkinointi & viestintä Oy fuusioituvat karkauspäivän kosinnan tuloksena maaliskuusta alkaen. Fuusio on askel Meditan liiketoiminnan kasvattamisessa seuraavalle tasolle.
CMADFI 2020 Helsingissä: Viestinnän megatrendit muuttavat somea20.1.2020 15:13:33 EET | Tiedote
Some-ammattilaisten maksuton koulutus- ja verkostoitumistilaisuus Suomen yhteisömanageripäivä CMADFI 2020 järjestetään vapaaehtoisvoimin ja sponsorituella Helsingin yliopiston Tiedekulmassa 27. tammikuuta. Yhdeksännen CMADFI-päivän parisataa paikkaa varattiin loppuun päivässä heti ilmoittautumisen avauduttua.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme