
TUTKIMUKSEN MUKAAN ASUKKAAT SUOSITTELEVAT ASOKOTIA
ASOKODIT MIELLETÄÄN TURVALLISEKSI JA YSTÄVÄLLISEKSI TOIMIJAKSI
98 prosenttia vastaajista voisi kokemustensa perusteella suositella Asokoteja tuttavilleen. Hyvään tulokseen vaikuttaa asukkaiden viihtyminen nykyisessä asunnossaan. Samalla Asokotien toimintaa pidettiin hyvänä ja luotettavana.
Aiempaa useampi vastaaja oli valmis suosittelemaan Asokoteja lämpimästi, mutta vain 9 prosenttia on ryhtynyt tuumasta toimeen. Asokodit aikookin loppuvuoden aikana lanseerata suosittelukampanjan, jonka avulla se haluaa palkita asumisoikeusasumisen ja Asokotien puolesta puhuvia asukkaitaan.
Asokoteja parhaiten kuvaaviksi adjektiiveiksi nousivat turvallinen ja ystävällinen. Kolme neljästä vastaajasta arvioi asiakaslupauksen ”Tapahtui asumisessasi mitä tahansa, pidämme sinusta huolta” kuvaavan toimintaa hyvin.
85 prosenttia tulee pysymään nykyisessä asunnossaan myös lähitulevaisuudessa. Muualle muuttoa harkitsevien motiivien taustalla oli useimmiten asunnon kokoon tai sijaintipaikkakuntaan liittyvät syyt. Siirtymää oli myös toisaalta sekä Asokotien sisällä että omistus-, omakotitalo- ja rivitaloasumiseen. Hyvin harvoin muuttamisen syyksi mainittiin Asokoteihin tai nykyiseen asuntoon liittyviä perusteluita.
Yhdistyminen jäänyt vähälle huomiolle
Huhtikuussa 2014 Asuntosäätiö osti Asokodit. Asuntosäätiö ja Asokodit yhdistyivät 1.5.2015. Virallinen nimi on Asuntosäätiön Asumisoikeus Oy ja markkinointinimenä käytetään Asokodit. 53 prosenttia vastaajista tiesi, että Asokodit ovat osa Asuntosäätiötä.
Yhdistyminen ei herättänyt asukkaissa voimakkaita mielikuvia Toiminnan laajenemisen toivottiin tuottavan aiempaa monipuolisemman ja paremman palvelutarjonnan asukkaiden ulottuville.
ASUNNON SIJAINNIN MERKITYS SUURIN
Vastaajien mukaan asumisessa kaikkein tärkeintä on asunnon sijainti ja palveluiden saatavuus. Lisäksi asuntojen laadukkaat materiaalit, huolenpito asunnoista sekä toimivat kiinteistönhuolto ja isännöinti kuuluivat tärkeimpien tekijöiden joukkoon.
Asokodit on myös onnistunut erinomaisesti asukkailleen tärkeimmässä tekijässä: asuntojen sijainnissa ja palveluiden saatavuudessa. Muiden parhaiten onnistuneiksi arvioitujen tekijöiden joukossa on erityisesti palveluun liittyviä tekijöitä: huollon, isännöinnin ja vikailmoitusten 24/7 palvelukeskuksen toimivuus, toimiva kiinteistön siivous ja isännöinti sekä luotettavuus ja avoimuus toiminnassa.
Kokonaisuutena Asokotien asiakastyytyväisyys on parantunut kaikkien tekijöiden osalta, erityisesti isännöintipalvelun, huollon sekä viestinnän osalta. Myös Asokodeille annettu kokonaisarvosana on parantunut, ollen nyt 3,9 (asteikolla 1-5). Yhteensä 80 prosenttia vastaajista antoi melko tai erittäin hyvän kokonaisarvosanan (64 % vuonna 2014).
TOIMINNAN KEHITTÄMINEN
Asukkaiden arviot vaikutusmahdollisuuksistaan sekä asuntoon että kiinteistöön liittyen paranivat selvästi viime vuodesta. Edelleen asukkaat toivoivat nykyistä enemmän asukaskokouksia ja muita yhteisiä tilaisuuksia, sekä asukastoimikuntia ja -kyselyitä.
”Vaikka Asokotien asiakastyytyväisyys on kyselyn perusteella hyvällä tasolla, haluamme edelleen panostaa toimintamme kehittämiseen. Jatkossa aiommekin kiinnittää huomiota erityisesti tutkimuksessa esille nousseisiin kehittämiskohteisiin: laadukkaisiin materiaaleihin ja asunnoista huolehtimiseen sekä parempaan tiedottamiseen; kommentoi tutkimusta Asokotien toimitusjohtaja Marko Pyykkönen. ”Panostamme enemmän myös asumisen yleiseen viihtyvyyteen liittyviin asioihin kuten pihoihin ja rappukäytäviin. Kehitämme myös asukkaille uusia erilaisia räätälöityjä remonttiratkaisuja”, kommentoi kehittämissuunnitelmia Asokotien toimitusjohtaja Marko Pyykkönen.
Kiitos!
Saamamme palaute on ehdottoman tärkeää toimintamme suuntaamisessa ja kehittämisessä. Asokodit haluaa kiittää kaikkia asukkaitaan arvokkaan palautteen antamisesta.
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja tutkimuksesta antavat:
toimitusjohtaja Marko Pyykkönen,
puhelin 0400 426 666, Asokodit
toimitusjohtaja Pekka Vuorela,
puhelin 050 571 8804, Innolink Research Oy
Liitteet
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Asokodit
Korjausrakentamisen uudesta toimintamallista apua korjausvelan taittamiseen12.12.2019 10:16:40 EET | Tiedote
Asokodit, Espoon Asunnot ja Helsingin seudun opiskelija-asuntosäätiö (Hoas) löivät viisaat päänsä yhteen Parempi korjausrakentamien -hankkeessa.
Asokotien toimitusjohtaja vaihtuu19.10.2017 14:00:00 EEST | Tiedote
Asuntosäätiön Asumisoikeus Oy:n (Asokodit) hallitus ja toimitusjohtaja Marko Pyykkönen ovat sopineet, että Pyykkönen jättää tehtävänsä yhtiön toimitusjohtajana 18.10.2017. Väliaikaisena toimitusjohtajana toimii Asokotien hallituksen puheenjohtaja Esa Kankainen.
ASUMISOIKEUSYHTEISÖT - ASUKASKARTOITUS 20103.6.2010 16:00:00 EEST | Tiedote
///TIEDOTE KOKONAISUUDESSAAN PDF-LIITTEENÄ, SIS. TAULUKOT///
Asokodeille tulossa uusia asuntoja - Asumisoikeusasunnoilla hyvä kysyntätilanne24.3.2010 15:51:32 EET | Tiedote
Suomen suurin asumisoikeusasuntoja omistama yhtiö, Asokodit käynnistää monen vuoden tauon jälkeen uusien asuntojen rakennuttamisen. Asuntojen hyvä kysyntätilanne ja rakentamisen hinnan madaltuminen vaikuttivat uustuotannon käynnistämiseen.
Asokodit ja SITA kehittävät yhteistyössä jätehuoltoa10.6.2009 12:30:00 EEST | Tiedote
Asokodit ja SITA Finland Oy Ab ovat tänään allekirjoittaneet valtakunnallisen sopimuksen Asokoti -kiinteistöjen paperi- ja kartonkikeräyksen hoitamisesta. Tavoitteena on kehittää jätehuollon yhteistyötä laajemminkin. Asokodeilla on lähes14 000 asumisoikeusasuntoa eri puolella Suomea. Yhteistyö SITAn kanssa alkaa asteittain vuoden 2009 aikana.