
Suomalaisyritykset vahvasti mukana Kööpenhaminan muotimessuilla
Muotimessut ovat alan yrityksille edelleen tärkein näyteikkuna kansainvälistymiseen ja uusien sisäänostajien löytämiseen. Sekä CIFF että Revolver ovat isoja tapahtumaryppäitä, joihin osallistuu yhteensä satoja vaatebrändejä.
Suomen Tekstiili & Muoti ry:n toimitusjohtaja Anna-Kaisa Auvinen on iloinen, että messuille osallistuu edustava joukko suomalaisia eturivin muotialan yrityksiä, joiden toiminta on jo kansainvälistä tai vahvasti kansainvälistymässä.
- Lisääkin yrityksiä mahtuisi mukaan. Meillä Suomessa on laadukkaita, erottuvia ja kansainväliset mitat täyttäviä brändejä. Suomalainen muoti on kansainvälisessä nosteessa, ja meidän on kyettävä hyödyntämään tämä mahdollisuus, Auvinen sanoo.
Suomalaisella muodilla on meneillään kansainvälistymisen buumi, jossa vahvoja markkina-alueita ovat etenkin Pohjoismaat ja Saksa. Ne ovat juuri Kööpenhaminan messujen vahvat kohdealueet. Kööpenhaminassa kohtaavat myös suomalaiset ostajat ja brändit.
Salossa toimiva Flare Trading on osallistunut Kööpenhaminan messuille kaikkiaan toistakymmentä kertaa. Toimitusjohtaja Larri Aaltonen kertoo, että messuilla päämääränä on hakea uusia asiakkaita ja hoitaa jo olemassa olevia asiakassuhteita.
- Kööpenhaminan messut ovat meille tärkeä tapahtuma, jossa tavoitamme kaikki Pohjoismaat ja olemme saaneet kontakteja myös muualle Eurooppaan, Aaltonen kertoo.
Pietarsaarelaisen Noolanin omistaja ja suunnittelija Marja Rak kertoo, että pienelle yritykselle messut ovat iso mutta kannattava sijoitus. Pitkäjänteisyys palkitaan, kun ensimmäisellä messukerralla tuotteisiin tutustuneet palaavat seuraavilla messuilla tekemään kauppoja. Noolan on löytänyt messujen kautta jälleenmyyjiä ja arvokkaita kontakteja,
- Tähtäimessämme on kasvu ja kansainvälistyminen sekä Noolanin tekeminen tunnetuksi. Painopiste on tässä vaiheessa erityisesti Pohjois-Euroopassa. Siihen Kööpenhaminan messut ovat juuri oikea paikka, Rak sanoo.
Anna-Kaisa Auvinen korostaa, että yritysten kansainvälistyminen tuo kasvua, ja alan mahdollisuudet näyttävät lupaavilta, mutta kasvu-ura vaatii pitkäjänteistä työtä ja osaamista. Suomeen tarvittaisiin lisää erityisesti hankinnan, myynnin ja markkinoinnin osaamista, jotta yhä useampi suomalaisyritys ponnistaisi kansainvälisille markkinoille,
- Suomalaisessa insinööritaloudessa rahoitusta on suunnattu etenkin tuotekehitykseen, mutta muotialalla tukea tarvittaisiin pikemminkin brändityöhön ja jakelun kehittämiseen, Auvinen sanoo.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Anna-Kaisa Auvinen
Toimitusjohtaja
Suomen Tekstiili & Muoti
+358 50 536 5078
anna-kaisa.auvinen@stjm.fi
Anne Ruokamo
Asiantuntija, kansainvälistyminen
Suomen Tekstiili & Muoti
+358 40 544 0886
anne.ruokamo@stjm.fi
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Suomen Tekstiili & Muoti ry edistää jäsenyritystensä sekä alan menestystä ja kansainvälistymistä huolehtimalla kannustavasta toimintaympäristöstä. Liitto toimii jäsentensä edunvalvojana muun muassa työnantaja- ja lainsäädäntöasioissa. Jäsenyritykset valmistavat mm. vaatteita, kodintekstiilejä, sairaalatekstiilejä, työvaatteita sekä urheilu- ja muita teknisiä vaatteita. Lisäksi jäsenyritykset tuottavat kuitukankaita ja teollisuustekstiilejä. www.stjm.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Suomen Tekstiili & Muoti ry
Tekstiili- ja muotialan työnantajat sekä alan ammattiliitot vaativat toimialan kasvuohjelmaa hallitusohjelmaan12.7.2022 10:30:00 EEST | Tiedote
Tekstiili- ja muotiala voi VTT:n selvityksen mukaan luoda vuoteen 2035 mennessä yli miljardin euron investoinnit sekä yli 17 000 työpaikkaa Suomeen. Toimialan hyödyntämätön potentiaali voidaan lunastaa hyvällä yhteistyöllä yritysten, tutkimus- ja oppilaitosten sekä julkisen sektorin kesken – valtion vauhdittamana. Toimialan työmarkkinajärjestöt, Suomen Tekstiili & Muoti ry, Ammattiliitto Pro ry sekä Teollisuusliitto ry peräänkuuluttavat yhdessä toimialan kehittämistä kokoavia toimia sekä kasvuohjelmaa toimialalle seuraavaan hallitusohjelmaan.
Suomen Tekstiili & Muoti mukaan eurooppalaiseen muotialan allianssiin23.6.2022 17:00:00 EEST | Tiedote
Eurooppaan on syntynyt uusi muotialan yhteenliittymä, kun 25 Euroopan muotialan toimijaa perusti European Fashion Alliancen, Euroopan muotiallianssin Frankfurtin sopimuksella. Muotialan järjestöjen vahvan uuden verkoston tarkoituksena on koko Euroopan muotialan tuominen yhteen ja alan uudistaminen. Suomen Tekstiili & Muoti ry on yksi allianssin perustajajäsenistä.
Taisteluasujen hankintaprosessin avoimuus tukee suomalaisen tekstiiliteollisuuden mahdollisuuksia menestyä3.3.2022 10:16:24 EET | Tiedote
Yhteispohjoismainen taisteluasutilaus on menetetty mahdollisuus kotimaiselle tekstiiliteollisuudelle. Tekstiiliteollisuuden suomalaisen tuotannon säilyttäminen on osa huoltovarmuusinfrastruktuuria, ja sen merkitys on tullut esiin esimerkiksi koronapandemian aikana ja tulee esille tämänhetkisen geopoliittisen kriisin aikana. ”Tuotantoketjua ei polkaista käyntiin tyhjästä, vaan se vaatii tarvittavien materiaalien varastointia ja asujen valmistuksessa tarvittavaa osaamista, henkilöstöä ja tuotantolaitteita. Yhden tekstiilialan tuotannossa toimivan työntekijän työpaikan säilyttäminen edellyttää hankintoja noin 150 000 €:n arvosta”, muistuttaa Suomen Tekstiili & Muoti ry:n toimitusjohtaja Marja-Liisa Niinikoski.” Nyt tämänhetkisen Ukrainan kriisin valossa on jo tullut esille, että esimerkiksi Baltian maissa kulloinkin kyseessä olevan valtion tekstiilitilaukset sivuuttavat suomalaisten tekstiiliyritysten siviilitilaukset. Sen vuoksi on huoltovarmuuden kannalta tärkeää, että myös Suomessa on
Tuore selvitys: Suomalaisella muotialalla merkittävät kansainväliset kasvumahdollisuudet18.2.2022 11:31:59 EET | Tiedote
Kansainvälinen muotiala elää teolliseen vallankumoukseen verrattavissa olevaa murroskautta, Business Finlandin teettämässä raportissa todetaan. Suomalaisyrityksillä on poikkeuksellinen kasvun paikka, kun megatrendit ja kuluttajakäyttäytymisen muutos lisäävät erityisesti vastuullisen muodin ja suoran kuluttajakaupan kysyntää. Kansainvälinen kasvu edellyttää poikkialaista yhteistyötä, suomalaisen muotialan kansainvälisen näkyvyyden ja kotimaisen arvostuksen lisäämistä sekä startup-henkeä ja rahoitusta. Ala peräänkuuluttaa myös monivuotista kasvuohjelmaa.
Noin puolet suomalaisen tekstiili- ja muotialan ilmastopäästöistä voitaisiin välttää tuplaamalla tuotteiden käyttöikä13.12.2021 13:00:00 EET | Tiedote
Tuore Suomalaisen tekstiili- ja muotialan globaalit ilmastovaikutukset -selvitys kertoo, missä alan merkittävimmät päästöt syntyvät ja miten niitä voidaan vähentää. Tässä selvityksessä arvioitiin ensimmäistä kertaa suomalaisen tekstiili- ja muotialan tuotannon sekä kaikkien Suomeen tuotujen tekstiilien ja vaatteiden aiheuttamat päästöt yhteensä.