
MTL:n palkkatutkimus 2011: Markkinointiviestintäalan palkat vastaavat asiantuntija-alojen palkkoja
Markkinointiviestintäalan yritysten työntekijöiden kuukausiansioiden mediaani vuonna 2011 oli 3 620 euroa. Vuonna 2009 kuukausipalkan mediaani oli 3 480 euroa, joten alan keskipalkka on noussut kahdessa vuodessa 4 prosenttia. Joka kolmannen työntekijän palkka oli sidottu tulokseen. Tulokseen sidottujen palkkojen osuus on noussut vuodesta 2009 merkittävästi.
Yksityisen sektorin erityisasiantuntijoiden mediaanipalkka vuonna 2011 oli 3 843 euroa ja asiantuntijoiden 3 015 euroa (Yksityisen sektorin palkat, Tilastokeskus).
"Markkinointiviestintäalan palkat ovat yksityisen sektorin asiantuntijoiden ja erityisasiantuntijoiden palkkojen välimaastossa. Koska tutkimuksestamme ei saada identtisten henkilöiden palkkoja, emme pysty vertailemaan suoraan alamme palkkakehitystä muiden alojen asiantuntijatehtävien palkkakehitykseen", toteaa MTL:n toimitusjohtaja Tarja Virmala .
Naisilla kuukausiansion mediaani oli 3 400 euroa ja miehillä 4 065 euroa. Naisten ja miesten välinen palkkaero oli 665 euroa. Tilastokeskuksen ansiotasoindeksin (2010) mukaan naisten palkat ovat Suomessa noin 18 prosenttia miesten palkkoja pienemmät toimialasta riippumatta, joten palkkaerot ovat samansuuntaiset kuin muillakin aloilla. Kehitys on ollut myönteistä, sillä vuoden 2009 tutkimuksessa ero miesten ja naisten mediaanipalkkojen välillä oli suurempi: 924 euroa.
Kuukausiansiot poikkesivat erikokoisten toimistojen välillä. Alle 30 henkilöä työllistävissä toimistoissa kuukausipalkan mediaani oli 3 520 euroa, kun suuremmissa toimistoissa se oli 3 670 euroa. Isot toimistot panostivat pieniä enemmän henkilöstön koulutukseen.
Henkilöstö nuorta ja korkeasti koulutettua
Alan yritysten henkilöstömäärät kasvoivat selvästi edellisestä vuodesta. Palkkakulut nousivat keskimäärin 7 prosenttia, mikä selittyy sekä palkkojen nousulla että henkilöstön määrän kasvulla. Alan henkilöstöstä 77 prosenttia on alle 45 vuotiaita, 40 prosentilla on yliopistotutkinto ja joka kolmannella AMK-tutkinto.
Palkkatutkimuksesta
MTL ry:n palkkatutkimus tehdään säännöllisesti. Tutkimuksen toteuttaa Turun yliopiston BID Innovaatiot ja yrityskehitys. Vuoden 2011 tutkimuksen kohderyhmänä oli 94 MTL:n jäsenyritystä. Kysely toteutettiin loka-marraskuussa 2011. Palkkatietoja oli käytettävissä yhteensä 752 kappaletta. Vastausprosentti oli 30. Ansioihin on sisällytetty bruttopalkka, luontaisedut ja vapaaehtoinen eläkevakuutus.
MARKKINOINTIVIESTINNÄN TOIMISTOJEN LIITTO MTL RY
Lisätiedot:
MTL ry, toimitusjohtaja Tarja Virmala, puh. 0400 484 693
MTL on markkinoinnin ja viestinnän asiantuntijayritysten etujärjestö. MTL kokoaa yhteen yritykset, jotka parantavat markkinointiviestinnällä asiakkaidensa kilpailukykyä, luovat kasvua ja tekevät liiketoiminnalla tulosta. MTL:ään kuuluvien mainos-, media-, viestintä, digi- ja tapahtumatoimistojen yhteenlaskettu myyntikate on noin puolet Suomen markkinointiviestinnän koko myyntikatteesta.
Liitteet
Tietoja julkaisijasta

Eteläranta 10
00130 HELSINKI
info(a)mtl.fihttp://www.mtl.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta MTL ry - Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitto
Kurion Zero Exclusionista vuoden viestintätyö ja Kuriosta vuoden viestintätoimisto29.10.2020 22:29:33 EET | Tiedote
Kurion Mantsiselle ja Nesteelle toteuttama Zero Exclusion valittiin Vuoden viestintätyöksi Finnish Comms Awards 2020 -kilpailussa. Vuoden viestintätoimistona palkittiin sosiaalisen median toimisto Kurio, Vuoden ajatusjohtajana Kuntarahoituksen pääekonomisti Timo Vesala sekä parhaana pitchaajana Vilja Vehkaoja ja Vuoden viestintäkonsulttina Susanna Isohanni Viestintätoimisto Drumista.
MTL ja Marketing Finland yhdistyvät entistä vahvemmaksi markkinoinnin ja viestinnän yhteisöksi22.10.2020 17:09:55 EEST | Tiedote
Marketing Finlandin ja Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitto MTL:n liittokokoukset ovat päättäneet toimintojen yhdistämisestä. Yhteenliittymässä syntyy entistä vahvempi markkinoinnin ja viestinnän yhteisö, joka toimii aktiivisesti myös kansainvälisesti. Toiminta jatkuu nimellä Marketing Finland ry.
Effie 2019 -shortlistalla 21 markkinointityötä18.12.2019 12:32:06 EET | Tiedote
Vuoden 2019 Effie Awards Finland -kilpailun tuomaristo nosti shortlistalle 21 markkinointityötä, joista kaksi oli kolmessa kategoriassa.
VILLIVISION ANNA LEHTISALO MTL:N HALLITUKSEN JOHTOON28.11.2019 15:00:00 EET | Uutinen
Villivision toimitusjohtaja ja partner Anna Lehtisalo on valittu Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitto MTL ry:n hallituksen uudeksi puheenjohtajaksi. Lehtisalo on toiminut MTL:n hallituksen jäsenenä viimeisen vuoden ajan ja aloittaa puheenjohtajan tehtävässä ensi vuoden alussa. Lehtisalo jatkaa viime kaudet hallitusta ansiokkaasti luotsanneen viestintätoimisto Kreabin toimitusjohtaja Mikael Jungnerin työtä.
Finnish Comms Awardsin finalisteissa uusia nimiä6.5.2019 15:55:32 EEST | Tiedote
Mediatiedote 6.5.2019. Finnish Comms Awards -kilpailun loppusuoralle valittiin 41 viestintäkonsultoinnin asiakastyötä 17 eri toimistosta. Kilpailun kasvusta kertoo suuri kokonaan uusien osallistuneiden toimistojen määrä. Voittajat julkistetaan Finnish Comms Awards -gaalassa tiistaina 28. toukokuuta.