MTL ry - Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitto

MTL:n palkkatutkimus 2011: Markkinointiviestintäalan palkat vastaavat asiantuntija-alojen palkkoja

Jaa
LEHDISTÖTIEDOTE 27.1.2012. Markkinointiviestintäalan kuukausiansioiden mediaani vuonna 2011 oli 3 620 euroa. Alan palkat vastaavat yleistä asiantuntijatehtävien palkkatasoa. Yritysten henkilöstömäärät kasvoivat ja palkkakulut nousivat 7 prosenttia vuonna 2009 tehdystä edellisestä mittauksesta. Henkilöstö on nuorta ja korkeasti koulutettua.

Markkinointiviestintäalan yritysten työntekijöiden kuukausiansioiden mediaani vuonna 2011 oli 3 620 euroa. Vuonna 2009 kuukausipalkan mediaani oli 3 480 euroa, joten alan keskipalkka on noussut kahdessa vuodessa 4 prosenttia. Joka kolmannen työntekijän palkka oli sidottu tulokseen. Tulokseen sidottujen palkkojen osuus on noussut vuodesta 2009 merkittävästi.

Yksityisen sektorin erityisasiantuntijoiden mediaanipalkka vuonna 2011 oli 3 843 euroa ja asiantuntijoiden 3 015 euroa (Yksityisen sektorin palkat, Tilastokeskus).

"Markkinointiviestintäalan palkat ovat yksityisen sektorin asiantuntijoiden ja erityisasiantuntijoiden palkkojen välimaastossa. Koska tutkimuksestamme ei saada identtisten henkilöiden palkkoja, emme pysty vertailemaan suoraan alamme palkkakehitystä muiden alojen asiantuntijatehtävien palkkakehitykseen", toteaa MTL:n toimitusjohtaja Tarja Virmala .

Naisilla kuukausiansion mediaani oli 3 400 euroa ja miehillä 4 065 euroa. Naisten ja miesten välinen palkkaero oli 665 euroa. Tilastokeskuksen ansiotasoindeksin (2010) mukaan naisten palkat ovat Suomessa noin 18 prosenttia miesten palkkoja pienemmät toimialasta riippumatta, joten palkkaerot ovat samansuuntaiset kuin muillakin aloilla. Kehitys on ollut myönteistä, sillä vuoden 2009 tutkimuksessa ero miesten ja naisten mediaanipalkkojen välillä oli suurempi: 924 euroa.

Kuukausiansiot poikkesivat erikokoisten toimistojen välillä. Alle 30 henkilöä työllistävissä toimistoissa kuukausipalkan mediaani oli 3 520 euroa, kun suuremmissa toimistoissa se oli 3 670 euroa. Isot toimistot panostivat pieniä enemmän henkilöstön koulutukseen.

Henkilöstö nuorta ja korkeasti koulutettua

Alan yritysten henkilöstömäärät kasvoivat selvästi edellisestä vuodesta. Palkkakulut nousivat keskimäärin 7 prosenttia, mikä selittyy sekä palkkojen nousulla että henkilöstön määrän kasvulla. Alan henkilöstöstä 77 prosenttia on alle 45 vuotiaita, 40 prosentilla on yliopistotutkinto ja joka kolmannella AMK-tutkinto.

Palkkatutkimuksesta

MTL ry:n palkkatutkimus tehdään säännöllisesti. Tutkimuksen toteuttaa Turun yliopiston BID Innovaatiot ja yrityskehitys. Vuoden 2011 tutkimuksen kohderyhmänä oli 94 MTL:n jäsenyritystä. Kysely toteutettiin loka-marraskuussa 2011. Palkkatietoja oli käytettävissä yhteensä 752 kappaletta. Vastausprosentti oli 30. Ansioihin on sisällytetty bruttopalkka, luontaisedut ja vapaaehtoinen eläkevakuutus.

MARKKINOINTIVIESTINNÄN TOIMISTOJEN LIITTO MTL RY

Lisätiedot:
MTL ry, toimitusjohtaja Tarja Virmala, puh. 0400 484 693


MTL on markkinoinnin ja viestinnän asiantuntijayritysten etujärjestö. MTL kokoaa yhteen yritykset, jotka parantavat markkinointiviestinnällä asiakkaidensa kilpailukykyä, luovat kasvua ja tekevät liiketoiminnalla tulosta. MTL:ään kuuluvien mainos-, media-, viestintä, digi- ja tapahtumatoimistojen yhteenlaskettu myyntikate on noin puolet Suomen markkinointiviestinnän koko myyntikatteesta.

Liitteet

Tietoja julkaisijasta

MTL ry - Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitto
MTL ry - Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitto
Eteläranta 10
00130 HELSINKI

info(a)mtl.fihttp://www.mtl.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta MTL ry - Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitto

Kurion Zero Exclusionista vuoden viestintätyö ja Kuriosta vuoden viestintätoimisto29.10.2020 22:29:33 EET | Tiedote

Kurion Mantsiselle ja Nesteelle toteuttama Zero Exclusion valittiin Vuoden viestintätyöksi Finnish Comms Awards 2020 -kilpailussa. Vuoden viestintätoimistona palkittiin sosiaalisen median toimisto Kurio, Vuoden ajatusjohtajana Kuntarahoituksen pääekonomisti Timo Vesala sekä parhaana pitchaajana Vilja Vehkaoja ja Vuoden viestintäkonsulttina Susanna Isohanni Viestintätoimisto Drumista.

VILLIVISION ANNA LEHTISALO MTL:N HALLITUKSEN JOHTOON28.11.2019 15:00:00 EET | Uutinen

Villivision toimitusjohtaja ja partner Anna Lehtisalo on valittu Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitto MTL ry:n hallituksen uudeksi puheenjohtajaksi. Lehtisalo on toiminut MTL:n hallituksen jäsenenä viimeisen vuoden ajan ja aloittaa puheenjohtajan tehtävässä ensi vuoden alussa. Lehtisalo jatkaa viime kaudet hallitusta ansiokkaasti luotsanneen viestintätoimisto Kreabin toimitusjohtaja Mikael Jungnerin työtä.

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye