Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA

Kilometrikorvauksista nyhdetyt pikavoitot eivät paranna valtion taloutta

Jaa
Myynnin ja markkinoinnin ammattilaisten mielestä valtion kilometrikorvauspeli ja uudistusta koskeva epätietoisuus heikentävät valtion kassavirtaa ja liikenneturvallisuutta.

Esitetyssä muodossaan kilometrikorvausuudistus vie valtiolta rahaa, ei tuo sitä: Valtiovallan kaavailema kilometrikorvausuudistus saa autonostajat lykkäämään jo nyt auton ostoa, mikä näkyy autoveron tuotossa. Valtiolle on tulossa suuri lisälasku liikenneturvallisuuden heikkenemisestä, jos autokannan uudistuminen hidastuu.

– Kukaan ei tiedä, mitä tuleman pitää. Jo nyt kuuluu sekä autokaupassa työskentelevien että liikkuvaa myyntityötä tekevien parista ääniä, joiden mukaan työssään paljon ajamaan joutuvat palkansaajat lykkäävät uuden työvälineen hankintaa tuonnemmaksi, SMKJ:n puheenjohtaja Jarmo Hyvärinen kertoo.

Jokainen kilometrikorvausjärjestelmän muutoksen aikaansaama lykätty autonvaihto tai vaihto pienempään ja ehkä turvattomampaan automalliin pienentää valtion autoverokertymää. Myös liikenneturvallisuus- ja ympäristövaikutukset jäävät saavuttamatta. Uudistus toimii siis jo nyt valtion taloudellisia tarpeita vastaan. Hyvärisen mielestä valtiovallan rahapulaansa paikkaamaan kehittämät keinot näyttävätkin olevan hakuammunnalla haettavia pikavoittoja.

– Miksi kulukorvaukset laitetaan yhtäkkiä verolle? Syyksi näyttää riittävän pelkkä rahapula, kohteen keksiminen ja poliittinen tarkoituksenmukaisuus. Milloin päivärahat laitetaan verolle ja työkaluvähennys poistetaan kokonaan? Alkaako työntekijälle jatkossa muodostumaan verotettavaa tuloa siitä, että työnantaja korvaa kuluja? Mitähän mielivaltaa onkaan vielä tulossa, Hyvärinen kysyy.

SMKJ:n mukaan on kiistatonta, että autokannan nuorentaminen parantaa liikenneturvallisuutta. Asia todetaan myös valtioneuvoston eduskunnalle keväällä 2012 antamassa liikennepoliittisessa selonteossa. Sen mukaan uusi auto on jopa 50 prosenttia vanhempia automalleja turvallisempi. Samoin uudistuva autokanta on yksi keskeinen keino vähentää liikennepäästöjä.

SMKJ:n mielestä esille tuotu leikkurimallinen kilometrikorvausuudistus on huono ja eriarvoistava. Esitetty uudistus vaarantaa paljon ajavien työturvallisuutta, koska se ohjaa käyttämään vanhempaa kalustoa. Yhden ainoan liikenteessä tapahtuneen vakavan vammautumisen hinta yhteiskunnalle voi olla satoja tuhansia euroja.

– Valtion tuloihin saataisiin parannusta torjumalla ensin tulovirran heikennykset eli saattamalla kilometrikorvausasia nyt oikealla tavalla maaliin. Jos pakko on, niin epäreilun leikkurimallin tilalle olisi helposti kehiteltävissä reilumpia ja kestävämpiä malleja, jos halua vain löytyy, Hyvärinen linjaa.

Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset SMKJ on 27 000 myynti-, markkinointi- ja ostoalan ammattilaisen sitoutumaton edunvalvonta- ja palvelujärjestö. Keskusjärjestömme on Akava .

Lisätietoja:

Puheenjohtaja Jarmo Hyvärinen, 040 596 9143
Toiminnanjohtaja Juha Häkkinen, 0400 956 968

Tietoja julkaisijasta

Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA
Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA
Asemamiehenkatu 2
00520 HELSINKI

020 122 4400http://www.mma.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA

Myynti- ja markkinointiala kiittää: työnantajille korvausvelvollisuus kilpailukieltosopimuksiin12.11.2021 09:44:23 EET | Tiedote

Eduskunta hyväksyi hallituksen esityksen kilpailukieltosopimuksia koskevasta lainsäädännön muutoksesta 10. marraskuuta 2021. Uudistetun lain mukaan työnantajalla on velvollisuus maksaa työntekijälle korvaus kilpailukieltosopimuksen rajoitusajalta. Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA on tyytyväinen lakimuutokseen, sillä kilpailukielto on alan työsopimuksissa erittäin yleinen käytäntö.

Digitalisaatio mullistaa myyjien ja markkinoijien työuria30.8.2021 13:00:19 EEST | Tiedote

Työmarkkinoiden murros on työntekijöille työurien murros. Digitalisaatio rikkoo perinteisiä bisneksiä ja liiketoimintamalleja, mikä näkyy myös myyjien ja markkinoijien työurissa. Digitalisaatio luo aivan uudenlaisia ammatteja ja työnteon tapoja samoin kuin vaateen jatkuvasta uuden oppimisesta työntekijöille. Myynti- ja markkinointialalla työelämän murros muuttaa ammattilaisten työtä yhä kiihtyvämmällä tahdilla.

Palkkatutkimus 2020: Myyntialan merkitys näkyy palkkapussissa6.4.2021 10:22:25 EEST | Tiedote

Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:n teettämä tutkimus osoittaa, että myynnin ja markkinoinnin osaajien palkat ovat pysyneet koronapandemiasta huolimatta verrattain korkealla tasolla. Tutkimukseen vastanneiden mediaanipalkka oli 5 000 €/kk vuonna 2020. Hyväpalkkaisuus kuitenkin kohdentuu vain tietyille toimialoille. Lisäksi tutkimus osoittaa, että naisten palkat jäävät edelleen tuntuvasti miesten palkkoja jälkeen.

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye