
Uusi kierrätysteknologia erottelee kuparin ja niobi-titaanin suprajohtavista langoista

Magneettikuvaaminen vaatii erittäin vahvan magneettikentän. Siksi kuvauslaitteen ytimessä on heliumilla jäähdytettävä suprajohtava käämi. Tämä käämi on koteloitu moninkertaisten metallikammioiden sisään ja kapseloitu hartsiin.
Kun sairaaloiden käytöstä poistetut kuvantamislaitteet toimitetaan kierrätykseen, niistä erotellaan tarkasti kaikki uudelleen hyödynnettävä materiaali. Tähän asti hartsivalun sisällä oleva käämi on purettu polttoleikkaamalla. Leikkaus on likaista puuhaa, siinä syntyy paljon savua ja kierrätykseen saatu kupari on melko epäpuhdasta.
Kuusakosken kehittämässä uudessa kierrätysmenetelmässä vain magneettikuvauslaitteen uloimmat kotelorakenteet puretaan polttoleikkaamalla. Laitteen sisällä oleva käämi hartseineen käsitellään sen sijaan pyrolyysiuunissa. Uunikäsittelyssä erotetaan kuparipitoinen käämilanka. Käämilangassa on vielä kuparikääreeseen valssattuja hiusta ohuempia suprajohtavia niobi-titaaniseosjohtimia, jotka myös otetaan talteen.
"Niobi-titaania ei voi erottaa kuparista mekaanisin keinoin tai sulattamalla. Siksi kehitimme erotteluun sähkökemiallisen tuotantomenetelmän. Tässä menetelmässä valmistuu hyvin puhdasta elektrolyyttikuparia ja niobi-titaanilankaa", kertoo Kuusakosken jalometalliosaston tuotekehityksestä vastaava Arsi Saukkola. "Koetuotantovaihe onnistui hyvin, ja olemme nyt valmiit varsinaiseen tuotantoon markkinoiden kysynnän mukaan."
Kuusakoski noutaa vanhat laitteet sairaaloista ja kierrättää niiden materiaalit uudelleen käyttöön.
Niobia käytetään suprajohteiden lisäksi varsinkin erikoisterästen seosaineena. Se kuuluu EU:n määrittelemiin kriittisiin metalleihin, joiden kaivostuotantoa ei ole unionin alueella.
Kuusakoski on pohjoisen Euroopan johtava kierrätyspalveluja tarjoava yritys. Sen vahvuus perustuu materiaalin, kierrätyksen ja ympäristöteknologian osaamiseen. Metallien kierrättämisen lisäksi yritys harjoittaa sähkö- ja elektroniikkalaitteiden käsittelyä sekä valmistaa materiaalikiertoon kelpaamattomista, energiaa sisältävistä jakeista polttoainetta.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja:
Arsi Saukkola, T&K päällikkö, jalometallit, Kuusakoski Oy
sähköposti: arsi.saukkola@kuusakoski.com
Puh: +358 20 781 7235
www.kuusakoski.com
Kuvat





Linkit
Tietoja julkaisijasta
Metsänneidonkuja 12, Kvintti-rakennus, 4. krs
02130 ESPOO
Asiakaspalvelu 0800 30880 (8-16)https://www.kuusakoski.com/fi/finland
Kuusakoski Group Oy:n liikevaihto vuonna 2016 oli 494,4 M€ ja se työllisti keskimäärin 2 354 henkilöä. Yritys on perustettu vuonna 1914.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kuusakoski Oy
Kuva- ja videomateriaalia valtion romutuspalkkiokampanjaan liittyen2.2.2018 07:30:00 EET | Tiedote
Autojen romutuspalkkiokampanja on ollut käynnissä tammikuun alusta alkaen. Trafi julkaisee perjantaina 2.2. tiedotteen, jossa kerrotaan miten kampanja on käynnistynyt ja millaisia vaikutuksia sillä on Suomen autokannan uudistumiseen.
Ny återvinningsteknik separerar koppar och niob-titan från supraledande trådar25.1.2018 13:25:33 EET | Pressmeddelande
Kuusakoski Oy har utvecklat en återvinningsteknik för separering av den elektrolytkoppar som ingår i magnetkamerautrustning samt ledningar av niob-titanlegering som är tunnare än hårstrån. Just nu finns det en efterfrågan på innovationen eftersom magnetkamera används allt mera inom hälsovården och sjukhusen byter ut gammal utrustning mot ny och effektivare bilddiagnostisk utrustning.
Kuusakosken toimitusjohtaja vaihtuu8.1.2018 12:10:55 EET | Tiedote
Kuusakoski Oy:n uudeksi toimitusjohtajaksi on nimitetty dipl. ins. Mikko Kuusilehto (42), joka on työskennellyt vuodesta 2015 Kuusakosken johtoryhmän jäsenenä vastaten yhtiön operatiivisista toiminnoista Suomessa ja Ruotsissa.
Käytöstä poistetut autonrenkaat saavat uuden elämän asfaltin raaka-aineena3.10.2016 13:15:37 EEST | Tiedote
Suomeen rakennetaan lokakuussa koetieosuus, joka pinnoitetaan autonrenkaiden kumia sisältävällä RMB-asfaltilla (Rubber Modified Bitumen). Käyttämällä rengaskumia bitumin lisäaineena asfaltin kylmäkestävyys paranee, asfaltin halkeamat vähenevät, väsymiskestävyys paranee ja tien melutaso on alhaisempi.