
Ny återvinningsteknik separerar koppar och niob-titan från supraledande trådar

Magnetkameraundersökning kräver ett mycket starkt magnetfält. Därför finns det i kärnan av utrustningen en supraledande lindning som kyls med helium. Lindningen är inkapslad i flerdubbla metallhylsor och inbäddad i harts.
När sjukhus levererar avbildningsutrustning som tagits ur bruk för återvinning, separeras allt återvinningsbart material noggrant. Hittills har lindningen inne i hartsgjutningen demonterats med skärbränning. Skärbränning är en smutsig metod som leder till mycket rök och kopparn som återvinns är ganska oren.
I den nya återvinningsmetod som Kuusakoski har utvecklat demonteras endast magnetkamerautrustningens yttre kapselstruktur med skärbränning. Lindningen inklusive hartset inne i utrustningen behandlas däremot i pyrolysugn. I ugnsbehandlingen separeras den kopparhaltiga lindningstråden. I lindningstråden finns dessutom supraledande ledningar av niob-titanlegering som är valsade i kopparomslaget. Dessa ledningar, som är tunnare än hårstrån, tas också till vara.
"Niob-titan kan inte separeras från koppar med mekaniska metoder eller genom smältning. Därför utvecklade vi en elektrokemisk produktionsmetod för separeringen. I denna metod tillverkas mycket ren elektrolytkoppar och niob-titantråd", berättar Arsi Saukkola som ansvarar för ädelmetallavdelningens produktutveckling på Kuusakoski. "Provtillverkningsskedet föll ut väl, och vi är nu färdiga för egentlig produktion enligt marknadens efterfrågan."
Kuusakoski hämtar gammal utrustning från sjukhusen och återvinner materialen.
Niob används utöver som supraledare i synnerhet som legeringsämne i specialstål. Niob ingår i EU:s definition av kritiska metaller som saknar gruvproduktion inom unionens område.
Nyckelord
Kontakter
För mera information:
Arsi Saukkola, R&D manager,
arsi.saukkola@kuusakoski.com
Tel. +358 20 781 7235
Bilder





Länkar
Om
Metsänneidonkuja 12, Kvintti-rakennus, 4. krs
02130 ESPOO
Asiakaspalvelu 0800 30880 (8-16)https://www.kuusakoski.com/fi/finland
Kuusakoski är norra Europas ledande återvinningsföretag. Vår styrka bygger på kunnande och kompetens inom material, återvinning och miljöteknik, ett resultat av årtionden av aktiv utveckling. Vårt nyaste verksamhetsområde är tillverkning av bränsle av energiinnehållande avfall som inte lämpar sig för återvinning. Kuusakoskikoncernens omsättning år 2016 var 494,4 miljoner euro och sysselsatte i genomsnitt 2 354 personer. Företaget grundades 1914.
Följ Kuusakoski Oy
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Kuusakoski Oy
Kuva- ja videomateriaalia valtion romutuspalkkiokampanjaan liittyen2.2.2018 07:30:00 EET | Tiedote
Autojen romutuspalkkiokampanja on ollut käynnissä tammikuun alusta alkaen. Trafi julkaisee perjantaina 2.2. tiedotteen, jossa kerrotaan miten kampanja on käynnistynyt ja millaisia vaikutuksia sillä on Suomen autokannan uudistumiseen.
Uusi kierrätysteknologia erottelee kuparin ja niobi-titaanin suprajohtavista langoista25.1.2018 13:25:33 EET | Tiedote
Kuusakoski Oy on kehittänyt uuden kierrätysteknologian, jolla voidaan erotella magneettikuvauslaitteiden sisältämät elektrolyyttikuparit sekä hiusta ohuemmat niobi-titaaniseosjohtimet. Innovaatiolle on juuri nyt käyttöä, sillä terveydenhoidossa hyödynnetään enenevässä määrin magneettikuvausta, ja sairaalat vaihtavat vanhoja laitteitaan uusiin tehokkaampiin kuvantamislaitteisiin.
Kuusakosken toimitusjohtaja vaihtuu8.1.2018 12:10:55 EET | Tiedote
Kuusakoski Oy:n uudeksi toimitusjohtajaksi on nimitetty dipl. ins. Mikko Kuusilehto (42), joka on työskennellyt vuodesta 2015 Kuusakosken johtoryhmän jäsenenä vastaten yhtiön operatiivisista toiminnoista Suomessa ja Ruotsissa.
Käytöstä poistetut autonrenkaat saavat uuden elämän asfaltin raaka-aineena3.10.2016 13:15:37 EEST | Tiedote
Suomeen rakennetaan lokakuussa koetieosuus, joka pinnoitetaan autonrenkaiden kumia sisältävällä RMB-asfaltilla (Rubber Modified Bitumen). Käyttämällä rengaskumia bitumin lisäaineena asfaltin kylmäkestävyys paranee, asfaltin halkeamat vähenevät, väsymiskestävyys paranee ja tien melutaso on alhaisempi.