Digihumaus-raportti 2019: Väestörekisterikeskus esittää 12 toimenpide-ehdotusta yhteiskuntamme digitalisaation edistämiseen
”Julkishallinnon toimintaa ja palveluita on tarpeen kehittää samanaikaisesti kolmella eri tasolla, jotta sähköisestä asioinnista saataisiin helppokäyttöistä. Nämä ovat kansalaiselle näkyvä palvelukokemus, hallinnon toimintatavat palvelutuotannossa sekä taustalla oleva digitaalinen infrastruktuuri”, linjaa Väestörekisterikeskuksen ylijohtaja Janne Viskari.
Väestörekisterikeskus esittää mm. seuraavia toimenpiteitä toteutettavaksi 2020-luvun aikana, jotta kykenemme turvaamaan hyvinvointiyhteiskuntamme peruspalvelut:
- Kehitetään kansalaisille maksuton, helppokäyttöinen, saavutettava ja mobiililaitteissa toimiva tunnistusväline, jolla kirjautuminen julkishallinnon sähköisiin palveluihin on vaivatonta.
- Julkishallinnon keskeisimpiin tietovarantoihin tulee rakentaa yleisen arkkitehtuurin mukaiset rajapinnat, joiden kautta tieto liikkuu helposti järjestelmien välillä.
- Rakennetaan kansalaisille yleiskäyttöinen omien tietojen suostumuksenhallinta, jossa kansalaiset voivat hallinnoida omien tietojensa käyttöä ja nähdä mihin joitakin hänen tietojaan on käytetty ja minkä viranomaisen toimesta.
- Pilotoidaan sähköisen asioinnin ensisijaisuutta siten, että jokin julkishallinnon palvelu tarjotaan ensisijaisesti sähköisenä ja muut palvelutavat ovat käytettävissä vain erillisellä luvalla. Kokeilun jälkeen analysoidaan kansalaisten kokemukset ja kokeilun vaikuttavuus.
- Digiosaamisen perustaitoja tulee sisällyttää kaikille koulutusaloille.
- Työelämässä olevien ja ikääntyneiden digitaalisen osaamisen ja valmiuksien kehittämistä tulee vahvistaa.
”Suomi on menestynyt kansainvälisessä kilpailussa ennen kaikkea olemalla tasa-arvoinen hyvinvointiyhteiskunta. Tätä kilpailukykytekijää tulee vaalia ja jatkossakin meidän on kyettävä turvaamaan hyvinvointivaltion peruspalvelut. Näemme, että digitalisaation, sähköisen asioinnin helpottamisen sekä digitaalisen turvallisuuden kehittämisen ja luottamuksen vahvistamisen avulla pystymme varmistamaan tämän”, kertoo Janne Viskari.
Viskarin mukaan prosesseja on mahdollista tehostaa hyödyntämällä digi- ja internet-teknologioita nykyistä tehokkaammin ja laajamittaisemmin. ”Tässä tarvitaan hallinnon organisaatiorajat ylittävää teknologioiden hyödyntämistä sekä organisaatiorajat ylittävää yhteistyötä. Huomiota on kiinnitettävä erityisesti prosessien järjestämistapaan: pelkkä paperiprosessin siirtäminen sellaisenaan sähköisiin palveluihin ilman prosessien samanaikaista muuttamista ei todennäköisesti tuo merkittävää säästöä palvelun tuotantokustannuksiin tai paranna asiakaskokemusta”, Viskari toteaa.
Digihumaus 2019 -raportti julkaistiin keskiviikkona 3.4.2019 Väestörekisterikeskuksen järjestämässä, digitalisaatioon keskittyvässä Keväthumaus-seminaarissa Finlandia-talolla.Tutustu raporttiin Väestörekisterikeskuksen verkkosivuilla: www.vrk.fi/digihumaus. |
Raportti julkaistaan myöhemmin keväällä myös ruotsiksi ja englanniksi.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Väestörekisterikeskus
ylijohtaja Janne Viskari, p. 0295 535 022, etunimi.sukunimi[at]vrk.fi
johtava erityisasiantuntija Kimmo Rousku, p 0295 535 5120, etunimi.sukunimi[at]vrk.fi
Tietoja julkaisijasta
Väestörekisterikeskus edistää yhteiskunnan digitalisointia ja sähköistä asiointia Suomessa. Vastuullamme olevien kokonaisuuksien häiriötön ja sujuva toiminta on yhteiskunnalle elintärkeää. Ylläpidämme ja kehitämme maamme tärkeintä tietovarantoa, väestötietojärjestelmää, ja tarjoamme väestötietojärjestelmään pohjautuvia tietopalveluja viranomaisille sekä yrityksille. Vastaamme varmennetun sähköisen asioinnin tuottamisesta Suomessa. Tuottamamme varmenteet takaavat turvallisen ja sujuvan sähköisen asioinnin ja työskentelyn mm. julkisessa hallinnossa ja sosiaali- ja terveydenhuoltoalalla.
Tuotamme ja kehitämme Suomi.fi-palveluja kansalaisten, julkisen hallinnon ja yritysten käyttöön. Palvelujen muodostama kansallinen palveluarkkitehtuurikokonaisuus luo perusedellytykset julkisten sähköisten asiointipalveluiden toteuttamiselle ja suomalaisen yhteiskunnan digitalisoinnille. Väestörekisterikeskus toimii myös digituen valtakunnallisena kehittäjänä ja digituen tuottajien tukijana. Vaalitehtävistä vastuullamme ovat mm. äänioikeusrekisterin ja ehdokasrekisterien luominen, äänioikeusilmoitusten toimittaminen ja äänestyspaikkapalvelun tuottaminen.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Digi- ja väestötietovirasto
Utfärdandet av personbeteckning och hemkommun för utlänningar blev smidigare28.4.2025 10:30:00 EEST | Pressmeddelande
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har gjort registreringen av utlänningar smidigare med flera åtgärder ifjol. Nu kan man få en personbeteckning i samband med ett besök på ämbetsverket på 12 orter. Dessutom styr de förnyade webbsidorna och instruktionsvideorna kunden till att uträtta ärenden på det sätt som motsvarar hens egen situation.
Henkilötunnuksen ja kotikunnan antaminen ulkomaalaisille sujuvoitui28.4.2025 10:30:00 EEST | Tiedote
Digi- ja väestötietovirasto on sujuvoittanut ulkomaalaisen rekisteröintiä useilla toimilla viime vuonna. Nyt henkilötunnuksen voi saada virastossa käynnin yhteydessä 12 paikkakunnalla. Lisäksi uudistetut verkkosivut ja opastusvideot ohjaavat asiakasta omaa tilannetta vastaavaan asiointiin.
Streamlined services for issuing personal identity codes and municipality of residence for foreign citizens28.4.2025 10:30:00 EEST | Press release
The Digital and Population Data Services Agency took action last year in order to streamline the registration of foreigners. You can now get your personal identity code when visiting the agency in 12 locations. The updated website and instructional videos will guide customers to use services that match their situation.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata bereder ändringar i sitt nätverk av tjänster och verksamhetsställen25.4.2025 11:47:10 EEST | Pressmeddelande
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB) bereder ändringar i sitt nätverk av tjänster och verksamhetsställen. Avsikten är att besökstjänsterna ska koncentreras till 18 landskapscentrum där man har mest behov av tjänsterna. Genom ändringarna sparar ämbetsverket årligen över 2 miljoner euro.
Digi- ja väestötietovirasto valmistelee muutoksia palvelu- ja toimipaikkaverkostoonsa25.4.2025 11:47:10 EEST | Tiedote
Digi- ja väestötietovirasto (DVV) valmistelee muutoksia palvelu- ja toimipaikkaverkostoonsa. Käyntiasiointipalvelut on tarkoitus keskittää 18 maakuntakeskukseen, joissa palveluille on eniten tarvetta. Muutoksilla virasto säästää vuosittain yli 2 miljoonaa euroa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme