Kampanja kannustaa pelastamaan maailmasta katoavan suklaan
Reilun kaupan viikko tuo katukuvaan hitaasti sulavat uhanalaiset suklaaeläimet – tunturipöllön, apinan, norsun ja sammakon. 20-vuotista juhlavuottaan viettävä Reilu kauppa ry haluaa kiinnittää Pelasta suklaa -kampanjalla huomioita suklaatuotannon kestämättömiin ympäristö- ja sosiaalisiin vaikutuksiin. Suklaa uhkaa loppua maailmasta vuoteen 2050 mennessä.
”Halusimme luoda oivaltavan ja kantaaottavan kampanjan, joka pysäyttää arjen kiireessä pohtimaan ilmastonmuutoksen ja kaakaonviljelijöiden köyhyyden vaikutuksia suklaan tuotantoon. Suklaan pelastamiseksi tarvitaan ilmastotekoja ja reilummat tuottajahinnat. Reilu kauppa edistää kumpaakin, mutta suomalaisfirmat ja -kuluttajat käyttävät edelleen harmillisen vähän Reilun kaupan suklaata”, sanoo Reilun kauppa ry:n viestintä- ja markkinointipäällikkö Mirka Kartano.
Suurin uhka suklaalle on ilmastonmuutos, jonka myötä kaakaopuiden kasvatus käy vaikeammaksi tulevien vuosikymmenien aikana. Kansainvälinen ilmastopaneeli ennustaa, että esimerkiksi Länsi-Afrikan poikki kulkevilla Sahelin ja Sudano-Sahelin alueilla viljelykausi lyhenee vähintään 20 prosentilla vuoteen 2050 mennessä. Reilun kaupan sertifioima suklaa on vahvasti ilmastoteko, sillä Reilu kauppa asettaa tuotannolle tiukkoja ympäristö- ja ihmisoikeuskriteereitä.
Kaakaoviljelijä tienaa päivässä pienen suklaapatukan verran
Ilmastovaikutusten ohella kaakaontuotantoa varjostaa vakavat ihmisoikeusloukkaukset.
”Esimerkiksi Norsunluurannikolla viljelijä tienaa keskimäärin 78 dollarisenttiä päivässä, kun elämiseen riittävä ansio olisi 2,5 dollaria. Aikuisten matalat ansiot ruokkivat myös lapsityön hyväksikäyttöä. Maailman kahdessa suurimmassa kaakaopapujen tuottajamaassa Ghanassa ja Norsunluurannikolla työskentelee 2,1 miljoonaa lasta terveyttä tai koulunkäyntiä haittaavissa olosuhteissa”, muistuttaa Reilu kauppa ry:n vastuullisuuspäällikkö Tytti Nahi.
Reilun kaupan sertifioinnissa mukana oleville viljelijöille maksetaan takuuhintaa ja sen päälle Reilun kaupan lisää. Viljelijöille tarjotaan koulutusta sekä itse viljelyyn ja vastuullisuusasioihin että kaupankäyntiin.
”Tutkimus osoittaa, että Reilun kaupan koulutuksilla, osuuskuntatoiminnan tuella, takuuhinnalla ja lisällä on ollut myönteistä vaikutusta kaakaoviljelijöiden toimeentuloon. Reilusti tuotettu suklaa maksaa kuluttajille hieman enemmän, mutta antaa varsin paljon köyhyydessä eläville viljelijöille”, Nahi toteaa.
Reilun kaupan viikkoa vietetään 21.-27.10.2019. Pelasta suklaa -kampanja on toteutettu yhteistyössä mainostoimisto Hasan & Partnersin kanssa.
Kampanjan sivu: www.reilukauppa.fi/pelastasuklaa
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja:
Tytti Nahi
vastuullisuuspäällikkö
tytti.nahi@reilukauppa.fi
040 772 4247
Mirka Kartano
viestintä- ja markkinointipäällikkö
mirka.kartano@reilukauppa.fi
044 210 0056
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Reilu kauppa ry edistää Reilua kauppaa Suomessa ja Baltian maissa, lisensoi Reilun kaupan merkkiä, osallistuu yritysvastuuta koskevaan yhteiskunnalliseen keskusteluun ja toteuttaa Reilun kaupan viljelijöitä ja työntekijöitä tukevia hankkeita Afrikassa ja Latinalaisessa Amerikassa.
Reilu kauppa ry on osa kansainvälistä verkostoa, johon kuuluu Aasian, Afrikan sekä Latinalaisen Amerikan tuottajaverkostot, ympäri maailman toimivia Reilun kaupan järjestöjä ja kattojärjestö Fairtrade International Saksassa. Reilun kaupan tuotteita viljellään 75 maassa ja myydään yli 140 maassa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Reilu kauppa ry
Kahvin todellinen hinta: Uusi raportti kahvinjuonnin vaikutuksista ihmisiin ja ympäristöön26.9.2024 08:00:00 EEST | Tiedote
Kahvi on kallistunut kahden viime vuoden aikana. Kalliimpi hinta ei sinänsä ole huono asia, jos kahvipaketti pitää sisällään vastuullisesti tuotettua kahvia. Näin ei kuitenkaan aina ole, kertoo Reilun kaupan raportti Suomalaisen kahvinjuonnin vaikutukset ihmisiin ja ympäristöön.
Reilu kauppa julkaisi uudet sertifiointikriteerit ratkaisuksi marjanpoiminnan ongelmiin5.6.2024 08:00:00 EEST | Tiedote
Suomen Reilu kauppa julkaisi uudet sertifiointikriteerit luonnonmarjanpoimintaan ihmisoikeusongelmien ratkaisemiseksi. Uudet kriteerit vähentävät poimijoiden taloudellisia riskejä, lisäävät marjayritysten vastuuta ja vaativat muun muassa työsuhteisuutta. Kriteerit edellyttävät läpinäkyvyyttä ja reiluutta koko toimitusketjulta, mikä lisää alan vastuullisuutta.
Reilu kauppa ratkomaan kotimaisen marjanpoiminnan haasteita7.3.2024 07:32:00 EET | Tiedote
Suomen Reilu kauppa on käynnistänyt yhteistyössä yritysten kanssa pilottihankkeen, jossa on mukana koko luonnonmarja-alan toimitusketju. Pilotin tavoitteena on luoda luonnonmarjoille paikalliset sertifiointikriteerit, joilla pyritään ratkomaan marjanpoiminnan haasteita Suomessa. Reilu kauppa työskentelee nyt ensimmäistä kertaa kotimaisten tuotteiden kriteerien parissa. Pilotilla haetaan vaikuttavuutta jo tulevan kesän poimintakaudeksi.
Kysely: Valtaosa suomalaisista ei hyväksy lapsityövoiman hyväksikäyttöä suklaan valmistuksessa9.10.2023 07:00:00 EEST | Tiedote
Lapsityö on edelleen vakava ongelma kaakaontuotannossa. Tuoreen kyselyn mukaan 86 prosenttia suomalaisista ei hyväksy kaakaontuotannossa yleisesti esiintyvää haitallista lapsityötä. Valtaosan mielestä yritysten tulisi kertoa avoimesti, miten ne ovat varmistaneet, ettei suklaan valmistuksessa ole käytetty hyväksi lapsityövoimaa.
Selvitys: Yrityksillä on paljon petrattavaa ihmisoikeusvastuussa18.4.2023 09:00:00 EEST | Tiedote
Tuoreen selvityksen mukaan suomalaisten yritysten huolehtiminen toimintansa ihmisoikeusvaikutuksista on vasta alkuvaiheessa. Yritysvastuuverkosto FIBS ja Reilu kauppa ry suosittelevat yrityksille ripeitä toimia, jotta kansainvälinen kilpailukyky säilyy.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme