Kahvin todellinen hinta: Uusi raportti kahvinjuonnin vaikutuksista ihmisiin ja ympäristöön
Kahvi on kallistunut kahden viime vuoden aikana. Kalliimpi hinta ei sinänsä ole huono asia, jos kahvipaketti pitää sisällään vastuullisesti tuotettua kahvia. Näin ei kuitenkaan aina ole, kertoo Reilun kaupan raportti Suomalaisen kahvinjuonnin vaikutukset ihmisiin ja ympäristöön.
Vaikka kahvin hinta on noussut, viljelijöiden köyhyys jarruttaa edelleen kestävämpään viljelyyn siirtymistä. Ongelma ei ole tarjonnassa vaan kysynnässä, tuore raportti kertoo.
”Suomalaiset on totutettu siihen, että kahvia myydään halvalla – reippaasti alle kestävän tuotannon kustannusten. Tämä vääristää hintamielikuvaa kuluttajien silmissä myös nyt, kun kahvin maailmanmarkkinahinta on korkea. Kahvin jälleenmyyjien olisi aika kääntää viestinsä sellaiseksi, että se edistää kestävää kulutusta”, sanoo Janne Sivonen, Reilu kauppa ry:n toiminnanjohtaja.
Alla oleva kuva havainnollistaa kahvimarkkinan hintakehitystä pörssihinnan ja Reilun kaupan tuottajille maksettavan hinnan näkökulmasta.
Tällä hetkellä vain noin 2,5 prosenttia Suomessa myydystä kahvista on Reilun kaupan kahvia. Reilun kaupan takuuhinnalla huolehditaan, että viljelijät saavat varman minimihinnan tuotteistaan ja pystyvät näin paremmin ennakoimaan tulotasoaan ja varautumaan esimerkiksi ilmastonmuutoksen vaikutuksiin.
Käytännössä Reilun kaupan kahvia tarjoavat viljelijät noudattavat Reilun kaupan vastuullisuusvaatimuksia tiloillaan, mutta koska kysyntä ei riitä kaiken kahvin myymiseen Reilun kaupan hintaan, he joutuvat myymään osan halvemmalla. Koska markkinahinta ailahtelee, kahvintuottajien tulot ovat epävarmoja. Tähän pitäisi saada muutos.
Reilun kaupan vähimmäisehtojen ja luomukriteerien mukaan tuotetun kahvin hinta syyskuussa 2024 on 3,80€/kahvipaketti. Tämä on vain raaka-aineen hinta, johon lisätään kuljetuksen, tukkukaupan, paahtimoiden ja vähittäiskaupan kustannukset ja katteet sekä verot.
Vastuullisempi kahvikulttuuri sietäisi korkeampia hintoja paremmin
Reilun kaupan tuoreen raportin mukaan suomalaisten kahvikäyttäytymistä ovat ohjanneet halvat tarjoushinnat sekä suodatinkahvikulttuuri, jossa puolikas pannullinen päätyy helposti viemäriin. Kaupoille kahvi on ollut sisäänheittotuote, jota voi myydä kolme pakettia kympillä. Tällaiset hinnat eivät ole kestäviä kenellekään.
Kahvi- ja paahtimoyhdistyksen tutkimuksen mukaan nuoria aikuisia kiinnostaa kahvin vastuullisuus, mutta nuorten aikuisten mielestä tärkein vastuullisuusviesti on, että kahvin pakkaus on kierrätettävä. Todellisuudessa kahvipakkauksen kierrätettävyydellä on huomattavasti pienempi vaikutus ympäristöön kuin mitä moni kuluttaja ajattelee. Tärkeämpää olisi kiinnittää huomiota kahvin tuotantoketjun alkupäähän.
“Kun kahvilla kampanjoidaan, olisi tärkeää kiinnittää huomiota siihen, millaisia tuotteita kampanjoihin otetaan. Korkein vastuullisuuskriteerein tuotetun kahvin ja tarjouskahvin hinnat eivät saisi karata liian kauas toisistaan ja ohjata näin kulutusta väärään suuntaan”, Sivonen toivoo.
Raportti julkaistaan 26.9. Reilun kaupan verkkosivuilla.
Median edustajilla on harvinainen tilaisuus päästä tapaamaan Kelvin Muhiaa, joka vastaa Reilun kaupan kahvihankkeista Itä-Afrikassa sekä Hope Muriukia, joka on nuori kenialainen kahvinviljelijänainen. He ovat haastateltavina Helsingissä to 26.9., pe 27.9. ja ke 2.10.
Valtakunnallisia Reilun kaupan viikkoja vietetään 30.9.–13.10. Ihmisoikeuksien ei pitäisi olla kaupan -kampanja pureutuu yritysten vastuuseen ihmisoikeuksista toimitusketjuissa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Haastattelupyynnöt:
Josetta Nousjoki, vastuullisuusjohtaja, Reilu kauppa ry
josetta.nousjoki@fairtrade.fi
puh. 040 5774773
Haastattelut:
Janne Sivonen, toiminnanjohtaja, Reilu kauppa ry
janne.sivonen@fairtrade.fi
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Reilu kauppa ry edistää Reilua kauppaa Suomessa ja Baltian maissa, lisensoi Reilun kaupan merkkiä, osallistuu yritysvastuuta koskevaan yhteiskunnalliseen keskusteluun ja toteuttaa Reilun kaupan viljelijöitä ja työntekijöitä tukevia hankkeita Afrikassa.
Reilu kauppa ry on osa kansainvälistä verkostoa, johon kuuluu Aasian, Afrikan sekä Latinalaisen Amerikan tuottajaverkostot, ympäri maailman toimivia Reilun kaupan järjestöjä ja kattojärjestö Fairtrade International Saksassa. Reilun kaupan tuotteita viljellään 75 maassa ja myydään yli 140 maassa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Reilu kauppa ry
Reilu kauppa julkaisi uudet sertifiointikriteerit ratkaisuksi marjanpoiminnan ongelmiin5.6.2024 08:00:00 EEST | Tiedote
Suomen Reilu kauppa julkaisi uudet sertifiointikriteerit luonnonmarjanpoimintaan ihmisoikeusongelmien ratkaisemiseksi. Uudet kriteerit vähentävät poimijoiden taloudellisia riskejä, lisäävät marjayritysten vastuuta ja vaativat muun muassa työsuhteisuutta. Kriteerit edellyttävät läpinäkyvyyttä ja reiluutta koko toimitusketjulta, mikä lisää alan vastuullisuutta.
Reilu kauppa ratkomaan kotimaisen marjanpoiminnan haasteita7.3.2024 07:32:00 EET | Tiedote
Suomen Reilu kauppa on käynnistänyt yhteistyössä yritysten kanssa pilottihankkeen, jossa on mukana koko luonnonmarja-alan toimitusketju. Pilotin tavoitteena on luoda luonnonmarjoille paikalliset sertifiointikriteerit, joilla pyritään ratkomaan marjanpoiminnan haasteita Suomessa. Reilu kauppa työskentelee nyt ensimmäistä kertaa kotimaisten tuotteiden kriteerien parissa. Pilotilla haetaan vaikuttavuutta jo tulevan kesän poimintakaudeksi.
Kysely: Valtaosa suomalaisista ei hyväksy lapsityövoiman hyväksikäyttöä suklaan valmistuksessa9.10.2023 07:00:00 EEST | Tiedote
Lapsityö on edelleen vakava ongelma kaakaontuotannossa. Tuoreen kyselyn mukaan 86 prosenttia suomalaisista ei hyväksy kaakaontuotannossa yleisesti esiintyvää haitallista lapsityötä. Valtaosan mielestä yritysten tulisi kertoa avoimesti, miten ne ovat varmistaneet, ettei suklaan valmistuksessa ole käytetty hyväksi lapsityövoimaa.
Selvitys: Yrityksillä on paljon petrattavaa ihmisoikeusvastuussa18.4.2023 09:00:00 EEST | Tiedote
Tuoreen selvityksen mukaan suomalaisten yritysten huolehtiminen toimintansa ihmisoikeusvaikutuksista on vasta alkuvaiheessa. Yritysvastuuverkosto FIBS ja Reilu kauppa ry suosittelevat yrityksille ripeitä toimia, jotta kansainvälinen kilpailukyky säilyy.
Suomalaiset maailman ahkerimpia Reilun kaupan kukkien ostajia13.2.2023 11:00:00 EET | Tiedote
Suomalaisten ystävänpäivän ruusuostot parantavat toimeentuloa Keniassa ja Etiopiassa. Tuoreen tutkimuksen mukaan Reilun kaupan kukkatilojen työntekijöillä on tavallisiin kukkatiloihin verrattuna korkeammat palkat ja paremmat työolot, ja he ovat tietoisempia työntekijöiden oikeuksista ja tasa-arvosta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme