Intrum Oy

Black Friday: vastuullisuus näkyy entistä voimakkaammin kuluttajien ostopäätöksissä Euroopassa

Jaa
Neljä kymmenestä eurooppalaisesta sanoo, että kiinnostus vastuullisuuteen on motivoinut heitä vähentämään kulutustaan. Näkyykö trendi kohti vastuullisempaa kulutusta Black Friday -alennusmyynneissä?

29. marraskuuta vietetään Yhdysvalloista maailmalle ja Suomeen rantautunutta Black Friday:ta, vähittäiskauppojen alennusjuhlaa, jolloin useat brändit myyvät tuotteitaan polkuhinnoin. Miten käy kulutusjuhlien, kun kestävästä kuluttamisesta ja vastuullisuudesta näyttää tulleen yhä näkyvämpi trendi yhteiskunnassa? Onko ruokahalumme kuluttamiseen muuttunut?

Ilmassa on merkkejä asenteiden muuttumisesta, selviää Intrumin European Consumer Payment -raportista, joka julkaistaan 28. marraskuuta 2019. Raportin mukaan 42 prosenttia eurooppalaisista kuluttajista 24 Euroopan maassa oli yhtä mieltä väittämän kanssa, että  ”Kiinnostukseni vastuullisuuteen on vähentänyt motivaatiotani kuluttaa”.

Kreikassa 61 prosenttia vastaajista oli samaa mieltä väittämän kanssa, Slovakiassa ja Romaniassa luku oli 58 % ja Portugalissa 57 %. Asenteiden muuttumista on havaittavissa myös muualla Euroopassa, vaikkei yhtä voimakkaana. Konservatiivisimmat kuluttajat löytyvät Hollannista ja Iso-Britanniasta, joissa vain 29 prosenttia kuluttajista sanoo vastuullisuuden vähentäneen heidän kulutustaan. Suomi sijoittui lähelle Eurooppalaista keskiarvoa, kun 43 % suomalaisista oli samaa mieltä väittämän kanssa.

Kulutusta vastustavat liikkeet kasvussa

Edellä esitetyt luvut kertovat siitä, että vastuullisen kuluttamisen ja ylikuluttamisen ympärillä käydyillä keskusteluilla on vaikutusta ostopäätöksiin ja käyttäytymiseen. Black Friday:n rinnalle on noussut vastaliikkeitä, kuten White Monday, jota vietetään tänä vuonna 25. marraskuuta. Liike kannustaa ihmisiä kierrättämään, korjaamaan ja vuokraamaan käytettyjä vaatteita ja tavaroita, toisin sanoen omaksumaan kiertotalouden periaatteita ja vaikuttamaan siten syntyvän jätteen ja hävikin määrään. Tapahtuman järjestäjät Henning Gillberg ja Alexnadra Davidsson kuvailevat White Monday -tapahtumaa "vetonaulana yrityksille ja yksityishenkilöille kohti kierrätykseen perustuvaa kuluttamista."

Ikäryhmittäin mitattuna lähes puolet (47 %) eurooppalaisista nuorista sanoo vastuullisuuden vähentäneen heidän kuluttamistaan. Jokaisessa ikäryhmässä tulos oli yli 40 %, mikä osoittaa kuinka kauaskantoisia vaikutuksia keskustelulla vastuullisuudesta on ollut. Yksi näkyvimmistä ja vaikutusvaltaisimmista kannanottajista on nuori ilmastoaktivisti Greta Thunberg.

Sosiaalinen media vaikuttaa kulutukseen

Raportin tulokset kertovat, että myös sosiaalinen media vaikuttaa ja ohjata kuluttamista. Useampi kuin kolme kymmenestä (32 prosenttia) eurooppalaisista kuluttajista kertoo, että sosiaalinen media on lisännyt heidän tietoisuuttaan eettisesti kestävistä tuotteista. Suomen, Kreikan ja Portugalin vastaajat olivat useimmin samaa mieltä väittämän kanssa.

Toisaalta sosiaalinen media myös lisää ylikuluttamista. 39 prosenttia eurooppalaisista yhtyi väitteeseen, jonka mukaan ”sosiaalinen media aiheuttaa painetta kuluttaa enemmän kuin minun pitäisi”.

ntrumin pääjohtaja Mikael Ericson toteaa, että "Vastuullinen kuluttaminen on järkevää  terveen talouden näkökulmasta ja että Intrum tukee tätä kehitystä". 

Lisätietoja:

Juha Iskala, myyntijohtaja, Intrum Oy
Puh: +368 50 370 6333, sähköposti: juha.iskala@intrum.com

Leena Rindell, viestintäpäällikkö, Intrum Oy
Puh: +358 50 376 1124, sähköposti: leena.rindell@intrum.com

Tietoja European Consumer Payment Report -julkaisusta

Intrum on kerännyt tietoja 24,004 kuluttajalta 24 Euroopan maasta saadakseen käsityksen eurooppalaisten kuluttajien jokapäiväisestä elämästä, heidän kulutustottumuksistaan ja kyvystään hallita kotitaloutta kuukausitasolla. 2019 raportti julkaistaan 28.11.2019 osoitteessa www.intrum.com/ecpr2019

Avainsanat

Liitteet

Tietoja julkaisijasta

Intrum Oy
Intrum Oy
Hitsaajankatu 20
00811 Helsinki

09 229 111http://www.intrum.fi

Intrum on alan johtava luotonhallintapalvelujen tarjoaja 20 markkina-alueella Euroopassa. Auttamalla yrityksiä saamaan maksunsa ja tukemalla ihmisiä viivästyneiden maksujen kanssa Intrum näyttää tietä kohti tervettä taloutta ja on ratkaisevassa asemassa yhteiskunnassa. Intrumilla on noin 9 500 omistautunutta ammattilaista, jotka palvelevat noin 70 000 yritystä eri puolilla Eurooppaa. Vuonna 2024 liikevaihto oli 18 miljardia Ruotsin kruunua. Intrumin pääkonttori sijaitsee Tukholmassa, Ruotsissa ja Intrumin osake on noteerattu Nasdaq Tukholman pörssissä. Lisätietoja on osoitteessa www.intrum.com.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Intrum Oy

Tutkimus: Yritykset hyödyntävät aiempaa enemmän luottotietopalveluja24.4.2025 08:05:00 EEST | Tiedote

Viime vuoteen verrattuna moni yritys onnistui saavuttamaan tavoitteensa usealla mittarilla ja tavoittelee sinnikkäästi kasvua epävarmuudesta huolimatta. Kauppasota voi kuitenkin kampittaa yritysten kasvuhaaveet ja haalistaa aiemmat onnistumiset kaukaiseksi muistoksi. Yrityksissä varaudutaankin nyt talouden häiriöihin kustannussäästöillä, myynnin vahvistamisella ja saatavien nopealla kotiuttamisella. Osana varautumista maksuviiveitä torjutaan aiempaa tarmokkaammin erityisesti annakkomaksujen ja luottotietopalvelujen avulla, kertoo luotonhallintayhtiö Intrumin julkaisema Eurooppalainen yritysten maksutaparaportti.

Perintään siirtyy aiempaa suurempia summia15.4.2025 07:55:00 EEST | Tiedote

Luotonhallintayhtiö Intrumin laskunvälityksen ja perinnän katsaus kertoo, että yhä useampi muistutuslasku jää maksamatta ja siirtyy perintään. Perintään siirtyvien maksujen määrät ja summat kasvoivat vuoden ensimmäisellä neljänneksellä sekä yritys- että kuluttajaperinnässä. Vuoden 2024 lopulla maksukyvyssä nähtiin lievää parannusta, mutta perintätapausten määrien ja pääomien kasvu voi ennakoida maksukyvyn heikentymistä kevään ja kesän aikana.

Maksuviiveellisiä yrityksiä aiempaa vähemmän – suurin parannus majoitus- ja ravitsemistoimialalla14.4.2025 07:50:00 EEST | Tiedote

Luotonhallintayhtiö Intrumin maksuviivetutkimus vuoden 2025 ensimmäiseltä neljännekseltä kertoo, että maksuviiveellisten yritysten suhteellinen osuus on laskenut 3,84 prosentilla viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Positiivisen alkuvuoden ilo voi kuitenkin jäädä lyhytaikaiseksi. Toimialavertailussa majoitus- ja ravitsemistoimialalla maksuviiveellisten yritysten osuus on laskenut viime vuoteen verrattuna eniten. Suhteellisesti eniten nousua maksuviiveellisten yritysten määrässä oli julkisen hallinnon ja maanpuolustuksen toimialalla. Alueellisesti maksuviiveellisten yritysten määrä nousi Kainuussa ja Pohjois-Savossa. Eniten maksuviiveellisiä yrityksiä on edelleen Satakunnassa, mutta määrä on laskenut. Yhdysvaltain asettamat tullit ja poliittinen epävarmuus voivat romuttaa alkuvuoden positiivisen kehityksen ja yritysten kasvuhaaveet.

Tutkimus: Huoli taloudesta ja työstä varjostaa suomalaisnaisten uskoa tulevaisuuteen7.3.2025 08:09:16 EET | Tiedote

Naiset suhtautuvat talouden ja työllisyyden tulevaisuuden näkymiin miehiä pessimistisemmin, paljastaa luotonhallintayhtiö Intrumin Eurooppalainen kuluttajien maksutaparaportti. Tutkimuksessa ilmenee selkeitä eroja naisten ja miesten tulevaisuuden näkymissä työllistymisen ja taloudellisen hyvinvoinnin osalta. Velkaongelmat ja niiden taustalle olevat syyt voivat selittää naisten huolia tulevaisuudesta.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye