
Talouskasvun taitekohdassa - luottamus Suomen talouteen romahti

Luottamuksen lasku käy ilmi tuoreimmasta Myyntipäällikköbarometristä, johon vastasi 1 419 myynnin ja markkinoinnin ammattilaista.
Vastanneista peräti 42 prosenttia kertoi luottamuksensa Suomen talouteen heikentyneen 12 viime kuukauden aikana. Vain 17 prosenttia ilmoitti luottamuksen kasvaneen. Muutos edellisiin vuosiin on merkittävä, sillä vielä viime vuonna luottamuksen heikkenemisestä raportoi vain 7 prosenttia vastaajista.
Myyntipäällikköbarometrin tuloksista voi päätellä, että kauppa on käynyt hyvin vuonna 2019, mutta myynnin kasvuvauhti on hiipunut. Kolmen vuoden tulokset indikoivat, että myynnin kasvu saavutti huippunsa vuoden 2018 aikana. Toimialoista elintarvikeala näyttäytyy nyt muita positiivisempana, ja myynnin tilanne on selkeästi heikoin autoalalla.
Suomen Pankin ennustepäällikkö Meri Obstbaumin mukaan Myyntipäällikköbarometrin Suomen taloutta koskevat luottamustulokset ovat aika lailla linjassa muiden talouden luottamusindikaattoreiden kanssa.
”Tämän vuoden alussa indikaattorit ovat painuneet todella negatiivisiksi, varsinkin kuluttajien luottamus ja teollisuuden luottamus. Sen sijaan palvelualojen luottamus on puolestaan pysynyt parempana. Tämä teollisuuden ja palvelualojen välinen jako ei näy Myyntipäällikköbarometrin tuloksissa, mikä on mielenkiintoista. ”
Myynti- ja markkinointialan henkilöstöllä on näköalapaikka arvioida talouden kehityssuuntia, sillä he näkevät työssään sekä oman organisaationsa että asiakkaiden taloudellisen tilanteen kehityksen. Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA on jo kolmena vuonna kerännyt jäsentensä näkemyksiä Myyntipäällikköbarometri-kyselyllä, jonka on toteuttanut Aula Research Oy.
Nyt vuosien 2017-2019 kyselyjen päätuloksista on työstetty keskustelupaperi, Talouskasvun taitekohdassa? - Suomen talouden näkymät myynnin ja markkinoinnin ammattilaisten silmin.
Keskustelupaperissa pohditaan, mitä tulokset kertovat Suomen ja Suomessa toimivien yritysten taloudesta. Raportti sisältää myös neljä asiantuntijapuheenvuoroa: Suomen Pankin ennustepäällikkö Meri Obstbaumin lisäksiMyyntipäällikköbarometrin tuloksia ja Suomen talouden nykytilannetta kommentoivat Aalto-yliopiston myynnin johtamisen professori Petri Parvinen, Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa ja Rakennusteollisuus RT:n pääekonomisti Jouni Vihmo.
---
Talouskasvun taitekohdassa? - Suomen talouden näkymät myynnin ja markkinoinnin ammattilaisten silmin -raportti kokonaisuudessaan ja referaatti ovat luettavissa osoitteessa www.mma.fi/myyntipaallikkobarometrin-raportti-2017-2019
Vuoden 2019 Myyntipäällikköbarometrin tulosten esittely löytyy osoitteesta www.mma.fi/myyntipaallikkobarometri-2019
Lisätietoja antavat:
Marko Hovinmäki, puheenjohtaja, Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA, myyntipäällikkö, puh. 0400 747333, marko.hovinmaki@mma.fi
Mikko Kaitanen, Research Analyst, Aula Research Oy, puh. 050 4122 752, mikko.kaitanen@aularesearch.fi
Avainsanat
Kuvat
Liitteet
Linkit
Tietoja julkaisijasta

Asemamiehenkatu 2
00520 HELSINKI
020 122 4400http://www.mma.fi
Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA on yli 20 000 myynti-, markkinointi- ja ostoalan ammattilaisen edunvalvontajärjestö. MMA kuuluu Akavaan.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA
Myynti- ja markkinointiala kiittää: työnantajille korvausvelvollisuus kilpailukieltosopimuksiin12.11.2021 09:44:23 EET | Tiedote
Eduskunta hyväksyi hallituksen esityksen kilpailukieltosopimuksia koskevasta lainsäädännön muutoksesta 10. marraskuuta 2021. Uudistetun lain mukaan työnantajalla on velvollisuus maksaa työntekijälle korvaus kilpailukieltosopimuksen rajoitusajalta. Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA on tyytyväinen lakimuutokseen, sillä kilpailukielto on alan työsopimuksissa erittäin yleinen käytäntö.
Digitalisaatio mullistaa myyjien ja markkinoijien työuria30.8.2021 13:00:19 EEST | Tiedote
Työmarkkinoiden murros on työntekijöille työurien murros. Digitalisaatio rikkoo perinteisiä bisneksiä ja liiketoimintamalleja, mikä näkyy myös myyjien ja markkinoijien työurissa. Digitalisaatio luo aivan uudenlaisia ammatteja ja työnteon tapoja samoin kuin vaateen jatkuvasta uuden oppimisesta työntekijöille. Myynti- ja markkinointialalla työelämän murros muuttaa ammattilaisten työtä yhä kiihtyvämmällä tahdilla.
Palkkatutkimus 2020: Myyntialan merkitys näkyy palkkapussissa6.4.2021 10:22:25 EEST | Tiedote
Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:n teettämä tutkimus osoittaa, että myynnin ja markkinoinnin osaajien palkat ovat pysyneet koronapandemiasta huolimatta verrattain korkealla tasolla. Tutkimukseen vastanneiden mediaanipalkka oli 5 000 €/kk vuonna 2020. Hyväpalkkaisuus kuitenkin kohdentuu vain tietyille toimialoille. Lisäksi tutkimus osoittaa, että naisten palkat jäävät edelleen tuntuvasti miesten palkkoja jälkeen.
Myynti & Markkinointi 2020: Uuden ajan myynti- ja markkinointialan ammattilainen viihtyy työssään ja odottaa työnantajalta vastuullisuutta9.12.2020 08:00:00 EET | Tiedote
Myynti- ja markkinointiala on ollut muutoksessa, kun korona pakotti kohtaamisen ammattilaiset etäyhteyksille. Lomautukset ja irtisanomiset ovat iskeneet alaan kipeästi. Kaikesta huolimatta myynti- ja markkinointialan ammattilaiset ovat tyytyväisiä työhönsä.
MarkkinointiKollektiivi ja MMA yhdistävät kanavansa koville joutuneiden eduksi3.4.2020 11:00:00 EEST | Tiedote
Koronaepidemia on iskenyt kovasti markkinointialaan, ja yhtenä isona kärsijänä ovat yrittäjinä ja freelancereina toimivat markkinointialan ammattilaiset. MarkkinointiKollektiivi ja Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA yhdistävät voimansa mahdollistaakseen merkittävää näkyvyyttä markkinoinnin alan yksittäisille tekijöille.