Avidly Oyj

Avidly selvitti hiilijalanjälkensä ja ryhtyy toimenpiteisiin: "Vähennämme päästöjä kolmanneksen tänä vuonna"

Jaa
Markkinoinnin palvelutoimisto Avidly on ensimmäinen suomalainen mainostoimisto, joka on arvioinut hiilijalanjälkensä ja ryhtynyt systemaattisiin toimenpiteisiin sen pienentämiseksi. Yhtiön tavoitteena on vähentää päästöjään kolmanneksella vuonna 2019. Toimenpiteisiin kuuluu mm. ympäristöystävällisiä liikkumistapoja, työsuhdepyöriä ja lentopäästöjen mitätöintiä.

Avidly on ottanut #Tomorrowbono-vastuullisuusohjelmansa teemaksi tänä vuonna ilmastonmuutoksen hillitsemisen. Avidly pyrkii vaikuttamaan erityisesti asiantuntijayrityksiin niin, että nämä ryhtyisivät toimiin ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi ja päästöjen vähentämiseksi. Ilmastoteot yhtiö aloitti kuitenkin omasta toiminnastaan.

Päästöistä pois kolmannes vuonna 2019

Hiilijalanjälkiarvion mukaan Avidlyn suurin ilmastokuorma tulee liikkumisesta. Vuoden 2018 päästöt Avidlyn Suomen toiminnoista olivat 371 tonnia hiilidioksidia, josta 36 % tulee liikematkustamisesta. Toiseksi suurin kuorma (21 %) tulee sähkön ja lämmön kulutuksesta ja kolmanneksi suurin (21 %) syntyy työntekijöiden matkustamisesta kodin ja työn välillä.

Vuoden 2019 tavoitteekseen Avidly otti päästöjen vähentämisen kolmanneksella. Näin yhtiön hiilidioksidipäästöt putoaisivat 1,23 tonniin per työntekijä, kun ne nyt ovat 1,84 tonnia per työntekijä.

“Haluamme kohdentaa toimenpiteet sinne, missä vähennyspotentiaalia on eniten. Siksi ryhdymme vähentämään erityisesti liikkumisesta syntyviä päästöjä”, sanoo yhtiön toimitusjohtaja Jyrki Vaittinen

Avidly toimii Suomessa 11 paikkakunnalla ja myös sen asiakkaat ovat ympäri maata. Nyt Avidly valmistelee matkustusohjetta, jossa ensisijaiseksi kulkumuodoksi suositellaan aina joukkoliikennettä ja kannustetaan matkustamisen sijaan etäpalavereihin. Yhtiö ryhtyy myös palkitsemaan pyöräilijöitä ja joukkoliikenteen käyttäjiä. Autopolitiikka on vähäpäästöisiä autoja suosiva.

“Erityisesti lentämisen tarpeellisuus kyseenalaistetaan entistä voimakkaammin ja liikkumisessa siirrytään vähäpäästöiseen raideliikenteeseen. Nykyajan työvälineet mahdollistavat entistä paremmin myös etäpalaverit ja -työskentelyn. Niiden lisääminen on paitsi ajansäästö- myös ilmastokysymys.”

Avidly aikoo ottaa käyttöön myös työsuhdepolkupyörät. Pyöräilyn tukeminen on paitsi ilmasto-, myös hyvinvointikysymys.

“Työntekijöiden hyvinvoinnin ja liikunnan tukeminen on tärkeä osa henkilöstöpolitiikkaamme”, kertoo Vaittinen.

Päästöjen mitätöinti vähentää hiilidioksidia aidosti

Hiilijalanjäljen arvioi suomalainen päästövähennyksiin erikoistunut asiantuntijayritys CO2Esto. Laskelmassa otettiin huomioon toimitilojen energiankulutus (sähkö ja lämpö), liikematkat sekä kodin ja työn väliset matkat, hankinnat, jätehuolto, järjestetyt tapahtumat sekä palvelut (mm. siivous, posti, verkkoliikenne, puhelin). Lämmityksestä ei ollut mahdollista saada kaikkia tietoja, koska se sisältyy useimmissa kiinteistöissä vuokraan eikä sitä saatu eriteltyä tietoa.

“Hiilijalanjäljen laskenta ei selvästikään ole vielä valtavirtaa. Tulevaisuudessa kiinteistönomistajien olisi pystyttävä paremmin tarjoamaan yksilöityjä tietoja vuokralaisilleen”, sanoo Eemeli Tsupari, joka on yksi CO2Eston perustajista.

Ne lennot, joita ei voida jättää väliin, Avidly mitätöi CO2Eston CO2-päästöleikkuri™ -palvelulla. Se hyödyntää EU:n päästökauppajärjestelmää, jolloin mitätöidyt päästöt ovat suoraan pois Euroopan laajuisesta päästökiintiöstä. Näin vähennys on selkeästi todennettu ja vaikuttava.

“Kansainvälistyvälle kasvuyhtiölle kokonaispäästöjen vähentäminen on haasteellista: matkustaminen lisääntyy kasvun myötä väistämättä jonkin verran. Mitätöinti on hyvä keino päästä hiilineutraaliuuteen silloin, kun kaikkia päästöjä ei voida estää”, sanoo Vaittinen.

CO2Esto suosittelee kaikille yrityksille kolmeportaista toimenpideohjelmaa: tiedosta, vähennä, mitätöi. Hiilijalanjälkilaskenta on ensimmäinen keino yhtiön ilmastovaikutusten laajuuden ja parhaiden vaikuttamiskeinojen tiedostamiseen, kertoo Tsupari.

“Laskelmien jälkeen on toimenpiteitäkin helpompi pohtia. Koska kaikkia päästöjä ei voida välttää, niiden mitätöinti on vaikuttava keino.”

“Mitätöinti on eri asia kuin kompensointi: siinä EU-järjestelmästä ostetut päästöoikeudet aidosti estävät hiilidioksidipäästöjen synnyn muualla Euroopassa eivätkä ainoastaan kompensoi jo syntynyttä päästöä. Näin ensisijainen tarkoitus, eli CO2-päästöjen estäminen, toteutuu varmasti”, Tsupari toteaa.

Avidly järjestää 22.5. klo 15 Helsingin toimistollaan yrityksille suunnatun tapahtuman, jossa julkistetaan yrityksille suunnatun ilmastokyselyn tulokset sekä käydään tarkemmin läpi toimenpiteitä. Tilaisuuteen voi ilmoittautua osoitteessa: https://www.avidlyagency.com/fi/tapahtumat/2019/ilmastohaaste

Lisätietoja:
Jyrki Vaittinen, toimitusjohtaja, Avidly, puh. 040 703 1662
Eemeli Tsupari, CO2Esto, puh. 040 720 7363, eemeli@co2esto.com

Avainsanat

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

Avidly Oyj
Avidly Oyj
Konepajankuja 1
00510 HELSINKI

010 231 9000https://www.avidlyagency.com

Avidly on Suomen johtava markkinoinnin palvelutoimisto ja johtava pohjoismainen markkinoinnin automaatioyhtiö, joka on listattu Nasdaq First North -markkinapaikalla Helsingissä. Synnytämme kasvun mahdollisuuksia, jotka vievät asiakkaitamme eteenpäin. Toteutamme tätä tehtävää noin 230 henkilön voimin 16 toimipisteessä Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa ja Saksassa. Lue lisää: investors.avidlyagency.com

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Avidly Oyj

Avidlyn uusi luovan johtamisen malli yhdistää luovan työn ja martechin19.1.2023 10:10:00 EET | Tiedote

Avidly uudisti luovan johtamisen mallinsa. Suomen neljänneksi suurimmassa ja Euroopan kattavimmassa markkinointiteknologian toimistossa luovuutta johdetaan jatkossa kuuden Creative Leadin voimin. Teknologia mahdollistaa markkinoinnin skaalautuvuuden ja vähentää manuaalista työtä. Se tarjoaa mahdollisuuden keskittyä merkityksellisiin asioihin, joissa ihminen on taitavampi kuin kone. Mutta parhaimmillaankin se on vain työkalu, joka tarvitsee rinnalleen vahvan strategian, merkityksellisen luovan sisällön, toimivan prosessin ja laadukkaan designin. Creative Lead -mallin tavoitteena on nivoa paremmin yhteen kaikkea tätä luovaa työtä sekä martech- ja HubSpot-osaamista. Avidlylle uusi luovan työn johtamisen malli palvelee yritystä myös sisäisesti, sillä se vahvistaa tekemisen yhdenmukaistamista Suomen 11 toimipisteessä. ”Haluamme olla entistä luovempi markkinointitoimisto. Näin isossa yrityksessä ja monipuolisessa ympäristössä siihen tarvitaan paljon erilaista osaamista. Siksi luotiin tällain

AVIDLY AND SUPERSON DRIVE POSITIVE CHANGE WITH CO2-FREE ADS - A NEW SUSTAINABILITY PLATFORM FOR ADVERTISERS AND AGENCIES19.1.2022 14:39:47 EET | Press release

CO2-Free Ads is a sustainability platform created by Avidly – inviting all marketers, advertisers and agencies to consider, calculate and mitigate CO2 emissions of their marketing activities. CO2-Free Ads includes The Mitigator page: a tool for estimating and mitigating CO2 emissions of marketing activities. Estimating and optimising CO2 emissions in campaign planning makes CO2 compensation possible both for budgeting and in practice.

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye