Tuoteryhmätilasto kertoo poikkeuskesän ostoskorin sisällöstä
Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten päivittäistavaroiden myynnin arvon rakennetta ja muutoksia alettiin tilastoida vuoden alussa. Eri tuoteryhmien myynnin kehitystä ja elintarvikkeiden kulutusta kuvaava tilasto julkaistaan tänään kolmatta kertaa.
Heinä-syyskuussa etenkin lihaa ja perunaa on myyty huomattavasti enemmän kuin vuotta aiemmin. Myyntimäärät eivät kuitenkaan osoita kulutuksen kasvaneen, vaan kertovat sen siirtyneen ravintoloista kotikeittiöihin. Koronatilanteesta johtuvien ravintolatoiminnan rajoitusten höllentäminen kesäkuussa vähensi kaupan heinä-syyskuun myyntiä toiseen vuosineljännekseen verrattuna jo hieman.
Vähäalkoholisten ja alkoholittomien oluiden myynti on kovassa kasvussa. Vuodessa niiden myynti on kasvanut 31,6 prosenttia. Oluen kokonaismyynnistä osuus on kuitenkin edelleen pieni, tammi-syyskuussa 3,3 prosenttia.
- On selvää, että koronatilanne näkyy myynnissä kautta linjan. Kesä tasoitti alkuvuoden suurimpia muutoksia, mutta muutokset ovat silti niin merkittäviä, että ne näkyvät koko vuoden tilastossa. Etenkin hyvin säilyvissä tuotteissa kasvu on ollut koko markkinan kasvua suurempaa, sanoo Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto.
Kauppa tarjoaa tietoa avoimesti kaikille
Tilastossa ovat mukana SOK, Kesko, Lidl, Tokmanni, Minimani, R-kioski ja M-ketju, joten se kattaa lähes koko Suomen 18,6 miljardin euron päivittäistavaramarkkinan.
- Päivittäistavaramyyntiä ei ole aiemmin tilastoitu tällä tarkkuudella. Tilasto on tehty yhdessä jäsenyritystemme ja Tilastokeskuksen kanssa. Iso ponnistus on vaatinut paljon työtä ja haluan vielä kiittää kaikkia osapuolia, Luoto sanoo.
- Tilasto on herättänyt runsaasti mielenkiintoa ja olemme saaneet hyvää palautetta muun muassa elintarviketeollisuuden yrityksiltä. Olemme tyytyväisiä, kun olemme voineet tuottaa elintarvikeketjun toimijoille arvokasta tietoa kuluttajakäyttäytymisestä ja siten pyrkineet rakentamaan yhteistyötä elintarvikeketjussa.
Tilasto sisältää myös kuluttajahintaindeksistä saatavat hintojen muutokset ja on kaikkien saatavilla PTY:n verkkosivuilla.
Aiemmin tänä vuonna julkaistut tuoteryhmäkohtaiset myyntitilastot 1–3/2020 ja 4–6/2020 on oikaistu lähdeaineistojen ja aineistorajausten tarkistuksen jälkeen PTY:n verkkosivuille.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Kari LuotoToimitusjohtaja
Puh:0400 688 708kari.luoto@pty.fiKuvat
Liitteet
Tietoja julkaisijasta
Päivittäistavarakauppa ry (PTY) on päivittäistavara- ja tavaratalokaupan sekä foodservice-tukkukaupan edunvalvoja elinkeinopoliittisessa päätöksenteossa. Alan yritykset työllistävät suoraan ja välillisesti yli 80 000 henkilöä ja investoivat Suomeen satoja miljoonia euroja vuosittain. Vuonna 2019 päivittäistavaroiden myynti oli 18,6 miljardia euroa.
PTY:n jäsenet ovat Heinon Tukku Oy, Kesko Oyj, K-kauppiasliitto ry, Lidl Suomi Ky, Minimani Yhtiöt Oy, M Itsenäiset Kauppiaat Oy, R-kioski Oy, Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta SOK, Suomen Palvelutukkurit Oy, Tokmanni-konserni ja Wihuri Oy.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Päivittäistavarakauppa ry
Härkäviikoista pääsiäispyhiin – mitä alkuvuonna ostettiin?5.5.2021 06:09:09 EEST | Tiedote
Rauhallisen tammikuun jälkeen päivittäistavarakaupan alkuvuotta piristivät kotimaassa vietetyt talvilomaviikot ja pääsiäinen. Tuoteryhmäkohtainen myyntitilasto kertoo päivittäistavaramyynnin kasvun jatkuneen (+5,2 %). Tuoreiden vihannesten myynnin kasvu oli edelleen vahvaa (+11 %).
Hyödynnä laajoja aukioloaikoja pääsiäisen ruokaostoksilla28.3.2021 09:50:00 EEST | Tiedote
Päivittäistavarakaupan yritykset kehottavat kuluttajia tekemään pääsiäisen ruokaostokset ajoissa. Näin voidaan välttää pahimpia ruuhkia ja varmistaa turvallinen asiointi myös pääsiäispyhien aikaan.
Rakasta joka murua: Ruokahävikin vähentäminen ja biojätteen lajittelu kunniaan kaupassa ja kotona1.3.2021 07:10:00 EET | Tiedote
Ruokahävikin vähentäminen ja kierrätyksen tehostaminen ovat päivittäistavarakaupan arkea. Tällä viikolla kaupan työtä näissä asioissa nostetaan esiin osana Rakasta joka murua -kampanjaa. Kampanjan tavoitteena on kannustaa toimiin, joilla hillitään hävikkiä ja parannetaan biojätteen lajittelua.
Koronavuonna 2020 vihannekset valloittivat ostoskorin5.2.2021 00:30:00 EET | Tiedote
Poikkeuksellinen vuosi veti ruokakaupan myynnin jyrkkään nousuun. Eniten kasvoi vihannesten myynti. Lihatuotteista eniten kasvoi naudanlihan myynti, mihin vaikutti voimakkaasti ruokailun siirtyminen ravintoloista kotikeittiöihin. Myös erilaiset säilyvät tuotteet tekivät kauppansa kiivaaseen tahtiin.
Vältä ruuhkahuiput, hoida joulun hankinnat hyvissä ajoin27.11.2020 05:30:00 EET | Tiedote
Päivittäistavarakaupan yritykset toivovat, että kuluttajat jakaisivat jouluostostensa teon pidemmälle ajalle. Näin voidaan välttää pahimpia ruuhkia ja varmistaa turvallinen asiointi heikkenevästä koronatilanteesta huolimatta.