Härkäviikoista pääsiäispyhiin – mitä alkuvuonna ostettiin?
Päivittäistavarakaupan tuoteryhmäkohtaisessa myyntitilastossa vuoden ensimmäisen neljänneksen lukuja verrataan tammi-maaliskuuhun 2020. Tuolloin koronavirus alkoi levitä, koettiin muutaman päivän hamstrauspiikki ja kuluttajat alkoivat varautua poikkeukselliseen aikaan.
Neljännesvuositilastoa tarkasteltaessa on pandemiasta johtuvien muutosten lisäksi syytä muistaa kausivaihtelu.
– Ruokakaupan toiseksi vilkkain myyntisesonki, pääsiäinen, osui tänä vuonna aivan huhtikuun alkuun, joten pyhien ruokaostokset tehtiin paljolti maaliskuun puolella. Viime vuonna pääsiäinen oli myöhemmin huhtikuussa, sanoo Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto.
Q1-julkaisun sisältö:
• Päivittäistavarakaupan tuoteryhmäkohtainen myyntitilasto
• Esitys elintarvikemyynnin rakenteesta ja kehityksestä
• Video, jolla käydään läpi muutoksia ja kiinnostavia nostoja
• Tilastokeskuksen tiedote
Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten päivittäistavaroiden myynnin arvon rakenteen ja muutosten tilastointi alkoi tammikuussa 2020. Mukana ovat SOK, Kesko, Lidl, Tokmanni, Minimani, R-kioski ja M-ketju.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Kari LuotoToimitusjohtaja
Puh:040 068 8708kari.luoto@pty.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
Päivittäistavarakauppa ry (PTY) on päivittäistavara- ja tavaratalokaupan sekä foodservice-tukkukaupan edunvalvoja elinkeinopoliittisessa päätöksenteossa. Alan yritykset työllistävät suoraan ja välillisesti yli 80 000 henkilöä ja investoivat Suomeen satoja miljoonia euroja vuosittain. Vuonna 2020 päivittäistavaroiden myynti oli 20,2 miljardia euroa.
PTY:n jäsenet ovat Heinon Tukku Oy, Kesko Oyj, K-kauppiasliitto ry, Lidl Suomi Ky, Minimani Yhtiöt Oy, M Itsenäiset Kauppiaat Oy, R-kioski Oy, Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta SOK, Suomen Palvelutukkurit Oy, Tokmanni-konserni ja Wihuri Oy.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Päivittäistavarakauppa ry
Hyödynnä laajoja aukioloaikoja pääsiäisen ruokaostoksilla28.3.2021 09:50:00 EEST | Tiedote
Päivittäistavarakaupan yritykset kehottavat kuluttajia tekemään pääsiäisen ruokaostokset ajoissa. Näin voidaan välttää pahimpia ruuhkia ja varmistaa turvallinen asiointi myös pääsiäispyhien aikaan.
Rakasta joka murua: Ruokahävikin vähentäminen ja biojätteen lajittelu kunniaan kaupassa ja kotona1.3.2021 07:10:00 EET | Tiedote
Ruokahävikin vähentäminen ja kierrätyksen tehostaminen ovat päivittäistavarakaupan arkea. Tällä viikolla kaupan työtä näissä asioissa nostetaan esiin osana Rakasta joka murua -kampanjaa. Kampanjan tavoitteena on kannustaa toimiin, joilla hillitään hävikkiä ja parannetaan biojätteen lajittelua.
Koronavuonna 2020 vihannekset valloittivat ostoskorin5.2.2021 00:30:00 EET | Tiedote
Poikkeuksellinen vuosi veti ruokakaupan myynnin jyrkkään nousuun. Eniten kasvoi vihannesten myynti. Lihatuotteista eniten kasvoi naudanlihan myynti, mihin vaikutti voimakkaasti ruokailun siirtyminen ravintoloista kotikeittiöihin. Myös erilaiset säilyvät tuotteet tekivät kauppansa kiivaaseen tahtiin.
Vältä ruuhkahuiput, hoida joulun hankinnat hyvissä ajoin27.11.2020 05:30:00 EET | Tiedote
Päivittäistavarakaupan yritykset toivovat, että kuluttajat jakaisivat jouluostostensa teon pidemmälle ajalle. Näin voidaan välttää pahimpia ruuhkia ja varmistaa turvallinen asiointi heikkenevästä koronatilanteesta huolimatta.
Tuoteryhmätilasto kertoo poikkeuskesän ostoskorin sisällöstä6.11.2020 06:05:00 EET | Tiedote
Päivittäistavarakaupan tuoteryhmäkohtainen myyntitilasto heinä-syyskuulta kertoo, että kotona syöminen jatkui, vaikka ravintolat avattiin. Selvästi eniten kasvoi perunan myynti. Yleisesti ottaen myynnin kasvu johtuu enimmäkseen myyntimäärien kasvusta. Hintojen nousu on ollut hitaampaa.