Uusi teknologia tekee etäläsnäolosta lähes aidon tuntuista

Aalto-yliopisto, Taideyliopisto ja Tampereen yliopisto ovat saaneet MAGICS-hankkeelle Suomen Akatemian 2,4 miljoonan euron tutkimusinfrastruktuurirahoituksen. Yliopistot aikovat muodostaa infrastruktuuriverkoston, joka tukee muun muassa liikkeentallennuksen ja virtuaalisen ympäristön tutkimusta. Hanke keskittyy erityisesti immersiiviseen ja todentuntuiseen etäläsnäoloon, jossa osallistuja upotetaan osaksi virtuaalimaailmaa.
MAGICS hyödyntää uusinta digitaalista teknologiaa taiteellisten esitysten, todenkaltaisten pelien ja muiden etäläsnäoloratkaisujen luomiseen. Konsortiota johtaa professori Mikko Sams Aalto-yliopistosta ja varajohtajana toimii professori Atanas Gotchev Tampereen yliopistosta.
”Korona on tuonut vahvasti esille uudenlaisen etäläsnäolon tarpeen. Fyysinen tapaaminen voidaan enenevässä määrin korvata luontevalla etäläsnäololla. Vaikkapa eri kaupungeissa olevat ihmiset voivat virtuaaliteknologian ansiosta ikään kuin istua ja kahvitella saman pöydän ääressä. Mutta tämä kaikki vaatii tutkimusta ja uusien teknologioiden kehittämistä”, Mikko Sams kertoo.
Konkreettinen esimerkki uudesta teknologiasta on virtuaalistudioon liittyvä yhteistyöprojekti Ylen ja Keho Interactiven kanssa.
”Yksi henkilö voi fyysisesti sijaita Ylen ja toinen Aalto Studiosin virtuaalistudiossa. Kameran liikedataa pyritään siirtämään studiosta toiseen niin, että henkilöt ovat katsojan näkökulmasta täysin samassa tilassa”, sanoo MAGICS-hankkeen teknologiajohtaja ja Aalto Studiosin johtaja Marcus Korhonen.
Yksi teknologia, monta käyttötarkoitusta
Aalto keskittyy mittaamaan, analysoimaan ja digitoimaan tutkimuksiin, esityksiin ja peleihin osallistuvien ihmisten käyttäytymistä ja kokemuksia mahdollisimman todellisissa tilanteissa. Tampereen yliopisto rakentaa ja käyttää virtuaalimaailmoja ja etäläsnäoloa muun muassa pelitutkimuksessa ja näyttöteknologioissa.
”Yhteishankkeessa etuna on se, että samaa teknologiaa voidaan hyödyntää hyvin monenlaisissa ja monien toimijoiden tarpeissa. Esimerkiksi Tampereen yliopiston pelitutkimuksen tekemiseen voidaan käyttää samaa laitteistoa kuin taiteen tekemiseen Taideyliopistossa”, sanoo tutkijatohtori Tero Heikkinen Taideyliopistosta.
MAGICS-laitteisto mahdollistaa kehon toimintojen ja kasvojen ilmeiden tarkan mittaamisen ja analyysin. Mittaukset auttavat ymmärtämään, miten ihmiset vuorovaikuttavat ja ymmärtävät toinen toisiaan ja minkälaisia tunteita koetaan esimerkiksi pelaamisen aikana.
”Visuaaliset vihjeet, vuorovaikutus ja aistihavainnot voivat olla hyvin todentuntuisia. Katsoja voi liikkua ja kokea olevansa teatteriesityksen sisällä. Aidon oloisten visuaalisten vihjeiden lisäksi katsoja voi aistia esimerkiksi kosketuksen erityisten hansikkaiden avulla tai haistaa synteettisesti tuotettuja tuoksuja”, Atanas Gotchev kertoo.
Uutta teknologiaa voidaan hyödyntää esiintyvässä taiteessa monin tavoin: esityksiä voidaan esimerkiksi katsoa useassa paikassa samanaikaisesti, ja lavasteet voidaan toteuttaa kokonaan virtuaalisesti.
”Haluamme kehittää virtuaaliteatterin ja etäläsnäolon mahdollisuuksia. Virtuaaliset esitystavat ovat lisääntyneet viime vuosina, eikä tarve niille ole ainakaan vähenemässä”, sanoo Taideyliopiston vararehtori Jaana Erkkilä-Hill.
Yritysyhteistyö on hankkeessa keskeisessä roolissa. Yritysten kanssa luodaan yhteisiä toimintamalleja, tarjotaan palveluja ja myös opitaan parhaita käytänteitä. Yritysyhteistyökumppaneita ovat Ylen ja Keho Interactiven lisäksi muun muassa Huawei, Microsoft, Valo Motion, Espoon kaupunginteatteri ja Svenska Teatern.
MAGICS-infrastruktuuri jakautuu kaikille kolmelle kampukselle. Aalto-yliopiston infrastruktuuripalvelut kattavat Aalto Studiosin ja käyttäytymistutkimuksen laboratorion (ABL). Tampereen yliopiston infrastruktuuri keskittyy CIVIT-keskukseen (Centre for Immersive Visual Technologies) ja TAUCHI-yksikköön. Taideyliopiston infrastruktuuri on ankkuroituna Taiteellisen tutkimuksen keskukseen (CfAR). Fyysiset ja virtuaaliset infrastruktuuripalvelut ovat avoimia akateemisen henkilöstön ja teollisuuden tuotekehityksen tarpeisiin. Infrastruktuuri sisältää sekä paikallaan pysyviä että liikuteltavia laitteistoja.
Lisätietoja:
Mikko Sams
Professori
Aalto-yliopisto
puh. 050 521 5739
mikko.sams@aalto.fi
Marcus Korhonen
Johtaja
Aalto Studios
puh. 0400 129 629
marcus.korhonen@aalto.fi
Atanas Gotchev (englanniksi)
Professori
Tampereen yliopisto
atanas.gotchev@tuni.fi
puh. 040 849 0733
Jaana Erkkilä-Hill
Vararehtori
Taideyliopisto
jaana.erkkila-hill@uniarts.fi
Tero Heikkinen
Tutkijatohtori
Taideyliopisto
tero.heikkinen@uniarts.fi
puh. 050 528 7127
Antti Ruotoistenmäki
MAGICS-infrastuktuurin koordinaattori
Aalto-yliopisto
antti.ruotoistenmaki@aalto.fi
puh. 050 408 1651
Avainsanat
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
Aalto-yliopistossa tiede ja taide kohtaavat tekniikan ja talouden. Rakennamme kestävää tulevaisuutta saavuttamalla läpimurtoja avainalueillamme ja niiden yhtymäkohdissa. Samalla innostamme tulevaisuuden muutoksentekijöitä ja luomme ratkaisuja maailman suuriin haasteisiin. Yliopistoyhteisöömme kuuluu noin 13 000 opiskelijaa ja yli 4 500 työntekijää, joista 400 on professoreita. Kampuksemme sijaitsee Espoon Otaniemessä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Aalto-yliopisto
Ainutlaatuinen tutkimus kartoitti satelliittitietojen avulla elinoloja: ahma palaamassa Etelä-Suomeen23.4.2025 08:35:00 EEST | Tiedote
Tuore tutkimus antaa arvokasta tietoa siitä, minkälaisissa metsätyypeissä ahma viihtyy. Suomen ahmapopulaatio on kasvanut tasaisesti viime vuosina, mutta laji on edelleen erittäin uhanalainen.
Tuore tutkimus kertoo Dark Souls -pelin tukevan pelaajia mielenterveyden haasteissa22.4.2025 11:10:00 EEST | Tiedote
Tutkimus osoittaa, kuinka Dark Souls -pelin pelaajat kokivat pelaamisen vaikuttavan myönteisesti mielenterveyteensä ja auttavan heitä kohtaamaan henkilökohtaisia haasteitaan.
Tekoälyn luovuus on katsojan silmässä8.4.2025 09:40:00 EEST | Tiedote
Uusi tutkimus osoittaa, että arvotamme luovuutta sen mukaan, kuinka suuren osan luovasta toiminnasta pääsemme näkemään.
Aalto-yliopiston akateemiset tulokset ja kansainvälinen arvostus pysyivät vahvoina vuonna 20244.4.2025 14:10:00 EEST | Tiedote
Aalto-yliopiston hallitus hyväksyi kokouksessaan 3.4.2025 hallituksen toimintakertomuksen ja tilinpäätöksen vuodelta 2024. Aalto-yliopisto sijoittui vuonna 2024 erinomaisesti kansainvälisissä yliopistovertailuissa. Kansainvälinen QS World University Rankings sijoitti Aalto-yliopiston Suomen ykköseksi ja sijalle 113 maailmanlaajuisesti. Taide ja muotoilu sijoittui hienosti maailmassa kahdeksannelle sijalle. Times Higher Education arvioi Aalto-yliopiston maailman 21. parhaaksi nuoreksi (alle 50-vuotiaaksi) yliopistoksi. Aalto-yliopisto sai Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (Karvi) excellence-laatuleiman osoituksena poikkeuksellisen laadukkaasta kehittämistyöstä. Keväällä 2024 myös saatettiin päätökseen yliopiston strategian arviointi ja päivitys. Tutkimustoiminta pysyi korkealla tasolla. Kansainvälisten vertaisarvioitujen tieteellisten artikkeleiden määrä nousi 2 384:ään (2 210 edellisvuonna). Eniten viittauksia saavia ja korkean vaikuttavuuden top 10 % -julkaisuja näistä oli 1
ADHD-oireet esiin virtuaalitodellisuuspelin avulla - tutkijat havaitsivat selkeitä eroja lasten aivoverkostoissa24.3.2025 10:24:23 EET | Tiedote
Tutkimus voi auttaa selvittämään ADHD-epidemiaa, kehittämään siihen muita kuin lääkehoitoja ja myös saamaan selville, miten aivomme ovat muuttumassa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme