Vilkas Group Oy

”Hämeenkatu hehkumaan”: Tampere tähtää Suomen verkkokaupan pääkaupungiksi – Tukena pormestari, kauppakamari ja valtuutetut

Jaa
Tampere aikoo Suomen verkkokaupan veturiksi. ”Meillä on tarvittavat vahvuudet ICT-sektorilla, hyvä sijainti ja tahto luoda lisää elinvoimaa”, kiteyttää pormestari Lauri Lyly. Tampereen kauppakamari on samoilla linjoilla. ”Mikä voisi olla parempi verkkokauppapääkaupunki?”, kysyy apulaisjohtaja Markus Sjölund. ”Hämeenkadun tyhjät liiketilat kertovat, että kivijalka tarvitsee rinnalleen verkkokaupan”, painottaa puolestaan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski, idean isä.
Hämeenkatu hehkumaan! Tampere tähtää Suomen verkkokaupan pääkaupungiksi, kuvassa kaupunki Näsinneulasta katsoen.
Hämeenkatu hehkumaan! Tampere tähtää Suomen verkkokaupan pääkaupungiksi, kuvassa kaupunki Näsinneulasta katsoen.

Lehdistötiedote 21.12.2020

Ajatus Tampereesta Suomen verkkokaupan pääkaupunkina on saanut laajan tuen. Pormestari Lauri Lyly näkee siinä hyvän perustan tukea tamperelaista elinkeinoelämää ja hyvinvointia, varsinkin kaupungin keskusta-alue voi saada merkittävää hyötyä.

”Arvioin tätä hyvää ideaa erityisesti yritysten näkökulmasta. Haluamme kehittää kaupunkia ja sen keskustaa omien valttiemme pohjalta, ja verkkokaupan saaminen paremmin kivijalkakaupan tueksi olisi juuri sitä. Meillä on tarvittavat vahvuudet ICT-sektorilla, hyvä sijainti ja tahto luoda lisää elinvoimaa. Joten, tehdään Tampereesta Suomen verkkokaupan veturi”, summaa Lyly.

”Tässä meillä on hyvä mahdollisuus vaikuttaa siihen, että kaupunki ja sen keskusta lähtevät niin lyhyellä kuin pitkälläkin aikajänteellä kehittymään suotuisasti. Raitiovaunun koeliikenne on sopivasti alkamassa ensi vuoden huhtikuussa”, toteaa Lyly.

Hämeenkadusta mallia koko maalle – Palmroth edelläkävijänä

Idea Tampereesta verkkokaupan pääkaupunkina syntyi Markku Korkiakoskelle hänen katsellessaan tyhjentyvää Hämeenkatua. Korkiakoski on Suomen johtavan verkkokauppa-alustojen toimittajan Vilkas Groupin toimitusjohtaja, joka on aitiopaikalta seurannut verkkokaupan ennätysnopeaa kasvua koronavuonna. Korkiakoski on iloinen, että niin pormestari, kauppakamari kuin kaupunginvaltuustokin ovat tarttuneet vahvasti asiaan.

”Tamperelaisena minulla on huoli siitä, kuinka kauppa karkaa kaupunkimme sydämestä. Hämeenkadulla on nytkin yli 10 000 neliötä tyhjillään, aivan paraatipaikoilla. Verkkokaupan huikean nopea kasvu on hyödynnettävä! Tyhjiin tiloihin elinvoimaisia showroomeja, kaikin tavoin verkkokaupan ja perinteisen kaupan hedelmällistä rinnakkaineloa tukien. Siinä on meille loistava tilaisuus näyttää esimerkkiä koko maalle. Laitetaan Hämeenkatu hehkumaan!” maalaa Korkiakoski.

Läsnäolo kaupungin keskustassa ei ole liikkeille enää minkäänlainen itsestäänselvyys. Tampereelta maailmalle ponnistava ikoninen kenkäbrändi Palmroth on kasvavan verkkokaupan aikana jälleen edelläkävijä ja hiljattain palannut takaisin keskustaan, verkkokauppa selkänojanaan.

”Kasvavan verkkokaupan ansiosta olemme nyt keskustaan tulleet. Nyt keskustan liikkeemme toimii meille sekä verkkokauppana että showroomina, joka poikii kauppaa niin kivijalassa kuin verkossakin. Tampere on meille loistava sijainti. Kasvava kaupunki, pääkaupunkiseutua edullisemmat liiketilat, laaja osaaminen ja hyvä logistiikka. Tampere voi kasvaa esikuvaksi koko Suomelle”, painottaa toimitusjohtaja Mikko Palmroth.

Valtuuston enemmistö ja kauppakamari tukena

Tampereen nostaminen verkkokaupan pääkaupungiksi on kerännyt kaupunginvaltuustossa jo selkeän enemmistön tuen. Valtuustoaloitteen kirjoittanut Antti Ivanoff on tyytyväinen.

”On todella hienoa, että ajatus saa poikkeuksellisen vahvan tuen yli puoluerajojen. Yhdessä kaupungin johdon ja tamperelaisen elinkeinoelämän kanssa voimme päästä todella pitkälle – tässä on meille suuria mahdollisuuksia”, kiittää Ivanoff laajaa yksituumaisuutta ja yhteistyötä.

Tampereen kauppakamari näkee verkkokaupan tukitoiminnoissa merkittäviä liiketoimintamahdollisuuksia alueelle. Kauppakamarin kaupan valiokunnassa on keskusteltu pitkään verkkokaupan merkityksestä koko elinkeinoelämälle.

”Verkkokauppa on kasvanut vahvasti, mutta toisaalta sen kasvupotentiaali on vielä valtava. Verkkokauppa on nouseva megatrendi, jossa erilaiset kivijalka- ja verkkokaupan hybridimallit ovat nykypäivää. Tampereella on ehdottomasti mahdollisuus olla edelläkävijä näissä teemoissa”, toteaa kauppakamarin apulaisjohtaja Markus Sjölund.

”Kauppa on Tampereella ja Pirkanmaalla liikevaihdoltaan merkittävä toimiala. Meillä on runsas vähittäiskaupan valikoima ja tänne on sijoittunut myös tukkukaupan perinteisempiä ja erikoistuneempia toimijoita. Lisäksi meillä on ICT-alan huippuosaamista verkkokaupan järjestelmistä. Ala kehittyy jatkuvasti, joten tarvitaan myös tutkimusta, ja sitä tarjoavat Tampereen laaja-alaiset korkeakoulut.”

”Kun tähän vielä yhdistetään loistava logistinen sijainti, herää kysymys mikä voisi olla parempi verkkokauppapääkaupunki?”, summaa Sjölund.

Lisätiedot:

Kaisa Läärä, pormestarin erityisavustaja, Tampere, 040 806 3640, kaisa.laara@tampere.fi

Markku Korkiakoski, toimitusjohtaja, Vilkas Group Oy, 0400 434 244, markku.korkiakoski@vilkas.fi

Mikko Palmroth, toimitusjohtaja, Palmroth International Oy, 0400 317 732, mikko@palmroth.fi

Antti Ivanoff, kaupunginvaltuutettu, Tampere, 050 568 5021, laheta@anttiivanoff.com

Markus Sjölund, apulaisjohtaja, Tampereen kauppakamari, 040 745 4342, markus.sjolund@tampereenkauppakamari.fi

Avainsanat

Kuvat

Hämeenkatu hehkumaan! Tampere tähtää Suomen verkkokaupan pääkaupungiksi, kuvassa kaupunki Näsinneulasta katsoen.
Hämeenkatu hehkumaan! Tampere tähtää Suomen verkkokaupan pääkaupungiksi, kuvassa kaupunki Näsinneulasta katsoen.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Vilkas Group Oy
Vilkas Group Oy
Finlaysoninkuja 19
33210 Tampere

0400434244https://www.vilkas.fi/

Vilkas on Suomen johtava verkkokauppatoimittaja ja sopiva kumppani kaiken kokoisille verkkokauppiaille. 2000 asiakastamme ovat laaja skaala pienyrittäjistä suuryrityksiin. Verkkokauppaindeksin mukaan asiakkaidemme vuosittainen kasvuvauhti on yli kymmenen prosenttia.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Vilkas Group Oy

”Pelätty ALV-nosto ei katkaissut nousua” – Taloudelle rohkaiseva merkki kotimaisesta verkkokaupasta: ”Sesonki jopa yli odotusten”28.1.2025 12:26:01 EET | Tiedote

Verkkokauppa on kasvanut 8 prosenttia huolimatta arvonlisäveron nousemisesta, kertoo 2000 suomalaisen verkkokaupan todellista myyntiä seuraava Verkkokauppaindeksi. ”Tämä on erinomainen uutinen, talouden suunta on ylöspäin. Edes pelätty ALV-nosto ei katkaissut nousua”, kuvaa Verkkokauppaindeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n hallituksen puheenjohtaja Markku Korkiakoski. Matkahuollon mittarit kertovat samaa, mutta katse on eteenpäin: ”Nyt jännitämme, riittävätkö ostovoima ja ostohalu kasvuun vielä vuoden alkuneljänneksellä”, pohtii Matkahuollon johtaja Kati Nevalainen.

”Tämä on paras joululahja koko Suomelle!” – Verkkokauppa kasvuun kahden vuoden syöksykierteen jälkeen: ”Talouden nousu on nyt totta”18.10.2024 09:02:40 EEST | Tiedote

Verkkokaupan jyrkkä alamäki on viimein ohi. Noin 2000 suomalaisen verkkokaupan todellista myyntiä seuraava Verkkokauppaindeksi kertoo, että verkkokaupan euromääräinen myynti on nyt 7 prosentin kasvussa. ”Verkkokauppaindeksi on myös koko talouden mittari. Siksi tämä on suuri uutinen: talouden nousu on nyt totta”, iloitsee Verkkokauppaindeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n hallituksen puheenjohtaja Markku Korkiakoski. Myös Matkahuolto valaa uskoa kotimaisen verkkokaupan ja talouden valoisampaan tulevaisuuteen: ”Yli puolet suomalaisista aikoo ostaa lahjoja kotimaisista verkkokaupoista”, kertoo Matkahuollon johtaja Kati Nevalainen.

”Ei 7 %, ei edes 70 %, vaan 7-kertainen säästö”: Vilkas Group tähtää johtoasemaan AI-palveluissa verkkokauppiaille, kumppanina Microsoft28.8.2024 09:30:00 EEST | Tiedote

Vilkas Group esittelee tänään uudet tekoälypalvelunsa verkkokauppiaille. ”Olemme yhdistäneet AI-teknologioita tuottamaan verkkokauppiaille erittäin konkreettisia hyötyjä asiakaspalvelussa ja markkinoinnissa”, kiteyttää Vilkkaan toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Palveluita siivittää uunituore yhteistyö Microsoftin kanssa. ”Tukemalla Vilkasta voimme tuoda tekoälytyökalujen hyötyjä laajalle joukolle suomalaisia verkkokauppoja ja yrittäjiä”, perustelee Microsoftin kumppanuuksista Suomessa vastaava johtaja Veli Myllylä.

”Ruotsista voisi ottaa mallia” – Rakentamisen syöksy näkyy kaikkialla taloudessa: Verkkokauppa putosi jälleen rakentamisen seurannaisena18.7.2024 10:30:21 EEST | Tiedote

Verkkokauppa on vastoin odotuksia jälleen notkahtanut yli 30 prosenttia, kertoo uunituore verkkokauppaindeksi. ”Verkkokaupan kehitys koronasta alkaen korreloi vahvasti rakentamisen suhdanteiden kanssa”, vertaa indeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Rakennusteollisuus RT:n toimitusjohtaja Aleksi Randell pitää yhteyttä selvänä. ”Rakentamisen paino Suomen talousvaikeuksissa on suuri. Sen vaikutus kauppaan ja palveluihin on valtava, verkkokauppaan yhtä lailla”, tiivistää Randell.

Satamalakko iski pahasti verkkokauppaan, laskua yli 30 prosenttia – ”Valtaosa konttitavarasta on seissyt maaliskuun satamissa”1.5.2024 12:00:30 EEST | Tiedote

Verkkokauppa putosi ensimmäisellä vuosineljänneksellä peräti 31 prosenttia, kertoo uunituore Verkkokauppaindeksi. ”Ennen kaikkea arvokkaampaa kauppaa on jäänyt tekemättä. Siltä näyttää, että verkkokauppa on kärsinyt kovan kolauksen maaliskuun satamalakosta”, toteaa indeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Tullin tilastojohtaja Olli-Pekka Penttilä avaa kokonaiskuvaa: ”Vuoden 1. neljännes jäi varmasti heikommaksi, kun tammi-helmikuun ulkomaankauppa oli laskusuunnassa ja konttiliikenne keskeytyi satamissa 12.3.2024 alkaen”.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye