ABC Noutopöytä uudistuu – enemmän kalaa ja kasviksia

– Asiakkaiden ruokailutottumukset muuttuvat ja sitä myöten myös ABC:n noutopöytää uudistetaan. Asiakkaat haluavat enemmän kalaa ja kasvisvaihtoehtoja, ja näitä tuomme lisää valikoimaan. Tämä on selkeä trendi, ja sitä myös asiakkaat ovat viestittäneet meille, kehitysjohtaja Marko Fonsen ABC-ketjusta kertoo.
ABC Noutopöydän uudistaminen tukee myös S-ryhmän mission, teemme yhdessä paremman paikan elää, tavoitteita. Yksi tavoite on, että koko S-ryhmä haluaa omalla tarjonnallaan edistää sekä terveellistä että ympäristötietoista syömistä.
S-ryhmän asiakasomistajien ostodata kertoo, että noutopöydän asiakaskäynneistä noin 70 prosenttia on miesten tekemiä ja yli 55-vuotiaiden osuus korostuu suhteessa kaikkiin ravintola-asiointeihin. Lisäksi ruokailijoista suuri osa melko harvoin asioivia, satunnaisia kävijöitä. Yhä monipuolisemman tarjonnan uskotaan palvelevan entistä laajempaa asiakaskuntaa ja tuovan uusia vakioasiakkaita noutopöydän äärelle.
– On muistettava, että listalla säilyvät myös tutut liharuuat, kuten kebab, lihapullat tai uunimakkara, koska ne ovat kaikkein suositumpia ruokiamme. Uudistuksella on pyritty mahdollistamaan entistä monipuolisempi ruokailukokemus, jossa kynnys kokeilla uusia vaihtoehtoja on mahdollisimman matala, tuotekehityspäällikkö Tommi Laakso painottaa.
Tuttuja kaloja ja kirjo kasviproteiineja
S-ryhmän marketeissa on panostettu jo parin vuoden ajan suomalaisen kalan myynnin kasvattamiseen ja tulokset ovat olleet erittäin hyviä. Myös ravintolapöytiin on luontevaa tuoda tuttuja kalaherkkuja. Niinpä uusina vaihtoehtoina ABC Noutopöydässä ovat muun muassa suomalaisille tutut muikku ja hauki.
– Kasvisruokien proteiinitarjontaa on puolestaan monipuolistettu tuomalla tarjolle muun muassa tofua, mifua, erilaisia papuja ja herneitä sekä muita kasviproteiinipitoisia tuotteita. Pääruokapöydän kasviproteiinituotteiden lisäksi tarjolla on edelleen runsas salaattipöytä, Tommi Laakso kertoo.
Myös muiden uusien raaka-aineiden myötä on pystytty huomioimaan erikoisruokavaliota noudattavien asiakkaiden tarpeet entistä paremmin.
Miljoonia taukoja tien päällä
Normaalina vuonna ABC:n noutopöydässä asioidaan noin viisi miljoonaa kertaa. Koska 65 prosenttia käynneistä tekee liikkuva asiakas, joka asuu kauempana kuin 20 kilometrin päässä asemalta, on taukojen laadulla merkitystä.
– Terveellisesti ja kevyesti syömällä voidaan pitää yllä hyvää vireystilaa, millä on myös liikenneturvallisuutta edistävä merkitys. Toki tauon mielekkyyttä ja virkistävyyttä lisää sekin, että voi valita itselle maistuvimmat taukoeväät monipuolisesta valikoimasta. ABC:n vitriinistä, a la cartesta ja noutopöydästä löytyy varmasti jokaiselle jotain, Marko Fonsen korostaa.
ABC Noutopöydässä asioidaan viikon varrella melko tasaisesti, mutta viikonloppua kohti mentäessä asiakasmäärä kasvaa normaaliaikoina tuhansilla käynneillä. Vuoden varrella suosittuja asiointiaikoja ovat kesäkuukaudet, muut lomakaudet ja juhlapyhät. Vuoden huipentuma on äitienpäivälounas: vuonna 2019 silloin myytiin yli 32 000 annosta.
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja: Marko Fonsén, ABC-ketjun kehitysjohtaja, marko.fonsen@sok.fi, p. 010 7680814
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
ABC on suomalainen huoltoasemaketju, joka on osa S-ryhmää. Haluamme tarjota palveluita helposti ja nopeasti sekä matkailijoille että lähiseudulla asuville vuoden jokaisena päivänä. ABC-ketjuun kuuluu ABC-palveluasemia, ABC-automaattiasemia sekä ABC CarWash -autopesupaikkoja. Ravintoloissamme käytämme 100 % suomalaista lihaa. Myymme vuosittain yli 10 miljoonaa ruoka-annosta ja 24 miljoonaa kuppia kahvia. Palveluita kehitetään myös autoilevan asiakkaan sovellukseen ABC-mobiiliin, jossa saatavilla jo mobiilitankkaus ja -pesu. www.abcasemat.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Skumppakuulat, sima ja pingviinipallo – Näistä rakentuu suomalaisten vappu25.4.2025 08:10:00 EEST | Tiedote
Vapun kepeään juhlintaan kuuluvat vuodesta toiseen erottamattomasti niin hyvä ruoka kuin ilmapallot, serpentiini ja erilaiset asusteet. Suomalaiset valitsevat tänäkin vuonna vappupöytään perinteisiä makuja kuten munkkeja, tippaleipiä, simaa, nakkeja ja perunasalaattia. Ilmapallokaupoilla kiinnostavat puolestaan pingviini ja kuohuviinipullo.
S-ryhmä edistää kestävästi kasvatetun kalan käyttöä - omien merkkien tuore ja jalostetut lohituotteet ASC-sertifioituja24.4.2025 11:46:18 EEST | Tiedote
S-ryhmän kalahyllyllä yhä useampi tuote on nykyään vastuullisuussertifioitu. ASC-sertifikaatti kertoo, että tuotteissa käytetty kala on vastuullisesti ja ympäristön kannalta kestävästi viljeltyä.
Prisma selvitti: leudon talven vaikutus pyöräkaupassa näkyi selvästi – sähköpyörien myynnissä 39 % pomppu24.4.2025 08:25:00 EEST | Tiedote
Suomalaiset ovat tänä talvena aloittaneet pyöräilykauden viime vuotta aikaisemmin, kertoo Prisman tuore myyntidata. Koko pyöräkauppa on kasvanut viime vuoteen verrattuna jo 10 prosenttia ja suunta on yhä nouseva. Samalla S-ryhmä selvitti asiakasomistajilleen tehdyssä kyselyssä, miten pyörät pidetään tällä hetkellä kunnossa ja kertoo mitkä asiat pyörästä pitää tarkistaa ennen ajoa.
Saitko viime sunnuntaina poikkeavan virpomisoksan? S-ryhmän data kertoo nyt selvän muutoksen suomalaisten pääsiäisperinteissä15.4.2025 08:20:00 EEST | Tiedote
Suomalaisten pääsiäisen viettoon on ilmaantunut vanhojen perinteiden sekaan useita uudenlaisia sävyjä, kertoo S-ryhmän tuore myyntidata. Myyntitilastoista selviää, että tekopajunoksat sekä -kukat nostavat nyt voimakkaasti suosiotaan ja nostalginen herkku on palannut voimalla pääsiäispöytiin. Lisäksi jo toista vuotta peräkkäin opiskelijat hamuavat Hello Kitty - ja My Little Pony -pääsiäismunia.
S-ryhmän myynti oli tammi–maaliskuussa lähes edellisvuoden tasolla11.4.2025 08:03:00 EEST | Tiedote
S-ryhmään kuuluvien alueosuuskauppojen, SOK:n ja niiden tytäryhtiöiden veroton vähittäismyynti tammi–maaliskuussa 2025 oli 3 276,4 miljoonaa euroa. Myynti jäi 1,1 prosenttia edellisvuodesta, jolloin karkauspäivä ja lähes koko pääsiäinen osuivat vuoden ensimmäiselle kvartaalille.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme