SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmän myynti oli tammi–maaliskuussa lähes edellisvuoden tasolla

Jaa

S-ryhmään kuuluvien alueosuuskauppojen, SOK:n ja niiden tytäryhtiöiden veroton vähittäismyynti tammi–maaliskuussa 2025 oli 3 276,4 miljoonaa euroa. Myynti jäi 1,1 prosenttia edellisvuodesta, jolloin karkauspäivä ja lähes koko pääsiäinen osuivat vuoden ensimmäiselle kvartaalille.

Kuva: Nico Backström

S-ryhmän marketkaupan veroton vähittäismyynti tammi–maaliskuussa oli 2 485,2 miljoonaa euroa. Kasvua edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna oli 0,2 prosenttia.

Edullisen sekä laadukkaan ostoskorin merkitys korostui edelleen päivittäistavarakaupassa. Vuodenvaihteessa S-ryhmä teki tuntuvan hintojen alennuksen ja laski kaikkien Xtra-tuotemerkin päivittäistavaroiden sekä lähes kahdensadan merkkituotteen hintaa.

Marketkauppamme myyntivire jatkui alkuvuonna hyvänä ja asiakasmäärä kasvoi. Arviomme mukaan S-ryhmän päivittäistavarakaupassa myynti onkin edelleen kehittynyt muuta alan markkinaa vahvemmin, SOK:n pääjohtaja Hannu Krook toteaa.

Alkuvuonna asiakkaita kiinnostivat erityisesti hedelmät ja vihannekset sekä erilaiset ruoanlaitto- ja leivontatuotteet. Käyttötavarakaupassa kysyntä oli vilkasta muun muassa matkapuhelimissa sekä digimuutoksen vauhdittamassa TV-kaupassa. Aikainen kevät siivitti puolestaan uutuusjuomien ja grillaustuotteiden sesongin alkua sekä polkupyöräkaupan käynnistymistä.

Erikoiskaupassa kampanjoiden ja verkkokaupan vetovoima jatkui

S-ryhmän erikoiskaupassa (ent. tavaratalo- ja erikoisliikekauppa) myynti oli tammi–maaliskuussa 51,6 miljoonaa euroa. Myynti jäi edellisvuoden tasosta 4,9 prosenttia. Tähän vaikutti osaltaan kampanjoiden erilainen ajoitus edellisvuoteen verrattuna.

Kampanjat kiinnostivat edelleen kuluttajia alkuvuonna, ja ne onnistuivat hyvin Sokoksella ja Emotion-ketjussa. Etenkin kosmetiikan tuotealueella kysyntä jatkui vilkkaana. Kevättä kohti piristyneeseen muodin myyntiin heijastui puolestaan poikkeuksellisen lämmin talvi. Erityisen vahvasti alkuvuonna kehittyi Sokos.fi-verkkokaupan myynti. Osuvat valikoimat, toimitusten nopeus ja ilmainen toimittaminen omiin myyntipisteisiin on saanut kiitosta asiakkailta.

Liikennekaupan palveluiden kysyntä oli alkuvuonna vilkasta

S-ryhmän liikennekaupan kokonaismyynti tammi–maaliskuussa oli 447,6 miljoonaa euroa. Edellisvuoden tasosta euromääräinen kokonaismyynti jäi 7,3 prosenttia. Kehitykseen vaikuttivat osaltaan polttonesteiden matalat maailmanmarkkinahinnat sekä edellisvuoden vertailuajankohtaan osuneet pääsiäinen ja karkauspäivä.

– Alkuvuonna liikennemäärät ovat Suomessa perinteisesti muuta vuotta matalammalla tasolla. Tästä huolimatta vuoden ensimmäisen kvartaalin myynti kehittyi odotusten mukaisesti. Vire oli positiivinen kautta linjan. Moni tielläliikkuja kurvasi ABC-asemalle, ja kysyntä oli vilkasta niin autopesuissa, sähkölatauksissa kuin ABC-asemien liikennemyymälöissä ja ravintoloissakin, Hannu Krook kertoo.

Matkailu- ja ravitsemiskaupassa kauppa kävi edellisvuotta paremmin

S-ryhmän matkailu- ja ravitsemiskaupan myynti kasvoi tammi–maaliskuussa 1,8 prosenttia edellisvuodesta ja nousi 185,1 miljoonaan euroon. Kehitys oli suotuisaa niin hotelleissa kuin ravintoloissakin.

Matkailukaupassa kysyntä kasvoi sekä kotimaisten että kansainvälisten asiakkaiden parissa, ja vuonna 2024 saavutettu matkailukaupan markkinajohtajuus vahvistui alkuvuonna. Ravitsemiskaupassa erityisen positiivista kehitystä nähtiin ruokaravintoloissa. Kehitys oli positiivista myös kokous- ja tapahtumakaupassa.

– Olemme panostaneet verkoston ja palveluiden kehittämiseen pitkäjänteisesti ja asiakkaiden tarpeista lähtien. S-ryhmän tunnetut ja luotetut ravintolakonseptit sekä hotellit ovatkin onnistuneet vastaamaan kuluttajien kysyntään haastavassakin markkinatilanteessa, Hannu Krook toteaa.

Alueosuuskauppojen, SOK:n ja niiden tytäryhtiöiden veroton vähittäismyynti 1–3/2025

Liiketoiminta-alue Myynti (milj. €) Muutos 1–3/2024 (%)
Marketkauppa* 2 485,2 +0,2
Liikennekauppa 447,6 -7,3
Matkailu- ja ravitsemiskauppa* 185,1 +1,8
Erikoiskauppa** 51,6 -4,9
Muut 106,8 -5,6
S-ryhmä yhteensä 3 276,4

-1,1

Marketkauppa sisältää S-ryhmän päivittäistavarakaupan ja Prisman käyttötavarakaupan.
*Lukuun sisältyy myynti Virossa.
**Liiketoiminta-alueen aiempi nimi oli tavaratalo- ja erikoisliikekauppa.

Yhteyshenkilöt

Pääjohtaja Hannu Krook, SOK, p. 010 76 80200, hannu.krook (at) sok.fi
Johtaja, CFO, Jorma Vehviläinen, SOK, p. 010 76 80608, jorma.vehvilainen (at) sok.fi

SOK:n viestintä

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.

Puh:050 472 2745viestinta@sok.fi

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, erikoiskaupassa, liikennemyymälöissä ja oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja vuonna 2024 investoimme Suomeen lähes miljardi euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Hotellilegendan vauhti kiihtyy kohti kesää – nyt avautuivat modernit tapahtumatilat ja uusia huoneita9.4.2025 08:17:18 EEST | Tiedote

Original Sokos Hotel Vantaa saavutti avaamisen jälkeen ensimmäisinä vilkkaina viikonloppuina huippumyynnit, ja varausaste on ollut siitä asti korkealla tasolla niin hotellissa, ravintoloissa kuin kokousosastollakin. Kesää kohden vauhti kiihtyy. Uudistushankkeen toinen vaihe on nyt valmistunut ja suuret, modernit tapahtumatilat ovat vihdoin varattavissa. Myös uusia huonevaihtoehtoja on avautunut, muun muassa odotetut perhehuoneet.

Grillikaupoilla näkyy nyt suomalaisten asennemuutos – Prisman myyntidata kertoo minkä hintaisia grillejä tällä hetkellä halutaan26.3.2025 07:22:00 EET | Tiedote

Usein kuultu vitsi suomalaisten päättäväisyydestä grillata säällä kuin säällä vaikuttaisi pitävän monen kohdalla paikkansa, kertoo Prisman asiakasomistajille tehty tuore kyselytutkimus. Vaikka suurin osa lähes 1200 vastaajasta on poutasään grillaajia (69 %), merkittävä osa (25 %) on valmis pistämään grillin kuumaksi olosuhteista riippumatta. Kyselystä sekä Prisman tuoreesta myyntidatasta selviää myös, millainen grilli nyt halutaan ja mitä sinne aiotaan laittaa.

S-ryhmän päivittäistavarakaupan vahva vuosi mahdollistaa jatkopanostukset myymäläverkoston ja verkkokaupan kehittämiseen26.3.2025 07:15:00 EET | Tiedote

S-ryhmän päivittäistavarakauppa kasvatti edelleen markkinaosuuttaan vuonna 2024. S-ryhmän päivittäistavarakaupan myynti kasvoi 3,6 prosenttia vuonna 2024. Nielsenin myymälärekisterin mukaan S-ryhmän päivittäistavarakaupan markkinaosuus oli viime vuonna 48,8 prosenttia (+0,6 %-yks.). S-ryhmä vahvisti asemaansa myös ruoan verkkokaupan markkinajohtajana ja jatkoi investointeja sekä myymäläverkoston että verkkokaupan kehittämiseen.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye