Koronavuosi räjäytti verkkokaupan jopa 70% kasvuun – ”15 vuodessa älylaitteet ostavat puolestamme: äly-WC auttaa jääkaappia tilauksissa”

Lehdistötiedote 22.4.2021
Koronavuoden aikana on nähty ihmisten kuluttajatottumusten nopea siirtyminen verkkoon.
”Jos katsotaan tarkasti ensimmäisestä koronapiikistä vuosi eteenpäin, verkkokaupan kasvu kipuaa jopa 70 prosenttiin. Kvartaaleissa katsoen, korona nostatti verkkokauppaa reilusti yli 60% huhtikuun alusta 2020 maaliskuun loppuun 2021”, kertoo Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Vilkas on tuottanut Suomen tarkinta verkkokaupan mittaria eli Verkkokauppaindeksiä jo 15 vuotta. Indeksi perustuu yli 2000 verkkokaupan todellisiin, reaaliaikaisiin myyntilukuihin.
Korkiakosken mukaan nyt on oikea aika katsoa eteenpäin kaupan, teknologisen kehityksen ja ihmisten käyttäytymisen vuorovaikutusta ja kehitystä kokonaisuudessaan.
”Koronavuoden kasvu oli huikea. Mutta entä jos katsomme kasvun viimeisten 15 vuoden ajalta? Se oli 4900% - toisin sanoen verkkokauppa on kasvanut 50-kertaiseksi. Se laittaa kysymään, entäpä seuraavien 15 vuoden aikana?”, pohtii Korkiakoski.
”Olemme arvioineet, että verkkokauppa ohittaa perinteisen kaupankäynnin jo viiden vuoden sisällä. Muutos 15 vuoden sisällä tulee kuitenkin olemaan paljon syvällisempi ja muuttamaan elämäämme paljon enemmän, kuin vain verkkokaupan määrällinen kasvu antaisi ymmärtää. 15 vuodessa älylaitteet ostavat puolestamme, ja ratkaisut voivat olla nykytilanteesta katsoen yllättäviäkin.”
Äly-WC, tekoäly ja softan maailmanvalloitus
Pandemia on Korkiakosken arvion mukaan jo totuttanut ihmiset luottamaan verkkokauppaan merkittävästi aiempaa enemmän. Ostokäyttäytymistä on seuraavaksi imemässä verkkoon rautaisannos rationaalista laiskuutta ja terveystietoisuutta, ekologisuutta ja ekonomisuutta.
”Stanfordin yliopisto on jo kehittänyt äly-WC:n. Älykäs pönttö voi analysoida tuotoksemme ja ilmoittaa terveysriskeistä, ja samalla ohjata ruokatottumuksiamme tarvittavaan suuntaan. Kun tämä yhdistetään älykkäisiin jääkaappeihin, jotka tilaavat ruokaa puolestamme ja torjuvat ruokahävikkiä, meillä on tiedossa ruoan verkkotilaamisen täysi vallankumous. Paitsi että saamme ruoat kotiin minimaalisella vaivalla, valintamme saadaan yhä terveellisemmiksi. Robotit ja tekoäly tulevat yhä enemmän avuksemme ja hoitavat erilaiset tilauksemme verkossa”, ennakoi Korkiakoski.
Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha seuraa verkkokaupan tulevaisuutta huikeaa vauhtia kasvavan ohjelmistoalan aitiopaikalta.
”70 prosentin vuosikasvu on käänteentekevä loikka, jopa ainutlaatuisen nopea muutos kaupankäynnissä. Toivon, että tämä johtaa myös läpi koko yrityskentän ymmärrykseen siitä, että verkon yli tapahtuvaan kauppaan, automaatioon ja API-strategiaan eli ohjelmointirajapintojen hyödyntämiseen on viimeistään nyt satsattava vahvasti – sillä niin tekevät jo kotimaiset sekä globaalit kilpailijat. Kaikista yrityksistä on tulossa siinä mielessä softayrityksiä, että digitalisoitumisen mahdollisuudet sivuuttavat yritykset tulevat yksinkertaisesti kuihtumaan kovassa kilpailussa pois markkinoilta”, kiteyttää Roiha.
Tulossa: Verkkovallankumous
Roihan mukaan koko laiteympäristömme on siirtymässä peruuttamattomalla tavalla verkkoon.
”Softa on valloittanut maailmaa monin tavoin, ja nyt tämä maailmanvalloitus jatkuu kiihtyvällä vauhdilla yhä älykkäämpien laitteiden kautta. Auto pysäköi pian itseään ja tilaa lisäksi itse omat huoltonsa. Kaikki vähääkään arvokkaammat laitteet saavat softasta älykkäitä lisäominaisuuksia, joihin sisältyy esimerkiksi omatoimista varaosien tilaamista, tietysti verkossa. Teollisuudessa erilaiset verkkoon liitetyt anturit ja etäjärjestelmät voivat hoitaa automaattisesti uusia tilauksia – verkkovallankumous etenee yhtä lailla kuluttajapuolella kuin teollisuudessakin”, analysoi Roiha.
Korkiakoski vetää yhteen verkkoon vetävät megatrendit.
”Tässä on kyse ihmisten yhä vaativampien odotusten, teknologian kehityksen, terveystietoisuuden ja ilmastovaatimusten yhteisvaikutuksesta. Tehokkuus, tarkat tuotetiedot ja ostamisen helppous ovat valttia. Tekoälyyn pohjaava henkilökohtainen assistentti voi huolehtia simppeleistä hankinnoistamme ja ehdottaa isompia hankintoja esimerkiksi tarjousten perusteella. Sama logiikka pätee laajemminkin. Miksi teollisuus metsästäisi ihmisvoimin hinta-laatusuhteeltaan edullisimpia komponentteja, jos tekoäly voi tehdä sen paremmin? 15 vuoden sisällä verkon äly dominoi.”
Lue uusin verkkokauppaindeksi täältä: https://www.vilkas.fi/verkkokauppaindeksi
Lisätietoja:
Markku Korkiakoski, toimitusjohtaja, Vilkas Group Oy, 0400 434 244, markku.korkiakoski@vilkas.fi
Rasmus Roiha, toimitusjohtaja, Ohjelmisto ja e-business ry, 0400 180434, rasmus@ohjelmistoebusiness.fi
Avainsanat
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
Vilkas on Suomen johtava verkkokauppatoimittaja ja sopiva kumppani kaiken kokoisille verkkokauppiaille. 2000 asiakastamme ovat laaja skaala pienyrittäjistä suuryrityksiin. Verkkokauppaindeksin mukaan asiakkaidemme vuosittainen kasvuvauhti on yli kymmenen prosenttia.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Vilkas Group Oy
”Pelätty ALV-nosto ei katkaissut nousua” – Taloudelle rohkaiseva merkki kotimaisesta verkkokaupasta: ”Sesonki jopa yli odotusten”28.1.2025 12:26:01 EET | Tiedote
Verkkokauppa on kasvanut 8 prosenttia huolimatta arvonlisäveron nousemisesta, kertoo 2000 suomalaisen verkkokaupan todellista myyntiä seuraava Verkkokauppaindeksi. ”Tämä on erinomainen uutinen, talouden suunta on ylöspäin. Edes pelätty ALV-nosto ei katkaissut nousua”, kuvaa Verkkokauppaindeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n hallituksen puheenjohtaja Markku Korkiakoski. Matkahuollon mittarit kertovat samaa, mutta katse on eteenpäin: ”Nyt jännitämme, riittävätkö ostovoima ja ostohalu kasvuun vielä vuoden alkuneljänneksellä”, pohtii Matkahuollon johtaja Kati Nevalainen.
”Tämä on paras joululahja koko Suomelle!” – Verkkokauppa kasvuun kahden vuoden syöksykierteen jälkeen: ”Talouden nousu on nyt totta”18.10.2024 09:02:40 EEST | Tiedote
Verkkokaupan jyrkkä alamäki on viimein ohi. Noin 2000 suomalaisen verkkokaupan todellista myyntiä seuraava Verkkokauppaindeksi kertoo, että verkkokaupan euromääräinen myynti on nyt 7 prosentin kasvussa. ”Verkkokauppaindeksi on myös koko talouden mittari. Siksi tämä on suuri uutinen: talouden nousu on nyt totta”, iloitsee Verkkokauppaindeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n hallituksen puheenjohtaja Markku Korkiakoski. Myös Matkahuolto valaa uskoa kotimaisen verkkokaupan ja talouden valoisampaan tulevaisuuteen: ”Yli puolet suomalaisista aikoo ostaa lahjoja kotimaisista verkkokaupoista”, kertoo Matkahuollon johtaja Kati Nevalainen.
”Ei 7 %, ei edes 70 %, vaan 7-kertainen säästö”: Vilkas Group tähtää johtoasemaan AI-palveluissa verkkokauppiaille, kumppanina Microsoft28.8.2024 09:30:00 EEST | Tiedote
Vilkas Group esittelee tänään uudet tekoälypalvelunsa verkkokauppiaille. ”Olemme yhdistäneet AI-teknologioita tuottamaan verkkokauppiaille erittäin konkreettisia hyötyjä asiakaspalvelussa ja markkinoinnissa”, kiteyttää Vilkkaan toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Palveluita siivittää uunituore yhteistyö Microsoftin kanssa. ”Tukemalla Vilkasta voimme tuoda tekoälytyökalujen hyötyjä laajalle joukolle suomalaisia verkkokauppoja ja yrittäjiä”, perustelee Microsoftin kumppanuuksista Suomessa vastaava johtaja Veli Myllylä.
”Ruotsista voisi ottaa mallia” – Rakentamisen syöksy näkyy kaikkialla taloudessa: Verkkokauppa putosi jälleen rakentamisen seurannaisena18.7.2024 10:30:21 EEST | Tiedote
Verkkokauppa on vastoin odotuksia jälleen notkahtanut yli 30 prosenttia, kertoo uunituore verkkokauppaindeksi. ”Verkkokaupan kehitys koronasta alkaen korreloi vahvasti rakentamisen suhdanteiden kanssa”, vertaa indeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Rakennusteollisuus RT:n toimitusjohtaja Aleksi Randell pitää yhteyttä selvänä. ”Rakentamisen paino Suomen talousvaikeuksissa on suuri. Sen vaikutus kauppaan ja palveluihin on valtava, verkkokauppaan yhtä lailla”, tiivistää Randell.
Satamalakko iski pahasti verkkokauppaan, laskua yli 30 prosenttia – ”Valtaosa konttitavarasta on seissyt maaliskuun satamissa”1.5.2024 12:00:30 EEST | Tiedote
Verkkokauppa putosi ensimmäisellä vuosineljänneksellä peräti 31 prosenttia, kertoo uunituore Verkkokauppaindeksi. ”Ennen kaikkea arvokkaampaa kauppaa on jäänyt tekemättä. Siltä näyttää, että verkkokauppa on kärsinyt kovan kolauksen maaliskuun satamalakosta”, toteaa indeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Tullin tilastojohtaja Olli-Pekka Penttilä avaa kokonaiskuvaa: ”Vuoden 1. neljännes jäi varmasti heikommaksi, kun tammi-helmikuun ulkomaankauppa oli laskusuunnassa ja konttiliikenne keskeytyi satamissa 12.3.2024 alkaen”.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme