Suomalaiset äänestäjät vaativat kuntia vaikuttamaan hankinnoilla
Kantar TNS:n kyselytutkimuksen mukaan valtaosa suomalaisista äänestää kuntavaaleissa mieluiten ehdokasta, joka tukee vastuullisia hankintoja. Vastuullisuutta vaaditaan yli puoluerajojen.
Vastuullisuusmerkit Reilu kauppa, Joutsenmerkki, Luomu ja EU-ympäristömerkki edistävät äänestäjien toiveita Vaikuta hankinnoilla -kampanjalla. Yli 500 kuntavaaliehdokasta on jo sitoutunut vastuullisiin julkisiin hankintoihin kampanjan sivuilla vastuullisethankinnat.fi.
Vastuullisuusmerkkien Kantar TNS:llä teettämässä tutkimuksessa ilmeni, että erityisesti sosiaalisen vastuun merkitys suomalaisille on lisääntynyt viime vaaleista, jolloin vastaava tutkimus toteutettiin ensimmäisen kerran. Nyt 74 % vastaajista on sitä mieltä, että kuntien tulisi suosia sosiaalisesti vastuullisia tuotteita, vaikka hinta olisi hieman korkeampi (57 % v. 2016). Ympäristövastuullisia hankintoja suosisi korkeammasta hinnasta huolimatta 68 % (64 % v. 2016). Suurin osa suomalaisista haluaa myös tietää, miten vastuullisuus on oman kotikunnan hankinnoissa otettu huomioon.
Sosiaalisella vastuullisuudella tutkimuksessa tarkoitettiin työ- ja ihmisoikeuksiin sekä työllisyyteen liittyviä kysymyksiä ja ympäristövastuullisuudella ympäristöön, ilmastoon ja luonnon monimuotoisuuteen liittyviä kysymyksiä.
“Koronapandemia, jonka juurisyyt ovat kestämättömässä kulutuksessa, pakottaa tarkastelemaan uudelleen yhteiskuntamme toimintaa. Kuntien talouden jälleenrakennus pandemian jälkeen on erinomainen paikka parantaa hankintojen vastuullisuutta ja vahvistaa kestävää kehitystä”, sanovat Ympäristömerkintä Suomen toimitusjohtaja Riikka Holopainen ja Pro Luomun toiminnanjohtaja Aura Lamminparras.
Pro Luomu, Reilu Kauppa, EkoCentria ja Ympäristömerkintä Suomi muistuttavat, että kolmannen osapuolen valvomat vastuullisuusmerkit ovat myös kunnille helppo ja luotettava tapa lisätä hankintojen vastuullisuutta.
Kuntien merkitys hankintojen vastuullisuudessa on suuri, sillä kaikista julkisista hankinnoista noin 75 % tehdään kunnissa. Hankintojen arvo on vuosittain kymmeniä miljardeja euroja.
“Kunnilla on paljon taloudellista valtaa. Kunnanvaltuutettujen vastuulla on paaluttaa, että kuntien käyttämät palvelut ja tuotteet on hankittu luonnon ja ihmisten hyvinvointia kunnioittaen”, toteaa Reilu kauppa ry:n toiminnanjohtaja Janne Sivonen.
Vaaleihin asti käynnissä olevan Vaikuta hankinnoilla -kampanjan tarkoituksena on saada kuntavaaliehdokkaat sitoutumaan edistämään vastuullisia hankintoja omassa kunnassaan.
Tutkimuksen tiedot: Kuluttajakyselyn toteutti Kantar TNS Agri Ympäristömerkintä Suomi Oy:n, Reilu kauppa ry:n, Pro Luomu ry:n ja EkoCentrian toimeksiannosta. Tutkimuksen vastaajamäärä oli 1 104 ja se tehtiin tammikuussa 2021 sähköisenä kyselynä Kantar Gallup Forum vastaajapaneelissa. Kohderyhmään kuuluivat 18–74-vuotiaat suomalaiset.
#vaikutahankinnoilla
Lisätietoja:
Vastuullisethankinnat.fi
Kuvaliitteet:
<kuva graafi_mielipide vastuullisuudesta> Pro Luomu, Reilu Kauppa, EkoCentria ja Ympäristömerkintä Suomi selvittivät suomalaisten mielipiteitä kuntien hankintapäätösten vastuullisuuteen liittyvissä asioissa tammikuussa 2021. Tutkimuksen toteutti Kantar TNS Agri.
<kuva graafi_kuntien pitäisi näyttää esimerkkiä> Suomalaisista 80 % on sitä mieltä, että kuntien pitää näyttää esimerkkiä tekemällä vastuullisia hankintoja. Kysymykseen vastanneet ryhmiteltynä puoluekannan mukaan.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Riikka Holopainen, toimitusjohtaja, Ympäristömerkintä Suomi, puh. 040 571 0364, riikka.holopainen@ecolabel.fi
Jatta Makkula, yhteysvastaava, Reilu kauppa, 040 549 4521, jatta.makkula@fairtrade.fi
Aura Lamminparras, toiminnanjohtaja, Pro Luomu, puh. 040 556 8097, aura.lamminparras@proluomu.fi
Anu Arolaakso, projektipäällikkö, Portaat luomuun, puh. 044 785 4048, anu.arolaakso@sakky.fi
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Reilu kauppa ry edistää Reilua kauppaa Suomessa ja Baltian maissa, lisensoi Reilun kaupan merkkiä, osallistuu yritysvastuuta koskevaan yhteiskunnalliseen keskusteluun ja toteuttaa Reilun kaupan viljelijöitä ja työntekijöitä tukevia hankkeita Afrikassa ja Latinalaisessa Amerikassa.
Reilu kauppa ry on osa kansainvälistä verkostoa, johon kuuluu Aasian, Afrikan sekä Latinalaisen Amerikan tuottajaverkostot, ympäri maailman toimivia Reilun kaupan järjestöjä ja kattojärjestö Fairtrade International Saksassa. Reilun kaupan tuotteita viljellään 75 maassa ja myydään yli 140 maassa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Reilu kauppa ry
Kahvin todellinen hinta: Uusi raportti kahvinjuonnin vaikutuksista ihmisiin ja ympäristöön26.9.2024 08:00:00 EEST | Tiedote
Kahvi on kallistunut kahden viime vuoden aikana. Kalliimpi hinta ei sinänsä ole huono asia, jos kahvipaketti pitää sisällään vastuullisesti tuotettua kahvia. Näin ei kuitenkaan aina ole, kertoo Reilun kaupan raportti Suomalaisen kahvinjuonnin vaikutukset ihmisiin ja ympäristöön.
Reilu kauppa julkaisi uudet sertifiointikriteerit ratkaisuksi marjanpoiminnan ongelmiin5.6.2024 08:00:00 EEST | Tiedote
Suomen Reilu kauppa julkaisi uudet sertifiointikriteerit luonnonmarjanpoimintaan ihmisoikeusongelmien ratkaisemiseksi. Uudet kriteerit vähentävät poimijoiden taloudellisia riskejä, lisäävät marjayritysten vastuuta ja vaativat muun muassa työsuhteisuutta. Kriteerit edellyttävät läpinäkyvyyttä ja reiluutta koko toimitusketjulta, mikä lisää alan vastuullisuutta.
Reilu kauppa ratkomaan kotimaisen marjanpoiminnan haasteita7.3.2024 07:32:00 EET | Tiedote
Suomen Reilu kauppa on käynnistänyt yhteistyössä yritysten kanssa pilottihankkeen, jossa on mukana koko luonnonmarja-alan toimitusketju. Pilotin tavoitteena on luoda luonnonmarjoille paikalliset sertifiointikriteerit, joilla pyritään ratkomaan marjanpoiminnan haasteita Suomessa. Reilu kauppa työskentelee nyt ensimmäistä kertaa kotimaisten tuotteiden kriteerien parissa. Pilotilla haetaan vaikuttavuutta jo tulevan kesän poimintakaudeksi.
Kysely: Valtaosa suomalaisista ei hyväksy lapsityövoiman hyväksikäyttöä suklaan valmistuksessa9.10.2023 07:00:00 EEST | Tiedote
Lapsityö on edelleen vakava ongelma kaakaontuotannossa. Tuoreen kyselyn mukaan 86 prosenttia suomalaisista ei hyväksy kaakaontuotannossa yleisesti esiintyvää haitallista lapsityötä. Valtaosan mielestä yritysten tulisi kertoa avoimesti, miten ne ovat varmistaneet, ettei suklaan valmistuksessa ole käytetty hyväksi lapsityövoimaa.
Selvitys: Yrityksillä on paljon petrattavaa ihmisoikeusvastuussa18.4.2023 09:00:00 EEST | Tiedote
Tuoreen selvityksen mukaan suomalaisten yritysten huolehtiminen toimintansa ihmisoikeusvaikutuksista on vasta alkuvaiheessa. Yritysvastuuverkosto FIBS ja Reilu kauppa ry suosittelevat yrityksille ripeitä toimia, jotta kansainvälinen kilpailukyky säilyy.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme