SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Tavoite saavutettiin: Kaikki S-ryhmän omien merkkien kahvi, tee ja kaakao on nyt vastuullisuussertifioitua

Jaa
Pitkäjänteisen työn tuloksena S-ryhmän omien merkkien valikoimissa on nyt ainoastaan vastuulliseksi varmennettuja kahvi-, tee- ja kaakaotuotteita. Asiakkaan on siten entistäkin helpompi valita vastuullinen vaihtoehto.

Kahvin, teen ja kaakaon tuotanto on keskittynyt maihin, joissa lainsäädännön noudattaminen ja viranomaisvalvonta saattaa olla heikommalla tasolla.

”Näiden raaka-aineiden tuotantoon voi siten liittyä korkeita ihmisoikeus- ja ympäristöriskejä. Vastuullisuussertifiointien avulla varmistamme, että ostamamme kahvin, teen ja kaakaon tuotannossa on kunnioitettu sekä työntekijöitä että ympäristöä”, sanoo vastuullisuuspäällikkö Anni Loukaskorpi S-ryhmän marketkaupasta.

Täydet 100 % S-ryhmän ruokakauppojen (Prisma, S-market, Sale, Alepa, Food Market Herkku) omien tuotemerkkien kahvista, teestä, kaakaojauheista ja suklaista on nyt vastuullisiksi varmennettuja tuotteita. S-ryhmän marketkauppa hyväksyy kahvin, teen ja kaakaon vastuullisuuden varmentamiseen Reilu kauppa-, UTZ- ja Rainforest Alliance -sertifioinnit, joiden kriteerien toteutumista seurataan kolmannen osapuolen auditoinneilla.

Erikoisuutena S-ryhmän valikoimissa on myös täysin uudenlaista toimintamallia edustavia, UTZ-sertifioituja Herkku Africa -kahveja. Niiden valmistaja, kenialainen African Coffee Roasters on Afrikan ensimmäinen luomukahviin erikoistunut kahvipaahtimo. Yritys ostaa kahvipavut suoraan viljelijäosuuskunnilta ja paahtaa ja pakkaa ne suoraan kuluttajapakkauksiin. Tällöin valtaosa työstä ja työn arvosta jää alkuperäalueelle.

S-ryhmä panostaa tuotteissaan käytettyjen raaka-aineiden vastuullisuuteen

Kahvi, tee ja kaakao eivät ole ainoita raaka-aineita, joiden tuotantoketjuihin liittyy riskejä. S-ryhmä tekee pitkäjänteisesti töitä myös muiden tällaisten raaka-aineiden vastuullisuuden varmentamiseksi.

Esimerkiksi myös kaikki S-ryhmän omien merkkien tuotteissa käytetty palmuöljy on vastuullisuussertifioitua. Palmuöljyä käytetään raaka-aineena esimerkiksi joissakin kekseissä ja leivonnaisissa.

”Palmuöljyä käytetään elintarvikkeissa useiden hyvien ominaisuuksien, kuten neutraalin maun ja huoneenlämmössä puolikiinteän koostumuksen vuoksi”, taustoittaa tuotelaatupäällikkö Juulia Latikka S-ryhmän marketkaupasta.

Kestävän palmuöljyn RSPO-sertifioinnin (Roundtable on Sustainable Palm Oil) kriteerit edellyttävät palmuöljyviljelmiltä muun muassa sitä, että tuotannossa on suojeltava luonnon monimuotoisuutta ja kehitettävä toimintaa paremmaksi eettisin ja ekologisin kriteerein.

Raaka-aineiden vastuullisuussertifioinnit toteuttavat myös S-ryhmän uutta vastuullisuusohjelmaa ja ovat konkreettisia esimerkkejä askeleista, joiden avulla kuljemme yhdessä kohti kestävän kuluttamisen uutta normaalia.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Anni Loukaskorpi, vastuullisuuspäällikkö, S-ryhmän marketkauppa, anni.loukaskorpi(at)sok.fi, puh. 010 76 80349

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

http://www.s-ryhma.fi

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.

Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Prisma selvitti: leudon talven vaikutus pyöräkaupassa näkyi selvästi – sähköpyörien myynnissä 39 % pomppu24.4.2025 08:25:00 EEST | Tiedote

Suomalaiset ovat tänä talvena aloittaneet pyöräilykauden viime vuotta aikaisemmin, kertoo Prisman tuore myyntidata. Koko pyöräkauppa on kasvanut viime vuoteen verrattuna jo 10 prosenttia ja suunta on yhä nouseva. Samalla S-ryhmä selvitti asiakasomistajilleen tehdyssä kyselyssä, miten pyörät pidetään tällä hetkellä kunnossa ja kertoo mitkä asiat pyörästä pitää tarkistaa ennen ajoa.

Saitko viime sunnuntaina poikkeavan virpomisoksan? S-ryhmän data kertoo nyt selvän muutoksen suomalaisten pääsiäisperinteissä15.4.2025 08:20:00 EEST | Tiedote

Suomalaisten pääsiäisen viettoon on ilmaantunut vanhojen perinteiden sekaan useita uudenlaisia sävyjä, kertoo S-ryhmän tuore myyntidata. Myyntitilastoista selviää, että tekopajunoksat sekä -kukat nostavat nyt voimakkaasti suosiotaan ja nostalginen herkku on palannut voimalla pääsiäispöytiin. Lisäksi jo toista vuotta peräkkäin opiskelijat hamuavat Hello Kitty - ja My Little Pony -pääsiäismunia.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye