Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund

Juryn har valt de tio bästa bidragen i FM i kommunal marknadsföring

Jaa
I år kom det in fyrtiosex (46) bidrag till FM i kommunal marknadsföring. Av dessa har juryn valt ut tio (10) finalister. Av tävlingsbidragen kunde man se att kommunmarknadsföringen utvecklas till en allt viktigare faktor i stödjandet och främjandet av kommunernas strategi. Flera av bidragen uppvisade långsiktig planmässighet som framskrider från strateginivån till praktiska marknadsföringsåtgärder.

FM-tävlingsbidragen var mångsidiga och kampanjerna handlade bland annat om coronakrisen, utnyttjande av evenemang, regionalt imagebyggande, invånarkommunikation och transparensen i upphandlingar eller kommunikation. Det var glädjande att se att flera av kampanjerna inkluderade invånarna och att man samarbetar med företag och intressegrupper i området.

Kommunerna skaffar allt oftare hela marknadsföringsplaneringen externt samtidigt som den egna kompetensen stärkts. Både omfattningen och rapporteringen har blivit bättre jämfört med tidigare år även om det vid bedömningen av bidragen visade sig att det fortfarande är svårt att sätta upp mål.

I de insända bidragen har man som marknadsföringssätt använt sig av bland annat personliga berättelser, vilket ger ett starkt emotionellt band och möjlighet att identifiera sig. Juryn tyckte det var glädjande att se att marknadsföringen sågs som en investering. Marknadsföring och kommunikation borde redan i planeringsskedet ses som en del av kommunens investeringsprocesser, för utan marknadsföring och kommunikation om investeringen blir en viktig attraktionsfaktor outnyttjad. 

Tävlingens jury utvärderade förslagen med särskild betoning på resultatet i förhållande till målen och budgeten. Det är viktigt att marknadsföringen är långsiktig och hänger ihop med kommunens strategi men det praktiska genomförandet och valet av målgrupp har också betydelse.

Bland de tio finalisterna väljs tre vinnare, dessutom utdelas ett eller flera hedersomnämnanden. Alla deltagare får en bedömning av sitt arbete som en utmärkelse och för vidareutveckling av förslaget. De tio finalisterna får sina bedömningar efter den 15 september och de övriga i juni.

FM i kommunal marknadsföring ordnades nu för sextonde gången för alla kommunalt anknutna organisationer. Syftet med tävlingen är att stärka kommunernas, regionernas och områdenas marknadsförings- och kommunikationskompetens och sprida god praxis. Bakom tävlingen står organisationer som utvecklar den kommunala och regionala marknadsföringen: Finlands Kommunförbund rf, Finlands Regionala Utvecklingsorganisationer rf (SEKES ry) och Föreningen Finlands turistorganisationer FFTO rf.

Prisutdelningen sker under Kommunmarknaden i Helsingfors den 15 september.

Bidragen som deltar i finalen i FM i kommunal marknadsföring 2021 i alfabetisk ordning:

  • Alajärvi stad, Lappajärvi och Vindala kommuner: Kommundirektörernas marsch: samarbete stärker regional marknadsföring
  • Helsingfors stad: ”Alla tiders #distansvalborg” i Helsingfors
  • Helsingfors stadsmiljösektor: Bättre kommunikation om gatuarbeten
  • Idensalmi stad & By Iisalmi partnerskapsnätverk: Rock by Iisalmi! – underverk med 100 % rockattityd
  • Imatra stad och Imatra Base Camp Oy: Imatras skolkampanj
  • Jyväskylä stad/Business Jyväskylä: Elämäsi kangas – digital marknadsföringskampanj för att bygga upp och främja regionens image
  • Hållbar Lahtis stiftelse: Lahtis – Europas miljöhuvudstad 2021: kommunala hyrskidor
  • Kouvola stad: Ny chans i Kouvola
  • KUUMA-regionens affärsverk och alla 10 KUUMA-kommuner: Livet är en grillfest/KUUMA-regionen
  • S:t Michels stad: S:t Michels födelsedagsbastu 7.3.2020, ett gratis bastuevenemang på S:t Michels torg
  • Nurmijärvi kommun: Sju bröder 150-årsjubileum
  • Björneborgs stad: Älä lähde sinne – Utveckling och marknadsföring av Yyteri gav toppresultat
  • Pudasjärvi stad: Kampanjen Järjen äärellä

Man kan bekanta sig med finalisterna på tävlingsplattformen och rösta på sin egen favorit genom att gilla bidraget. Publikens favorit publiceras också den 15 september på Kommunmarknaden.

Juryns sammansättning:

  • Sanna Laakkio, verksamhetsledare, MARK Finlands Marknadsförbund rf
  • Jaakko Helenius, verksamhetsledare, Finlands Regionala Utvecklingsorganisationer rf (SEKES ry)
  • Hannu Komu, verksamhetsledare, Föreningen Finlands turistorganisationer FFRTO rf
  • Teemu Moilanen, forskningsdirektör, Yrkeshögskolan Haaga-Helia
  • Ida Honkanen, sakkunnig, Arbets- och näringsministeriet
  • Eija Rautiainen, marknadsföringschef, Kommunförbundet

Närmare upplysningar:

Marknadsföringschef Eija Rautiainen, Finlands Kommunförbund, tfn +358 45 3161 600, eija.rautiainen@kommunforbundet.fi

 

Yhteyshenkilöt

Tietoja julkaisijasta

Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund
Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund
Kuntatalo / Toinen linja 14
00530 HELSINKI

09 7711http://www.kuntaliitto.fi

Finlands Kommunförbund är en tvåspråkig intresseorganisation för alla kommuner och städer i Finland. Med sin sakkunskap utvecklar förbundet den kommunala servicen. På förbundets webbplats Kommunforbundet.fi finns central information om kommunsektorn och den kommunala servicen.

Kommunerna skapar grunden för ett gott liv för sina invånare.​ Kommunförbundet arbetar för att kommunerna ska lyckas med sitt uppdrag.​

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund

Valtuustopaikka irtoaa yhä harvemmin alle 30-vuotiaille – nuorimmat valtuutetut 18-vuotiaita, vanhin 9114.4.2025 18:59:50 EEST | Tiedote

Kuntavaaleissa saatiin moneen kuntaan keski-ikäiset valtuustot – nuorten osuus päätöksenteossa jatkaa laskuaan. Kuntavaaleissa valittujen valtuutettujen keski-ikä nousi hieman edellisiin vaaleihin verrattuna ja on nyt 51,3 vuotta. Alle 30-vuotiaiden osuus valtuustoissa pieneni 5,0 prosenttiin. "Valtuustojen ikärakenne heijastaa pitkälti myös ehdokasasettelua, mutta nuorten osalta ero ehdokkaiden ja valittujen välillä on silti huolestuttavan suuri. Nuorten ääni jää edelleen vaimeaksi kuntien päätöksenteossa", sanoo tutkimuspäällikkö Marianne Pekola-Sjöblom Kuntaliitosta. Kunnittain on kuitenkin huomattavia eroja, selviää Kuntaliiton kuntavaalianalyysista.

Äänestysinto jäi laimeaksi – kuntavaalit antoivat vetoapua aluevaaleille14.4.2025 00:59:09 EEST | Tiedote

Kuntavaalien äänestysaktiivisuus jäi historiallisen alhaiseksi – "Erittäin suuri pettymys", sanoo Kuntaliiton toimitusjohtaja Minna Karhunen. ”Kuntavaalit antoivat selvästi vetoapua aluevaaleille, jotka järjestettiin ensi kertaa samaan aikaan kuntavaalien kanssa”, toteaa tutkimuspäällikkö Marianne Pekola-Sjöblom. Äänestysaktiivisuudessa oli jälleen suuria kuntakohtaisia eroja. Joissakin kunnissa päästiin yli 70 prosentin, toisissa jäätiin selvästi alle 50:n. Äänestysaktiivisuus nousi 120 kunnassa (41 % kunnista) ja laski 166 kunnassa (57 % kunnista). Äänestysaktiivisuus nousi eniten Ranuan kunnassa ja laski eniten Pyhärannan kunnassa. Kuntaliitto julkaisee vaalianalyyseja alkuviikon ajan.

Perusopetuksen oppilaskohtaiset kulut nousseet merkittävästi9.4.2025 14:47:54 EEST | Tiedote

Kuntien välillä on huomattavia eroja siinä, kuinka paljon perusopetuksen järjestäminen maksaa oppilasta kohden. Kuntaliiton tuore selvitys osoittaa, että pienenevät ikäluokat ja maantieteelliset erot heijastuvat yhä selvemmin opetuksen kustannuksiin. Perusopetuksen järjestämisen kustannukset eivät supistu suoraviivaisesti oppilasmäärien laskiessa. "Olemme pitkään puhuneet siitä, kuinka erilaiset olosuhteet kunnissa ovat, mutta näin isot erot olivat meillekin yllätys", sanoo Kuntaliiton erityisasiantuntija Mari Sjöström. Kustannusten muodostumiseen vaikuttavat monet tekijät, joihin kunnat eivät voi suoraan vaikuttaa. Näitä ovat esimerkiksi taajama-aste, maantieteelliset olosuhteet, kuten saaristoisuus sekä oppilasmäärät. Lisäksi valtakunnalliset säädökset rajaavat paikallista päätäntävaltaa. “On välttämätöntä, että lainsäädäntö sallii joustoja ja erilaisia järjestämistapoja perusopetuksen saatavuuden varmistamiseksi Suomen erilaisissa olosuhteissa. Etäopetusta tulee kehittää lähiopetust

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye