Digi- ja väestötietoviraston Onnellisten digitalisaatio -artikkelisarja alkaa: Voiko digitalisaatio tehdä ihmisistä onnellisempia?
Frank Martelan mukaan digitalisaation tulevaisuutta voi lähestyä pessimistisesti tai optimistisesti. Pessimistisessä skenaariossa digitalisaatiosta tulee käyttäjää kuormittava tekijä, josta onnellisuus on kaukana. Mutta muitakin vaihtoehtoja on. Suunnittelulla on lopputuloksen kannalta ratkaiseva rooli.
”Hyvä suunnittelu on myös digimaailmassa sen ymmärtämistä, minkälaisten tarpeiden kanssa ihmiset palvelua lähestyvät ja mikä olisi heille mielekkäin tapa ratkaista se. Asioiden digitalisoinnista ei saa muodostua estettä inhimilliselle vuorovaikutukselle”, Martela linjaa.
Asioiden tai ihmisten pakottaminen digitaaliseksi ei ole juuri koskaan toimivin ratkaisu. Onnellisuus asuu Martelan mukaan tarkoituksenmukaisuudessa ja sujuvuudessa. Siinä, että digitaalisista ratkaisuista ja palveluista tulee niin saumaton osa arkea, ettemme enää edes huomaa niitä. Kun digi hoitaa helpot ongelmat ja rutiiniasiat pois pöydältä, jää inhimillisille kohtaamisille enemmän tilaa.
Kohti sujuvampaa Suomea
Digi- ja väestötietoviraston tehtävä on edistää yhteiskunnan digitalisaatiota, turvata tietojen saatavuutta ja tarjota palveluja asiakkaiden elämäntapahtumiin. Pitkän aikavälin tavoitteena on sujuvampi Suomi. Ennakkoluulotonta yhteiskunnallista pioneerityötä tehdään aktiivisesti ja avoimesti keskustellen, yhdessä kansalaisten kanssa.
”Digitalisaatio on iso yhteiskunnallinen muutosajuri ja siksi siitä on hyvä käydä keskustelua. Digitalisaatio ei tee onnelliseksi, mutta on hyvä väline sujuvampaan arkeen. Millaiset digitalisaation tulevaisuudenkuvat lisäävät luottamusta? Miten luottamusta voidaan kasvattaa? Entä miten mahdollistamme sujuvan asioinnin ja digin käytön mahdollisimman monille? Näiden puolesta teemme työtä Digi- ja väestötietovirastossa”, sanoo Digi- ja väestötietoviraston pääjohtaja Janne Viskari.
Artikkelisarjan seuraavassa osassa digitaalisesta asuntokaupasta tunnetuksi tullut yrittäjä Sami Honkonen kertoo luottamuksen rakentamisesta digitaalisessa asuntokaupassa.
Keskustele Onnellisten digitalisaatio -artikkelin herättämistä ajatuksista kanssamme Twitterissä tunnisteella #sujuvasuomi!
Onnellisten digitalisaatio on Digi- ja väestötietoviraston yhdessä suomalaisten ajattelijoiden kanssa tuottama artikkelisarjan, jossa keskustellaan digitalisaatiosta ja tulevaisuudesta. Sen tavoitteena on herättää ajatuksia erilaisista mahdollisista digitaalisista tulevaisuuksista, jotta yhä useampi innostuisi yhteiskunnan kehittämisestä ja lähtisi siihen mukaan.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja artikkelisarjasta
Digi- ja väestötietovirasto, viestintäasiantuntija Eetu Jokela, p. 0295 535 056, etunimi.sukunimi[at]dvv.fi
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Digi- ja väestötietovirasto
Digi- ja väestötietovirasto edistää yhteiskunnan digitalisaatiota, turvaa tietojen saatavuutta ja tarjoaa palveluja asiakkaiden elämäntapahtumiin.
Digi- ja väestötietovirasto huolehtii yhteiskunnan perustana olevan väestötietojärjestelmän ylläpidosta ja yhteiskunnan digitalisaatiosta. Viraston tehtäviä ovat mm. siviilivihkimiset, nimen- ja osoitteenmuutokset, holhous- ja edunvalvonta-asiat, väestötietojärjestelmän ylläpito, sähköisen identiteetin ratkaisujen kehittäminen sekä keskitettyjen sähköisen asioinnin tukipalvelujen kehittäminen ja ylläpito. Tällaisia sähköisen asioinnin tukipalveluja ovat mm. Suomi.fi-verkkopalvelu, sähköiset viranomaisviestit (Suomi.fi-viestit) sekä valtuuttaminen toisen puolesta asiointiin (Suomi.fi-valtuudet). Virasto myös vastaa kansallisen palveluarkkitehtuurin toteutuksesta.
Vuonna 2020 perustettu Digi- ja väestötietovirasto toimii valtiovarainministeriön hallinnonalalla. Virasto syntyi, kun Väestörekisterikeskus ja maistraatit yhdistyivät 1.1.2020.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Digi- ja väestötietovirasto
Utfärdandet av personbeteckning och hemkommun för utlänningar blev smidigare28.4.2025 10:30:00 EEST | Pressmeddelande
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har gjort registreringen av utlänningar smidigare med flera åtgärder ifjol. Nu kan man få en personbeteckning i samband med ett besök på ämbetsverket på 12 orter. Dessutom styr de förnyade webbsidorna och instruktionsvideorna kunden till att uträtta ärenden på det sätt som motsvarar hens egen situation.
Henkilötunnuksen ja kotikunnan antaminen ulkomaalaisille sujuvoitui28.4.2025 10:30:00 EEST | Tiedote
Digi- ja väestötietovirasto on sujuvoittanut ulkomaalaisen rekisteröintiä useilla toimilla viime vuonna. Nyt henkilötunnuksen voi saada virastossa käynnin yhteydessä 12 paikkakunnalla. Lisäksi uudistetut verkkosivut ja opastusvideot ohjaavat asiakasta omaa tilannetta vastaavaan asiointiin.
Streamlined services for issuing personal identity codes and municipality of residence for foreign citizens28.4.2025 10:30:00 EEST | Press release
The Digital and Population Data Services Agency took action last year in order to streamline the registration of foreigners. You can now get your personal identity code when visiting the agency in 12 locations. The updated website and instructional videos will guide customers to use services that match their situation.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata bereder ändringar i sitt nätverk av tjänster och verksamhetsställen25.4.2025 11:47:10 EEST | Pressmeddelande
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB) bereder ändringar i sitt nätverk av tjänster och verksamhetsställen. Avsikten är att besökstjänsterna ska koncentreras till 18 landskapscentrum där man har mest behov av tjänsterna. Genom ändringarna sparar ämbetsverket årligen över 2 miljoner euro.
Digi- ja väestötietovirasto valmistelee muutoksia palvelu- ja toimipaikkaverkostoonsa25.4.2025 11:47:10 EEST | Tiedote
Digi- ja väestötietovirasto (DVV) valmistelee muutoksia palvelu- ja toimipaikkaverkostoonsa. Käyntiasiointipalvelut on tarkoitus keskittää 18 maakuntakeskukseen, joissa palveluille on eniten tarvetta. Muutoksilla virasto säästää vuosittain yli 2 miljoonaa euroa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme