Tutkimus: Saarioinen on suomalaisten mielestä ylivoimaisesti jouluisin elintarvikebrändi
Jo vuodesta 1957 rakastettuja joulupöydän laatikkoruokia valmistanut Saarioinen on suomalaisten mielestä maan jouluisin elintarvikebrändi, kertoo yrityksen teettämä kyselytutkimus. Tämä ei ole mikään ihme, sillä herkullinen ruoka on perhekeskeisyyden ohella yksi joulun tärkeimmistä tekijöistä.
Saarioisen tutkimuksesta selvisi myös, että joululaatikot pitävät pintaansa yhtenä joulupöydän tärkeimmistä ruokalajeista. Suosituimman joululaatikon asemasta kisaavat lanttu- ja porkkanalaatikko. Tutkimuksen mukaan jopa 65 % suomalaisista vastaa ostavansa joululaatikot täysin tai ainakin osittain valmiina. Rosollia löytyy edelleen valtaosan (yli 50 %) joulupöydästä.
Joululaatikoilla on vahva symbolinen arvo, ja 42 % suomalaisista uskookin joulupöydän pysyvyyteen. Joulupöytään kuitenkin tuodaan mielellään myös uusia makuelämyksiä perinteisten rinnalle. Tulevaisuudessa esimerkiksi tuttujen joululaatikoiden tuunaus sekä kasvisvaihtoehtojen määrän kasvu näkyvät joulupöydässä. Saarioisen somekanavien joulukalenterissa jaetaan tänä vuonna maistuvia tuunausvinkkejä joulukuun jokaiselle päivälle.
“On ilo huomata, että Saarioinen tuo joulun suomalaisten koteihin. Joulun rakastetut klassikot ja lempiruoat herättävät henkiin ikimuistoiset lapsuuden joulut, mutta synnyttävät samalla myös uusia jouluperinteitä ja makumuistoja. Saarioisten joululaatikot valmistuvat tänäkin vuonna pienessä Sahalahden kylässä, kotimaisista lähitilojen raaka-aineista ja äitien perinteisiä reseptejä noudattaen. Aivan kuten kotona, mutta suuremmissa kattiloissa ja uuneissa. Tänäkin jouluna me myös lahjoitamme jouluruokia tuhansien suomalaisten joulupöytiin – se on reseptimme joulumieleen”, Saarioisen kuluttajakokemuksen johtaja Tia Yrjölä kertoo.
Saarioinen suosii tuotteidensa valmistuksessa parhaita, kotimaisia raaka-aineita, ja yritys tekee tiiviisti yhteistyötä kotimaisten vihannes- ja juurestoimittajien kanssa.
“Käytämme jouluruoissamme valtaosin kotimaisia vihanneksia ja juureksia, ja hyödynnämme ainoastaan suomalaisten toimittajien satokauden parhaimmistoa. Kotimaiset toimijat ovat meille tärkeitä yhteistyökumppaneita, sillä käyttämiemme kasvisten ja vihannesten kotimaisuusaste on noin 90 %”, Yrjölä jatkaa.
Joulun tunnelmointi ennakkoon näkyi viime vuonna myynnin kasvuna
Saarioisen teettämä tutkimus osoittaa, että vuoden 2020 joulu erottui selvästi aikaisemmista. Jopa 60 % suomalaisista kertoi koronapandemian vaikuttaneen eri tavoin heidän tapoihinsa viettää joulua. Muun muassa 30 % vastanneista juhli joulua tavallista pienemmällä porukalla, joka vaikutti omalta osaltaan myös joulupöydän tarjoiluiden määrään. Joulun makuja ja herkkuja kuitenkin tunnelmoitiin jo joulunalusaikaan edellisvuotta enemmän, mikä näkyi muun muassa laatikoiden, joulusalaattien, riisipuuron ja Tähtitorttu-marmeladien myynnin kasvuna.
Vuoden 2020 joululta odotettiin erityisesti vapaata aikaa rauhoittumiseen (54 %) ja rentoutumiseen (20 %). Joulun ei haluttu aiheuttavan ylimääräistä stressiä tai suorituspaineita, ja joulunaika nähtiin enemmänkin lepotaukona ja mahdollisuutena ladata akkuja vaikean koronavuoden jälkeen.
Saarioisen tutut joulutuotteet löytää tulevana sesonkina uudistetuista pakkauksista
Saarioisten tutut laatikkoruoat ovat saaneet uuden kuvituksen, joka huokuu joulun tunnelmaa ja värimaailmaa. Ilmeen taustalla on kuvittaja ja graafikko Riku Ounaslehto. Tuotteet löytyvät kauppojen hyllyiltä lokakuun loppupuolelta alkaen. Uusi jouluinen ilme näkyy myös Saarioisten joulumainonnassa ja monikanavaisessa joulutekemisessä. Saarioisten valikoimaan kuuluvat laktoosittomat ja gluteenittomat joululaatikot sekä jouluiset salaatit ja riisipuuro. Yhteensä valikoimassa on 22 joulupöydän tuotetta.
Lähde: Saarioinen joulututkimus, 1/2021, n=1011
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
Tia Yrjölä
tia.yrjölä@saarioinen.fi
+358 50 593 2168
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Saarioinen on tehnyt suomalaisten lempiruoat jo yli 60 vuoden ajan. Saarioinen on suomalainen perheyritys ja johtava valmisruokatalo n. 260 miljoonan euron liikevaihdolla. Olemme kotoisin Kangasalan Sahalahdelta, Saarioisten Kartanosta. Tämän lisäksi Saarioisten herkullista ruokaa tehdään Valkeakoskella ja Huittisissa sekä Viron Raplassa yhteensä noin 1 300 saarioislaisen voimin. Saarioinen vaalii perinteitä ja kehittää samalla jatkuvasti uutta yhdessä suomalaisten kanssa. Äitien tekemää ruokaa vuodesta 1957. www.saarioinen.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Saarioinen
Saarioisten ja Vappu Pimiän yhteistyönä syntynyt uutuuslaatikko tuo makua arkeen – Jauheliha-ohravuoka maistuu koko perheelle25.8.2022 08:45:00 EEST | Tiedote
Saarioisten monipuolinen laatikkovalikoima laajenee elokuun lopussa, kun Saarioinen tuo markkinoille Vappu Pimiän kanssa kehitetyn uutuuslaatikon, Jauheliha-ohravuoan.
Saarioisten laatikot – suomalaisten lempiruokaa jo vuodesta 195719.4.2022 08:20:00 EEST | Tiedote
Positiivinen asenne valmisruokia kohtaan näkyy niiden kasvavassa kulutuksessa. Vaikka syöminen muuttuu ja monipuolistuu, klassikkotuotteet ovat pitäneet pintansa kuluttajien suosikkeina ja lempiruokina jo 65 vuoden ajan. Saarioinen käynnistää ikonisten laatikkoruokien kunniaksi Laatikoilla kasvaneet -kampanjan, jonka kasvoina toimivat juontaja Vappu Pimiä, artisti ALMA sekä uimari Matti Mattsson.
Saarioisten kevään uutuudet tuovat maailman maut suomalaisten lautasille25.1.2022 10:44:27 EET | Tiedote
Saarioisten uusi Food Story -valmisruokasarja täyttää mausteisesta ja eksoottisesta makumaailmasta pitävien toiveet. Suositun Italia lautasella -sarjan valikoima laajenee kahdella herkullisella risotolla, joista toinen sopii myös kasvissyöjille.
Jaajo Linnonmaa ja Saarioinen lanseeraavat yhteisen vaatemalliston: oodi suomalaisten rakastamalle valmisruoalle21.9.2021 10:02:00 EEST | Tiedote
21. syyskuuta lanseerattava vaatemallisto on kunnianosoitus suomalaisten rakastamalle, Suomen ostetuimmalle valmisruoka-aterialle eli maksalaatikolle.
Rakastettu klassikkopizza täyttää 40 vuotta – Saarioinen päivitti “roiskeläpän” ja Freestylerin juhlan kunniaksi30.4.2021 09:30:00 EEST | Tiedote
40 vuotta täyttävää klassikkopizzaa on valmistettu jo yli 700 miljoonaa kappaletta. Saarioinen juhlistaa pizzoja loppuvuoden aikana monin eri tavoin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme