Suomen parhaiden radiomainosten etsintä alkaa tänään Kaiku-kilpailussa

Kaiku-kilpailun tavoitteena on kehittää suomalaisen äänimainonnan tasoa, kohottaa tekijöiden ammattitaitoa sekä lisätä suomalaisen äänimainonnan arvostusta. Tänään alkaneeseen kilpailuun voi ilmoittaa töitä, jotka on ensiesitetty vähintään yhdellä kotimaisella radiokanavalla 16.11.2020 – 31.12.2021. Kaikussa arvioidaan kategoriasta riippuen mainoksen luovaa ideaa, käsikirjoitusta, kokonaistuotantoa tai vastuullisuutta ja tehokkuutta. Parhaat radiomainokset palkitaan KaikuGaalassa keväällä 2022.
Yritysvastuu mukana nyt toista vuotta
Viime vuonna lanseeratussa Yritysvastuu-kategoriassa arvioidaan mainoksen vastuullisuutta eri näkökulmista. Arviointikriteereihin kuuluvat mm. se millä tavalla mainos tuo esille mainostajan vastuullista toimintatapaa, miten tavoitteisiin on päästy ja minkälaista yhteistyötä eri organisaatioiden kanssa on tehty. Lisäksi huomioidaan se, kuinka rohkeasti yritys toiminnallaan ottaa kantaa vastuulliseen toimintaan tai ottaa vastuullisuuden huomioon viestinnässään.
Tämän vuoden kilpailussa on yhteensä kahdeksan kategoriaa:
- Tuotteet: vuoden paras tuoteaiheinen radiomainos
- Palvelut: vuoden paras palveluaiheinen radiomainos
- Paikallinen: vuoden paras paikallinen radiomainos
- Musa / jingle: vuoden paras musa/jingle-radiomainos
- Yhteiskunnallinen: vuoden paras yhteiskunnallinen radiomainos
- Yrityskuva: vuoden paras yrityskuvaa rakentava radiomainos
- Yritysvastuu: vuoden paras yritysvastuullinen radiomainos
- Teho: vuoden tehokkain mainoskampanja
”Radiomainonnan tekijä on paljon vartijana”
Alkaneen Kaiku-kilpailun tuomaristo muodostuu markkinoinnin, mainonnan ja viestinnän ammattilaisista. Jokaisella kategorialla on omat tuomarinsa ja päätuomarina toimii Omnipressin toimitusjohtaja Sari Mikkonen-Mannila. Sarin odotukset äänen voittokulun jatkumisesta ovat korkealla.
”Ääni elää nyt kukoistuskauttaan. Radio on mukana buumissa, jota podcastit, äänikirjat ja teknologian kehitys ovat siivittäneet”, Sari Mikkonen-Mannila sanoo ja jatkaa: ”Radion kuuntelu on siirtynyt autosta enemmän kotiin ja radion kanssa multitaskataan: kokataan, urheillaan ja tehdään työtä. Siksi radiomainonnan tekijä on paljon vartijana. Kuinka mennä jonkun kotiin häiritsemättä niin, että tapaamisesta jää hyvä mieli? Niin, että sanoma jää mieleen positiivisesti ja parhaassa tapauksessa luottokortti viuhuu samantien? Entisenä mainonnan suunnittelijana olen todella iloinen päästessäni keskustelemaan tuomaristojen kanssa vuoden 2021 tasosta ja näkemään, millaisia ideoita ja käsikirjoituksia Suomen parhaat ovat saaneet aikaan. Toivon, että löydämme tekijöiden joukosta niin uusia rohkeita mainostajia kuin tekijöitäkin.”
Kaiku-kilpailun tuomaristo:
Päätuomari:
Sari Mikkonen-Mannila, CEO, Omnipress
Yhteiskunnallinen, yrityskuva:
Eeva Hietalahti, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Sydänliitto
Elina Bono, Head of Marketing B2B, Sanoma Media Finland
Riku Pousi, markkinointiammattilainen
Tomi Härmä, Strategy Director, SEK
Tuotteet, palvelut:
Sami Korjus, Copywriter, Folk Finland
Sini Teppola, Creative, hasan & partners
Yrjö Haavisto, Executive Producer, Orange Advertising
Musa/jingle, paikallinen:
Mari Nevala, äänituotantopäällikkö, Bauer Media
Teemu Järvinen, Copywriter, Dreamo
Tommi Solehmainen, Creative Director, Founder, Banana Split
Teho:
Elina Bono, Head of Marketing B2B, Sanoma Media Finland
Sari Mikkonen-Mannila, CEO, Omnipress
Tomi Härmä, Strategy Director, SEK
Yritysvastuu:
Mika Hyötyläinen, Vice President, Marketing Communications, Neste
Roland Carlsson, markkinointijohtaja, HIFK
Satu Laakso, Marketing Director, Berner
Tietoa RadioMediasta:
RadioMedia on kaupallisten radioiden kattojärjestö, johon kuuluvat lähes kaikki suomalaiset kaupalliset radioasemat. RadioMedia vastaa radiotoimialan edunvalvonnasta, tutkimus- ja tietopalveluista, koulutuksesta sekä markkinoinnista. RadioMedia järjestää alan tärkeimmät kilpailut ja tapahtumat, kuten RadioGaalan ja Kaiku-radiomainoskilpailun. Kaupallisia radiokanavia kuuntelee viikoittain 3,5 miljoonaa suomalaista.
https://radiomedia.fi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Stefan Möller,
Toimitusjohtaja, RadioMedia ry
stefan.moller@radiomedia.fi, 0400 508 877
Inka Luomanmäki
Projektipäällikkö, RadioMedia ry,
inka.luomanmaki@radiomedia.fi, 040 1657010
Kuvat



Linkit
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Johnny L
Jolla ja Venho.ai julkaisevat maailman ensimmäisen täysin yksityisen henkilökohtaisen AI-assistentin4.3.2025 10:00:02 EET | Tiedote
Jolla, suomalainen mobiiliteknologian pioneeri, jonka juuret ovat Nokian MeeGo-projektissa, ja tekoälyalusta Venho.ai haastavat Big Tech AI -ratkaisut uudella täysin yksityisellä ja henkilökohtaisella tekoälyassistentti Mindyllä. Mindy lanseerattiin Mobile World Congress 2025 -tapahtumassa Barcelonassa ja se tulee saataville Jolla Mind2 -tekoälylaitteelle huhtikuussa.
Jolla aloittaa tekoälytietokoneiden valmistuksen Salossa19.11.2024 09:00:03 EET | Tiedote
Teknologiayhtiö Jolla julkisti toukokuussa 2024 uuden Jolla Mind2 -tekoälytietokoneen. Käyttäjänsä yksityisyyttä tiukasti varjelevan Mind2-tietokoneen kehitystyö on edennyt siihen pisteeseen, että laitteen loppukokoonpano aloitetaan joulukuussa Jollan uusissa tuotantotiloissa Salo IoT Campuksen tiloissa.
Niko Saarinen on jälleen vuoden radiojuontaja! RadioGaalassa palkittiin viime vuoden parhaat radiotekijät ja -teot12.4.2024 23:31:58 EEST | Tiedote
Suomen parhaat radiojuontajat, -ohjelmat sekä teot ja tekijät palkittiin tänään RadioGaalassa. Kaikkien aikojen suosituimmassa yleisöäänestyksessä NRJ:n aamushow oli voitokas: juontaja Niko Saarinen palkittiin vuoden valtakunnallisena radiojuontajana, ja NRJ Aamu vuoden radio-ohjelmana. Ammattilaispuolen Vuoden radio -pystit ojennettiin tänä vuonna Radio Pookille ja Radio Porille.
Kaiku-audiomainoskilpailu: vuoden paras audiomainos on Nollalinjan Silent night, violent night13.3.2024 22:14:59 EET | Tiedote
Suomen ainoan audiomainonnan kilpailun voittajat julkistettiin tänään KaikuGaalassa. Yhteiskunnallinen-kategorian voittaja Nollalinjan Silent night, violent night sai myös kilpailun Grand Prix -palkinnon. Vuoden mainostajan tittelin pokkasi OP Ryhmä ja uuden Vuoden korvamato -erikoispalkinnon vei Todella HK.
Kaiku-kilpailun shortlista julki: tässä ovat ehdokkaat viime vuoden parhaiksi audiomainoksiksi16.2.2024 08:31:07 EET | Tiedote
Suomen ainoan audiomainonnan kilpailun Kaikun shortlista julkistettiin tänään. Ehdokasmäärä kasvoi edellisvuosista ja nyt kisan yhdeksään kategoriaan ilmoitettiin yhteensä 159 audiomainosta, joista shortille pääsi 29. Voittajat palkitaan KaikuGaalassa 13.3.2024.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme