PRBI-barometri: vuosi 2022 keskittyy strategiseen viestintään
![Brunnen Communicationsin toimitusjohtaja Taru Nikulainen.](/data/images/00689/c81279ff-60af-4fa8-bc0c-bfe88b15b1b5-w_720.jpg)
Asiakkaiden kiinnostus viestinnän vaikuttavuuden todentamiseen tuli esiin jo viime vuonna tehdyssä barometrissa, ja nyt sen painoarvo on kasvanut entisestään. Asiakkaat ovat kiinnostuneita siitä, miten heidän viestintänsä vaikuttavuutta voidaan mitata. Harvalla on kuitenkaan itsellään tähän osaamista tai työkaluja.
Poikkeusajat ovat tuoneet viestinnän selkeyden vaatimuksen valokeilaan. Ihmisten käyttäytymistä voidaan ohjata vain yksiselitteisellä ja riittävän tiiviillä sanoittamisella, mikä taas vaatii lujaa viestinnän osaamista.
”Organisaatiot ovat heränneet näkemään entistä tarkemmin, että vaikuttava viestintä lähtee hyvin linjatusta strategiasta ja sen tavoitteiden ymmärtämisestä. Harvalle päättäjälle enää riittää, että viestinnän onnistumista arvioidaan silmäparien määrällä tai mediaosumilla. Viestintä on onnistunut vasta sitten, kun se on vaikuttanut oikealla tavalla sidosryhmiin”, Brunnen Communicationsin toimitusjohtaja Taru Nikulainen arvioi.
Viestinnältä odotetaan todennettua vaikuttavuutta
PRBI-barometrin tulokset osoittavat, että strategian sisältämää viestinnän vaikuttavuuden mittaamista kysytään viestintätoimistoilta entistä enemmän: vuonna 2022 viestintätoimistojen kysytyimmiksi palveluiksi arvioidaan mediasuhteet (80 %), viestintästrategiat (72 %) sekä poikkeusviestinnän konsultointi (54 %). Näiden jälkeen tulevat vasta sisällöntuotanto (45 %), vaikuttajamarkkinointi (32 %) ja työntekijälähettilyys (25 %).
”Työntekijälähettilyys on edelleen tärkeä osa organisaation mainetta ja osaajien varmistamista. En usko, että sen merkitys pienenee, mutta poikkeusvuosi on nostanut tarpeen ostaa erityisesti vaativaa strategista konsultointia sekä nopeaa reagointia vaativaa poikkeusviestinnän tukea. Mediaviestintä pitää pintansa vuodesta toiseen, selvityksistä ja tutkimuksista riippumatta. Organisaatiot ymmärtävät, että ammattitoimittajien muodostama näkemys painaa vaa’assa paljon, kun puhutaan maineen ja yrityskuvan rakentamisesta”, Nikulainen summaa.
Kansainvälinen PRBI-barometri on tärkeä työkalu päättäjille
Viestintätoimisto Brunnen Communications lanseerasi kansainvälisen viestintäbarometrin joulukuussa 2020. Barometri auttaa viestintäpalveluiden ostopäättäjiä näkemään, millaisiin palveluihin investoidaan kansainvälisesti ja mitä päättäjät odottavat viestintätoimistoilta. Kyselytutkimuksella kerätty data helpottaa ostopäättäjiä arvioimaan omaa osaamistaan ja painopisteiden kriittistä tarkistelua. Samalla barometri kirittää palveluiden tarjoajia kehittämään palveluitaan ja palvelemaan asiakkaitaan entistä laadukkaammin.
”Kansainvälisen PR Boutiques International -verkoston ainoana suomalaisjäsenenä saamme barometrin avulla ensiarvoista tietoa siitä, mitä viestinnältä odotetaan vuonna 2022 ja miten asiakkaat haluaisivat kytkeä viestinnän strategisiin tavoitteisiinsa. Barometriin vastasi lähes 30 kansainväliseen verkoston toimistoa eri puolilta maailmaa”, Brunnenin toimitusjohtaja Taru Nikulainen kertoo.
Brunnen julkaisee barometrin aina vuoden välein, seuraavan kerran alkuvuonna 2023.
PR Boutiques International (PRBI) on yli 40 viestintätoimiston kansainvälinen verkosto yli 40 maassa viidellä mantereella. Jäseninä on strategiseen viestintään erikoistuneet yksityisomisteiset viestintätoimistot, jotka hyödyntävät toistensa osaamista aktiivisesti.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Taru Nikulainen,
Toimitusjohtaja, Brunnen Communications
puh. 050 325 7347, taru.nikulainen@brunnen.fi
Kuvat
![Brunnen Communicationsin toimitusjohtaja Taru Nikulainen.](/data/images/00689/c81279ff-60af-4fa8-bc0c-bfe88b15b1b5-w_240.jpg)
Tietoja julkaisijasta
Brunnen Communications Oy on strateginen viestintätoimisto, joka auttaa asiakkaitaan olemaan vaikuttavampia ja tekemään parempaa tulosta. Vuonna 2010 perustettu yksityisomisteinen Brunnen kuuluu ainoana suomalaisena toimistona arvostettuun, kansainväliseen PR Boutiques International -verkostoon.
Olemme erikoistuneet rakennetun ympäristön, uusiutuvan energian ja terveysteknologian B2B-yrityksiin. Lisäksi asiakkainamme on useita julkisalan organisaatioita ja kolmannen sektorin toimijoita.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Brunnen Communications Oy
Suomen eettisimmäksi arvioitu viestintätoimisto Brunnen vahvistaa ESG-osaamistaan13.9.2024 14:58:51 EEST | Tiedote
Kati Lostedt on nimitetty viestintä- ja vastuullisuuskonsultiksi viestintätoimisto Brunneniin. Syyskuun alussa aloittanut Lostedt tuo mukanaan ainutlaatuisen yhdistelmän viestinnän ja kestävyysteemojen (ESG) asiantuntemusta sekä palvelumuotoilun osaamista. Lisäksi hänellä on lähes 20 vuoden kokemus viestinnän ja kestävyysteemojen yhteensovittamisesta muun muassa kansainvälisissä pörssiyhtiöissä.
PRBI Barometri 2024: Kriisiviestintä nousi kolmen kysytyimmän palvelun joukkoon – mediasuhteet ja viestintästrategiat pitivät kärkisijansa11.6.2024 11:13:01 EEST | Tiedote
Vuonna 2024 organisaatiot kysyvät strategisen viestinnän toimistoilta edellisvuoden tapaan eniten mediaviestintää ja viestintästrategioita. Tänä vuonna kolmannelle sijalle kiilasi yllättäen kriisiviestintä, joka kampesi taakseen sisällöntuotannon- ja sosiaalisen median palvelut.
Erityistehtäväyhtiö Työkanava Oy:n toiminta päättyy – osatyökykyiset uhkaavat jäädä heitä tarvitsevien yritysten ulottumattomiin18.4.2024 13:10:55 EEST | Tiedote
Valtion erityistehtäväyhtiön Työkanava Oy:n toiminta nykymuodossaan loppuu. Hallitus päätti asiasta 16.4. päättyneessä kehysriihessään.
Verkonrakennus- ja infrapalveluita tarjoavasta Elverasta Suomen johtavia infrapalveluiden tuottajia – Elveran ja Voimatelin sähköliiketoiminnan kauppa vahvistettiin2.4.2024 07:30:38 EEST | Tiedote
Verkonrakennus- ja infrapalveluyritys Elvera Oy ja sähkö- ja tietoverkkoyritys Voimatel Oy ovat 28.3.2024 vahvistaneet liiketoimintakaupan Voimatelin sähköliiketoiminnasta. Voimatelin sähköliiketoiminta on siirtynyt Elveralle 1.4.2024. Yhtiöt allekirjoittivat kauppaa koskevan sopimuksen 22.11.2023, ja Kilpailu- ja kuluttajavirasto hyväksyi kaupan 23.2.2024.
Brunnenille kolme voittoa Finnish Comms Awardsissa17.11.2023 11:05:00 EET | Tiedote
Brunnenin asiakkailleen toteuttamat viestintätyöt toivat kolme voittoa Finnish Comms Awards -kilpailun pääsarjassa. Habitan kanssa tehty yhteistyö valittiin vuoden Strategiseksi viestintäkonsultoinniksi. HSY:n ja Terrawisen kanssa ykkössija ratkesi Yritys- ja yhteisöviestintä -kategoriassa, ja OX2:n kanssa voitto tuli Viestintävalmennus ja simulaatiot -kategoriassa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme