Alkon tammikuun myyntitiedote – litramyynti laski 3,3 prosenttia

Alkon litramyynti laski tammikuussa 3,3 prosenttia verrattuna vuoden 2021 tammikuuhun. Myynti litroissa oli 5,3 miljoonaa litraa.
Punaviineissä litramyynti laski 5,6 prosenttia, valkoviineissä 1,3 prosenttia, panimotuotteissa 2,4 prosenttia ja väkevissä 3,6 prosenttia. Kuohuviinien myynti kasvoi prosentin verran, roseeviinien myynti kasvoi 4,4 prosenttia. Alkoholittomien myynti oli edellisvuoden tasolla. Tarkemmat myyntitilastot löytyvät Alkon verkkosivuilta.
Tammikuun osuus vuoden kokonaismyynnistä on normaalisti noin 6 prosenttia, kun keskimääräinen kuukausi on vähän yli 8 prosentin tasolla.
”Tammikuu on Alkolle myynnillisesti hiljaisempi kuukausi. Pitkä juhlakausi päättyy ja palataan taas arkeen. Moni pohtii elämäntapojaan vuoden alussa uusiksi, ja tipaton tammikuu on monelle perinne”, sanoo vastuullisuuspäällikkö Marja Aho.
”Ylipäätään omaan hyvinvointiin kiinnitetään huomiota ja myös juomavalintoja tehdään vastuullisemmin. Alkoholittomien kysyntä on meillä moninkertaistunut viime vuosien aikana ja sama trendi jatkuu.”
Kevyt lasipullo voittaa ympäristöystävällisyydessä perinteisen
Alkon Vihreä valinta -merkintä kertoo juoman tuottajan sitoutumisesta ympäristötyöhön ja kestävään kehitykseen.
”Raportoimme jatkossa Vihreä valinta -tuotteiden myyntiä myös symboleittain. Tammikuussa Vihreä valinta -tuotteiden myynti kasvoi kokonaisuudessaan lähes 34 prosenttia”, Aho toteaa.
Juomat pakkauksineen muodostavat Alkon organisaatiohiilijalanjäljestä suurimman osan. Juomien valmistus muodostaa 53 prosenttia hiilijalanjäljestä ja juomapakkausten valmistaminen 24 prosenttia. Viinillä ja oluella juomapakkausten osuus ympäristövaikutuksista on lähes puolet, kun taas väkevissä alkoholijuomien ympäristövaikutukset syntyvät suurimmaksi osaksi juomatuotannon energiankulutuksesta.
Mitä kevyempi ja kierrätettävämpi pakkaus on, sitä pienemmät ovat sen ilmastovaikutukset. Suurimmat päästöt ja ilmastovaikutukset juomalitraa kohden ovat lasipullolla ja pienimmät hanapakkauksella.
Ahon mukaan ilmastovaikutusten kannalta pakkauksen paino ja kokoluokka ovat olennaisia kriteereitä.
”Kevyen lasipullon hiilijalanjälki on noin 22 prosenttia pienempi perinteiseen lasipulloon verrattuna. Kevyempään lasipulloon pakatut tuotteet löytyvät meiltä ympäristövastuullinen pakkaus -symbolin alta. Tammikuussa niiden myynti kasvoi 12 prosenttia, erilaiset pakkausvaihtoehdot kiinnostavat asiakkaitamme.”
Alkon myyntitilastoista
Alko on siirtynyt tammikuusta 2022 alkaen raportoimaan kuukausittaisia myyntejä verkkosivuillaan interaktiivisella raportointipohjalla ja on luopunut aiemmin käytössä olleista pdf-raporteista. Uudella raportointimallilla käyttäjän on aiempaa vaivattomampaa vertailla myyntilukuja ja nähdä myynnin kehitystä raporteilla myös graafeina. Uusi raportointimalli mahdollistaa myös esimerkiksi maakuntakohtaiset myyntivertailut tuoteryhmittäin. Alko julkaisee kuukausittain lukuisia eri myyntitilastoja kuten Alkon myynti tuoteryhmittäin, maakunnittain, hintaryhmittäin, alkuperämaittain ja makutyypeittäin. Myynti raportoidaan tilastoissa tuhansissa litroissa. Viimeinen kausi on viimeisin päivittynyt kuukausi. Litrat vuoden alusta kertovat myynnin kumulatiivisesti. Tilastot julkaistaan alko.fi-verkkosivujen myyntitilastot sivulla. Tilastot eivät ole suoraan verrannollisia keskenään edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan, koska myyntipäivät (kuten myyntipäivien lukumäärät, pyhäpäivien ajankohta, viikonpäivät) vaihtelevat kuukausittain. Julkaistuissa tilastoissa ei tätä myyntipäivien vaihtelua ole otettu huomioon.
Yhteyshenkilöt
Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–16), viestinta@alko.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva noin 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 368 myymälää, yli 140 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2020 Alkon liikevaihto oli 1,3 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 57 miljoonaa.
Vastuullisuus on meille sydämen asia. Arjessamme se tarkoittaa muun muassa tinkimätöntä myynninvalvontaa, hankinnan läpinäkyvyyden kehittämistä, pakkausmateriaalien kierrätystä, tuoteturvallisuutta sekä hyvinvointia edistäviä hankkeita.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Alko Oy
Alko ottaa käyttöön poistohinnoittelun28.4.2025 09:13:48 EEST | Tiedote
Alko aloittaa vanhenevien tuotteiden poistohinnoittelun kokeiluluontoisesti kolmessa Tampereen myymälässään 28. huhtikuuta. Tavoitteena on vähentää juomahävikkiä ja sen ympäristövaikutuksia.
Alavuden keskustan Alko uudistuu22.4.2025 09:41:52 EEST | Tiedote
Alavuden keskustan Alkon myymälä remontoidaan ja myymälä saa uuden ilmeen. Myymälä on avoinna ennen remonttia 3.5. saakka ja se avataan jälleen 13.6. Kesäiset uutuudet viineistä panimotuotteisiin ja juomasekoituksiin ovat saapuneet myymälään.
Viiniselvitys: Viinien myynnin laajentaminen yhteiskunnallinen kysymys. Merkittävä vaikutus Alkon kansanterveydelliseen asemaan.16.4.2025 10:30:15 EEST | Tiedote
Selvityshenkilö Antti Neimalan viiniselvityksessä on arvioitu viinien myynnin laajentamisen vaikutuksia. Mikäli viinien myyntiä päätettäisiin laajentaa, olisi samalla linjattava, miten väkevien alkoholijuomien jakelu järjestettäisiin. Selvityksessä alkoholijärjestelmän ja viinien myynnin laajentamista pidetään merkittävänä koko yhteiskuntaa koskevana kysymyksenä, jonka valmistelutyö tulisi tehdä huolellisesti ja laajapohjaisesti. Mikäli viinien saatavuutta kuluttajille haluttaisiin maltillisesti laajentaa Alko ehdottaa myymälöidensä aukioloaikojen pidentämistä kokeiluluontoisesti.
Lakimuutokset vaikuttivat odotetusti myyntiin ja tulokseen: Alko keskittyy maailmanluokan palveluun kustannustehokkaasti14.4.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Alkon myyntivolyymi laski lakimuutosten ja haastavan taloustilanteen seurauksena 7,4 prosenttia ja liikevaihto 6,7 prosenttia, tulos pysyi hyvällä tasolla. Kustannustehokkuudesta pidettiin huolta. Osinkoa ehdotetaan maksettavan valtiolle 30 miljoonaa euroa.
Pääsiäisen ostoskorissa punaviiniä ja vahvempia pääsiäisoluita – arvoviinivaraston helmiä myyntiin9.4.2025 07:42:00 EEST | Tiedote
Pääsiäisviikkona Alkoissa kuhisee. Kokonaislitramyynti kasvaa viitisenkymmentä prosenttia. Punaviini pääsiäisen ikisuosikki, myös kuohuviinit ja roseet asiakkaiden ostoslistan kärjessä. Oluiden valikoimaan pääsiäisuutuuksia. Arvoviinivaraston helmiä myyntiin Helsingin Arkadian myymälään.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme